کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش پژوهش

آلودگی هوا و تشدید اختلالات عصبی

سینا , 30 آبان 1401 ساعت 7:27


تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا علائم برخی از اختلالات عصبی مانند سردرد، زوال عقل، مولتیپل اسکلروزیس (MS) و بیماری پارکینسون را تشدید می کنند. پژوهشگران همچنین نشان داده اند؛ سکته مغزی، ممکن است در اثر تغییرات آب و هوایی، شیوع بیشتری پیدا کند.
محققان گفته اند: تا به امروز تغییرات زیست محیطی برگشت ناپذیری به دنبال تغییرات آب و هوایی رخ داده اند که با گرم شدن سیاره زمین، ادامه خواهند یافت. از آنجایی که ما شاهد اثرات منفی گرمایش زمین، بر سلامت انسان هستیم، پیش بینی تغییرات علائم اختلالات عصبی در اثر این پدیده، برای متخصصان مغز و اعصاب، امری ضروری به حساب می آید.
محققان مطالعات منتشر شده در رابطه با موضوعات تغییرات آب و هوایی، آلاینده‌ ها، دمای شدید و بیماری ‌های عصبی بین سال ‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ را مورد بررسی قرار دادند. آنها ۳۶۴ مطالعه مرتبط را در سه دسته شناسایی کردند که از این موارد، ۲۸۹ مطالعه در مورد تأثیرات آلودگی هوا، ۳۸ مطالعه در مورد رویدادهای شدید آب و هوایی و نوسانات دما و ۳۷ مطالعه در مورد بیماری های عفونی عصبی در حال ظهور، بودند.

این مطالعات، ارتباط بین تغییرات دما و تشدید علائم عصبی، گرم شدن هوا و عفونت های منتقله از طریق کنه و پشه، و همچنین آلاینده های موجود در هوا و میزان و شدت بیماری های عروق مغزی را برجسته کردند.

بر اساس بررسی ها رویدادهای شدید آب و هوایی و نوسانات دما با بروز و شدت سکته مغزی، سردردهای میگرنی، بستری شدن بیماران مبتلا به زوال عقل در بیمارستان و تشدید علائم ام اس مرتبط هستند.

علاوه بر این پژوهشگران دریافتند: تغیرات آب و هوایی، شرایط مطلوب را برای بیماری ‌های عفونی عصبی نوظهور مانند ویروس نیل غربی، مننژیت مننگوکوکی و آنسفالیت منتقله از کنه، فراتر از مناطق جغرافیایی معمول گسترش می دهند.
این بررسی همچنین نشان داد: قرار گرفتن در معرض آلاینده ‌های معلق در هوا، به‌ ویژه نیترات ‌ها و ذرات ریزی که با عنوان PM 2.5 نیز شناخته می ‌شوند، با بروز و شدت سکته مغزی، سردرد، خطر زوال عقل، بیماری پارکینسون و تشدید بیماری ام اس مرتبط است.

دانشمندان اظهار داشته اند: مطالعات بیشتری در رابطه با راه ‌های کاهش انتقال بیماری ‌های عفونی عصبی، چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر سیستم عصبی و ارائه مراقبت ‌های عصبی موثر در مواجهه با مشکلات مرتبط با آب و هوا مورد نیاز است.
یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Neurology قابل دسترسی هستند.
 


کد مطلب: 60470

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60470/آلودگی-هوا-تشدید-اختلالات-عصبی

میگنا
  https://www.migna.ir