کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عقب ماندن مدارس از سرعت تولید علم

28 آبان 1401 ساعت 8:15

یک مدرس تخصصی ریاضیات با بیان این‌که در روزگار کنونی و در سراسر دنیا با توجه به سرعت تولید علم، مرگ مدارس تا حدی فرا رسیده است و وظیفه خطیر درک ریاضی به خانواده و درون منزل منتقل شده است، گفت: به‌طوری که اینک Home School و روش‌های اجرای آن، اخبار پررنگی در مجلات روانشناسی تربیتی دارد.


به گزارش رکنا، تابه‌حال اصطلاح نسل z را شنیده‌اید؟ می‌دانید متولدان کدام سال جزو این نسل‌اند؟ نسل Z یعنی کسانی که بعد از سال ۱۹۹۶ میلادی (۱۳۷۵ خورشیدی) به دنیا آمده باشند.

نسل زد (به انگلیسی: Generation Z) و (خلاصه Gen Z) که به زبان عامیانه به عنوان زومرها نیز شناخته می‌شود،گروه جمعیتی جانشین نسل وای و قبل از نسل آلفا است.

مهم‌ترین مشخصه این نسل غوطه‌وری آنها در دنیای دیجیتال است. نسل z زمانی به دنیا آمدند که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سریع در حال گسترش بودند. نسل Z به اولین گروه بشر تبدیل شدند که دوران نوجوانی و جوانی را در ارتباط مستقیم با فضای مجازی می‌گذراند.
 
دکتر سامان سلامیان با اعتقاد به این‌که نخستین موارد یادگیری ریاضی در خانواده و منزل شکل می‌گیرد، در ادامه در خصوص روزگار نسل Z در مواجهه با آموزش و درس و تاثیر دروس بر زندگی آنها چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: چون نخستین معلم هر انسانی مادر وی است و یادگیری در دوران کودکی یادگیری مشاهده‌ای هم است نحوه نگاه مادر به مسایل ساده روزمره تأثیر بسزایی در نگاه فرزند به حل مسئله دارد.


بررسی یک موضوع پیش از انجام عملی توسط والدین در نحوه برخورد فرزند با مسائل واقعی تأثیر دارد
وی ادامه داد: این‌که فرزند در خانواده پدر و مادر خود را علاقه‌مند حل مسأله، چیدن الگوریتم، برنامه‌ریزی برای تقدم و تأخر کارها و علاقه‌مند مطالعه و بررسی یک موضوع پیش از انجام عملی می‌بیند در نحوه برخورد فرزند با مسائل واقعی زندگی تأثیر بسزایی دارد.

وظیفه اولیاء پررنگ کردن کاربردهای ریاضی در زندگی روزمره است
این مدرس تخصصی ریاضیات با بیان این‌که با افزایش سن کودک و مشارکت دادن وی در انجام امور منزل، خریدها، حساب و کتاب‌های روزمره و ضرب و تقسیم عادی اعتماد به‌نفس کودک افزایش می‌یابد، ادامه داد: حتی بازی‌های مالی و اقتصادی که در گذشته با نام‌های ایرپولی، عمو پولدار و روپولی و ... در سراسر دنیا به تقویت هوش مالی، توانایی خرید و فروش و افزایش اعتماد به‌نفس برای سرمایه‌گذاری و تربیت کودک برای انجام پس‌انداز کمک بسیاری می‌کرد.

دکتر سلامیان با بیان این‌که در مدرسه محاسبات معمولی ریاضی به کودک یاد داده می‌شود اما وظیفه اولیاء پررنگ کردن کاربردهای ریاضی در زندگی روزمره است، در ادامه خاطرنشان کرد: باید به‌گونه‌ای رفتار کرد که در آینده و سنین بالاتر این پرسش در ذهن کودک به وجود نیاید که یادگیری ریاضیات چه فایده‌ای دارد؟ و به‌صورت ناخودآگاه کاربرد مهم ریاضی را در زندگی روزمره و اقتصاد را درک کند.


فراوانی نسبی افراد موفق در بازارهای مالی رابطه معنی‌داری با درک بهتر ریاضی در این افراد دارد
وی با اعتقاد به این‌که آشنا کردن خانواده با ریاضیات کاربردی، هوش مالی کودک را افزایش می‌دهد، افزود: یکی از نحوه‌های درجه‌بندی دانشگاه‌های دنیا میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه و موفقیت مالی آن‌هاست. فراوانی نسبی افراد موفق در بازارهای مالی رابطه معنی‌داری با درک بهتر ریاضی در این افراد دارد.

این مدرس تخصصی ریاضیات تصریح کرد: مراکز غیردولتی آموزش ریاضی نظیر مدرسه تخصصی ریاضی به پررنگ کردن کاربردهای ریاضی در زندگی روزمره می‌پردازد. تأثیر غیر مستقیم و غیر خطی ریاضیات در موفقیت‌های مالی در تمام دنیا اثبات شده و مشهود است.

دکتر سلامیان ادامه داد: پاسخگویی به این پرسش که یادگیری ریاضیات چه سودی دارد؟، گفت: این موضوع وظیفه مهم و اصلی یک پدر و مادر در زندگی تحصیلی فرزند آن‌هاست.

پدر و مادر باید به کودک نشان دهد پزشکی نوین حاصل کاربردهای ریاضی و فیزیک است
وی خاطرنشان کرد: پدر و مادر باید به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به کودک نشان دهد که مثلاً رشته طب به کمک کاربردهای ریاضی و فیزیک به پزشکی مدرن امروز تبدیل شده است و یا پیشرفت‌های بیشتر در تکنولوژی و دسترسی به فضا و شناخت نظام عالم براساس اصول ریاضیات، هندسه ، مثلثات و فیزیک بوده است.

این مدرس تخصصی ریاضیات با اظهار تأسف از این‌که در برخی کشورها نظیر ایران پرداختن به تاریخ علم در مدارس مغفول مانده است، گفت: در حالی که سرگذشت ریاضیدانان و فیزیکدانان بزرگ در برانگیختن انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان بسیار مهم است و این مهم در کشوری چون ایران بر عهده والدین است.

دکتر سلامیان با بیان این‌که والدین تحصیل‌کرده در رده‌های تحصیلات تکمیلی در سراسر دنیا آموزش زبان دوم و ریاضیات را جزو وظایف پدری و مادری خود می‌دانند، افزود: از این‌رو برای این امر هزینه و وقت کافی صرف می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که باید آموزش ریاضی و زبان انگلیسی جزو وظایف مهم یک پدر و مادر باشد، در ادامه تصریح کرد: چون با این‌کار چشمان فرزند خود را تیزبین‌تر و دید وی نسبت به همه مسائل روز عمق ‌بخشیده می‌شود.

کاربرد مسائل ریاضیات در بازی‌های کودکانه نقش پررنگی در پرورش ذهنی دانش‌آموزان دارد
این مدرس تخصصی ریاضیات با بیان این‌که کاربرد مسائل ریاضیات در بازی‌های کودکانه نقش پررنگی در پرورش ذهنی دانش‌آموزان دارد، افزود: در گذشته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش مهمی در این امر داشت اما متأسفانه با کم‌رنگ شدن این کانون وظایف پدر و مادری در آموزش‌های این‌چنینی زیادتر شده است.

دکتر سلامیان با بیان این‌که ثروتمندان چین و به‌طور کل آسیای شرقی که به‌صورت مهاجر در ایالات متحده آمریکا اقامت دارند فرزندان خود را به مراکز آموزش ریاضی و زبان انگلیسی میفرستند، گفت: آن‌ها تعصب خاصی به پرورش ذهنی فرزندان خود دارند.

وی ادامه داد: شاهد این مدعا این است که در سال‌های اخیر اکثر افراد تیم‌های اعزامی المپیاد ریاضی و فیزیک کشور کانادا از چشم‌بادامی‌های شرق آسیا هستند. به اذعان اکثر مهاجرین ایرانی در کانادا و استرالیا دانش‌آموزان شرق آسیا توانمندتر از دانش‌آموزان سایر اقوام و ملت‌ها هستند.

این مدرس تخصصی ریاضیات یادآور شد: این موضوع ناشی از قوی‌تر بودن ایشان در ریاضیات و هندسه است.


کد مطلب: 60452

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60452/عقب-ماندن-مدارس-سرعت-تولید-علم

میگنا
  https://www.migna.ir