جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - 9 Dec 2022
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۴
کد مطلب: 60482
۲

هر قندی قند نیست

برگرفته از کتاب زندگی را آسان بگیرید
هر قندی قند نیست
شیر مادر اصولاً دارای آب و شکر و انواع خواص شگفت‌انگیز ایمنی است که مادر طبیعت به آن افزوده است. نیروی عشقی که به ما ذائقه شیرین داده است‌، راه طبیعی وسالمی برای ارضا نیازها و هوس‌های ما در اختیارمان گذاشته است: مصرف میوه‌ها. لحظه‌ای صبر کنید و به معنای سمبلیک میوه در همه زبان‌ها فکر کنید: میوه و ثمره صبر. پرثمر و پویا باش. میوه رحم.
 
بله می‌دانم که میوه هم قند دارد. اما قندی که مثل قند کنستانتره‌ای که به هر چیزی از سوپ گرفته تا نوشیدنی اضافه می‌شود. غذاهایی که در طبیعت یافت نمی‌شوند. میوه دارای انواع مواد مغذی آنتی اکسیدان و فیبرهای مناسب دیگر برای بدن ماست. آنتونی ویلیام اشاره می­کند که شکر موجود در میوه‌ها معده ما را سریع ترک کرده و به سرعت به سوی سلول‌ها می‌رود تا به عنوان سوخت مصرف شود.

آنتونی در کتاب خود بنام ابزار پزشکی‌، فصل کاملی را به مزایای میوه‌ها اختصاص داده است. او فضایل سیب‌زمینی را بر می‌شمرد. وی می­گوید؛ لازم نیست که سیب­زمینی‌ها را پر از خامه ترش و تکه‌های گوشت و کره کنید. سیب‌زمینی‌ها را تنها و ساده مصرف کنید. انواع سیب‌زمینی‌های ساده و سیب‌زمینی‌های شیرین و سیب‌زمینی‌هایی با پوست قرمز و یا چند رنگ را استفاده کنید.

دانش ذاتی من درباره این که انواع قندها نامناسب‌اند و باعث می‌شوند که چاق شوید‌‌، آنقدر در من ریشه دوانده بود که در واقع می‌ترسیدم سم‌زدایی کتاب آنتونی را انجام بدهم. پاکسازی شامل مصرف میوه‌جات و سبزیجات خام به مدت 28 روز است. اما نهایتاً من نسخه مناسب خودم را پیدا کردم و این خیلی ارضاکننده بود.

من گفتم نسخه‌ای از آن برای آنکه نمی‌توانستم سردی این غذاها را طی یک زمستان خیلی سرد تحمل کنم. بنابراین برای شام از سیب‌زمینی پخته و پیاز پخته و سیب‌زمینی شیرین استفاده می‌کردم و در کنار آن سالادی از سبزیجات با سس آووکادوی، آب پرتقال‌‌، و سس گشنیز درست کردم.

من بجز سیب‌زمینی تمام سبزیجات را خام می‌خوردم. هر روز صبح را با اسموتی توت فرنگی‌های وحشی یخ‌زده‌‌، موز‌‌، هلو‌‌، توت‌فرنگی ارگانیک یا تمشک‌‌، سیب‌‌، و کمی اسفناج و یا پودر سبزیجات و چند دانه خرما و کمی آب لیمو شروع می‌کردم.

من این شیوه غذاخوردن را آنقدر خوشمزه و رضایت‌بخش می­دیدم که نمی‌خواستم متوقف شوم و هنوز هم ادامه می‌دهم. حالا به آن کمی ماهی و جوجه هم اضافه می‌کنم و غذاهایی هم با لوبیا درست می‌کنم. از طرفی تمایلم برای قند و شکر و کافئین و غذاهای پخته و دانه‌ها ناپدید شده است. متوجه شدم که آنتونی حق دارد‌، وقتی اجازه دهید که طبیعت شما را با میوه تغذیه کند‌‌، بدنتان می‌گوید؛ بله متشکرم. حالا اسموتی‌های صبحگاهی‌ام بخش ثابتی از رژیم غذایی‌ام شده است. هروقت اسموتی‌هایم را به مهمانانم تعارف می‌کنم؛ خیلی خوششان می­آید. حالا می‌دانید که میوه دشمن شما نیست‌‌، قندها و شیرین‌کننده‌ها چه؟
برخی از قندها و شیرین‌کننده‌ها خوبند‌‌، برخی هم نه. مصرف کمی عسل یا شیره افرا و شیره خرما خوب است.

استیوا شیرین‌کننده طبیعی است و مستقیماً از گیاه استیوا گرفته می‌شود و عوارض جانبی ندارد. برگ‌های شیرین‌اش قرن‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود یک دهه گذشته یا بیش‌تر‌، انواع محصولات از جمله سودا و زیویا با عصاره استیوا شیرین می‌شود. خیلی راحت می‌شود استیوا را در باغ‌تان پرورش دهید؛ خیلی عالی است برای آنکه می‌توانید دقیقاً بر آنچه که تولید می‌شود؛ نظارت دقیقی داشته باشید.

ممکن است بپرسید اگر این‌قدر خاصیت دارد‌‌، چرا باید به میزان کمی از آن استفاده کنید. موضوع استیوا را با متخصص غدد و پزشک متخصص چاقی دکتر دیوید لودویگ و همسر سر آشپزش چف داون؛ نویسنده کتاب آیا همیشه گرسنه‌اید؟ در میان گذاشتم. بر ویارهای غذایی خود پیروز شوید‌، سلول‌های چربی خود را دوباره تربیت کنید و برای همیشه لاغر شوید؛ من آموختم که در بسیاری از افراد شیرینی زیاد استیوا ممکن است عامل بدی در جلوگیری از کاهش وزن به شمار آید.

سلول‌های چربی گیرنده‌های چشایی دارند و بخشی است که محیط پیرامون خود را مدیریت و کنترل می­کند. مزه شیرینی مطلق ممکن است تولید انسولین را افزایش بدهد که خود به سلول‌های چربی علامت می­دهد تا به ذخیره چربی بپردازند.
 
بعد از این که من با لودویگ‌ها ملاقات کردم‌‌، پیشنهاد کردند که استیوا و شیرین‌کننده‌های دیگر از جمله میوه‌ها را دو هفته کامل قبل از این که گیرنده‌های چشایی‌ام دوباره تنظیم شوند‌‌، کاهش دهم. متوجه شدم که به شیرینی آن اعتیاد پیدا کرده­ام و ترک مصرف آن برایم یک چالش بود. آن‌ها برای کمک به من پیشنهاد کردند برای آنکه از مصرف آن دل‌زده شوم کمی بیش‌تر چربی‌های سالم را به رژیم غذایی‌ام‌‌، بیفزایم.

با اکراه توافق کردم تا با شیرینی‌ها خداحافظی کنم و بعد از دو هفته گیرنده‌های چشایی‌ام به‌شدت تغییر یافتند. حالا دیگر طعم میوه‌ها بطور باور نکردنی برایم شیرین بود؛ بسیار شیرین‌تر از قبل و تمایل من برای مصرف استیوا در چای یخ و قهوه به‌شدت کاهش یافت.

بجز شیرین‌کننده‌های نسبتاً سالم، که قبلاً لیست شده‌، بهتر است که از شکر پرهیز کنید‌‌، برای آنکه خوردن آن سطوح قند خون شما را تحریک می­کند و برای سلامتتان بد است. خطر اصلی افزایش قند خون، التهاب سلولی است که باعث مشکلات بسیاری می­شود.

یادتان باشد که رژیم‌های کم چربی بندرت رژیمی­اند و قند خون را ثابت نگه نمی‌دارند. رژیم‌هایی‌ که چربی را حذف می‌کنند، خیلی رضایت‌بخش نیستند برای آنکه به نظر خوشمزه نمی‌آیند. بنابراین مقدار زیادی شکر به غذاها افزوده می­شود تا مزه آن خوشمزه و رضایت­بخش شود. درست مثل محصولات بدون گلوتن.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از اضطراب به نفع خود استفاده کنیم؟
چرا خودشیفته‌ها جذب نظریه‌های توطئه می‌شوند؟
سندروم داون چیست؟
استاد احمد صافی پدر مشاوره در آموزش و پرورش درگذشت+عکس
۳ کاری که در آستانه خشمگین شدن و از کوره در رفتن می‌توانید برای پرهیز از آن انجام بدهید
وقتی بزرگسالان هم مانند کودکان بیش‌فعال می‌شوند
علائم و راهکارهای کنترل اختلال نارسا خوانی
این ۹ نشانه می‌گوید شریک عاطفی‌تان در حال خیانت است
پنج توصیه کلیدی برای مهار ترس در کودکان
تفاوت‌های علایم افسردگی در زنان و مردان
ازدواج سفید نه، هم‌باش‌های سیاه!
منشاء تعارض در روابط زناشویی و راه‌حل‌های کلیدی جهت مدیریت آن
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.