کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۴ واحد دیگر به سیستم اندازه گیری اضافه شدند

1 آذر 1401 ساعت 8:32

کنفرانس عمومی اوزان و اندازه گیری ها (CGPM) نمایندگان سراسر جهان رای به معرفی چهار پیشوند جدید در سیستم SI دادند. اکنون به طور رسمی ۱۰ به توان ۲۷ رونا و ۱۰ به توان ۳۰ کوئتا نامیده می شوند. از سوی دیگر ۱۰ به توان ۲۷- رونتو و ۱۰ به توان ۳۰- نیز کوئکتو نام گرفته اند


برای نخستین بار در بیش از ۳۰ سال گذشته، واژه های جدیدی به طور رسمی به سیستم بین المللی واحدها (SI) افزوده شده اند که «رونا»، «کوئتا»، «رونتو» و «کوئکتو» نام دارند.
به گزارش نیواطلس، چهار پیشوند جدید «رونا» (ronna)، «کوئتا» (quetta)، «رونتو» (ronto) و «کوئکتو» (quecto) طیف وسیع و بسیار کوچکی از اعداد را نشان می دهند که تاکنون نامی نداشته اند.
SI تا به حال از ۷ واحد اندازه گیری مانند متر استفاده می کرد که می توان پیشوندهای مختلفی (مانند کیلو) به آن اضافه کرد تا مقدار کم یا زیاد این واحدها را نشان دهد. به این ترتیب درک ارقام بهتر و ساده تر بود. بنابراین ۶۴۹۰۰۰۰۰۰ بایت به ۶۴۹ گیگابایت یا ۰.۰۰۱ متر به یک میلیمتر تبدیل می شود.
اما نام های جدید فقط برای شمارش هستند. برای ارقام طولانی تری که زیاد از آنها استفاده نمی شوند اختصار علمی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر ارقام خیلی خلاصه نشان دهنده تعداد صفرها هستند. بنابراین ۱۰ به توان ۹ به معنای ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یا ۱۰ به عنوان ۶- به معنای ۰.۰۰۰۰۰۰۱ است. نوشتن این ارقام در مقالات علمی کمی گیج کننده است.
همزمان با پیشرفت های فناوری تعداد ارقام طولانی که در مقالات به کار می روند نیز بیشتر می شود بنابراین به پیشوندهای جدید نیاز است و در واقع این موضوع انگیزه اصلی برای ایجاد پیشوندهای جدید داده ها است.
در حال حاضر حجم داده های ایجاد و مصرف شده در جهان تا زتا بایت (۱۰ به توان ۲۱) اعلام شده است و ارقام فراتر از آن فقط براساس واحد یوتابایت (yottabyte) یا ۱۰ به توان ۲۴ نشان داده می شوند.
در هفته گذشته کنفرانس عمومی اوزان و اندازه گیری ها (CGPM) نمایندگان سراسر جهان رای به معرفی چهار پیشوند جدید در سیستم SI دادند. اکنون به طور رسمی ۱۰ به توان ۲۷ رونا و ۱۰ به توان ۳۰ کوئتا نامیده می شوند. از سوی دیگر ۱۰ به توان ۲۷- رونتو و ۱۰ به توان ۳۰- نیز کوئکتو نام گرفته اند.


کد مطلب: 60478

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60478/۴-واحد-دیگر-سیستم-اندازه-گیری-اضافه-شدند

میگنا
  https://www.migna.ir