پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۰
کد مطلب: 60474
۴

واکسن اعتیاد در راه است

واکسن اعتیاد در راه است
تیمی از پژوهشگران با ابداع واکسنی توانستند اعتیاد را در موش ها کنترل کنند. بر این اساس اعلام شد، این تحقیق یک کشف موفقیت آمیز محسوب می شود که به طور بالقوه ای راه را برای درمان جدیدی برای افرادی که سعی در ترک اعتیاد به مواد افیونی دارند هموار می کند.
اعتیاد به فنتانیل یک مشکل بسیار جدی سراسر جهان است. این ماده می تواند تا ۵۰ برابر قوی تر از هروئین و ۱۰۰ برابر قوی تر از مورفین باشد. تخمین زده می شود که تنها در ایالات متحده آمریکا روزانه ۱۵۰ نفر در اثر  مصرف مواد افیونی مصنوعی مانند فنتانیل جان خود را از دست می دهند.
متاسفانه حدود ۸۰ درصد از کسانی که به دنبال درمان اعتیاد به مواد افیونی هستند، ظرف یک ماه پس از ترخیص از برنامه سم‌ زدایی، مجددا مصرف مواد را آغاز می‌ کنند.

به عبارت دیگر،  ساخت و تولید واکسنی علیه اعتیاد به فنتانیل، می ‌تواند برای بسیاری از افرادی که از اپیدمی مواد افیونی رنج می ‌برند، راه نجاتی قطعی را فراهم کند.

کالین هیل، محقق ارشد این مطالعه در رابطه با واکسن فوق گفت: ما معتقدیم این یافته‌ ها می‌ تواند تأثیر قابل ‌توجهی بر مشکلی بسیار جدی داشته باشد که سال‌ ها جامعه را آزار می ‌دهد. با کمک این واکسن می توان افراد معتاد را به شرایط عادی بازگرداند.

به گفته محققان، موش‌ها هیچ عارضه جانبی را تجربه نکردند، زیرا آنتی بادی های موجود در این واکسن، ضد فنتانیل و مشتقات این ماده بودند و با سایر مواد افیونی مانند مورفین واکنش متقابل نداشتند.

در حال حاضر پژوهشگران در حال برنامه ریزی برای انجام آزمایشات بالینی روی انسان  هستند و پیش‌بینی می شود که تولید نسخه بالینی این واکسن ظرف چند ماه آینده آغاز شود. به گزارش سیناپرس،نکته مهمی که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مسدود کردن مغز از تجربه اثرات فنتانیل می تواند عواقب ناخواسته دیگری نیز داشته باشد.
برای مثال، فنتانیل یک داروی رایج در بیمارستان‌ های سراسر کشور است. متخصصان بیهوشی فنتانیل را برای تسکین درد شدید تزریق می کنند و این ماده اجازه می دهند داروهای بیهوشی در حین جراحی بهتر عمل کنند.
 شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Pharmaceutics منتشر شده است.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.