کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استرس مفید است

سینا پرس , 2 آذر 1401 ساعت 8:28

سطوح پایین تا متوسط استرس، باعث بهبود عملکرد حافظه کاری می شود. حافظه کوتاه مدت می تواند اطلاعات را در یک دوره کوتاه به خاطر بسپرد.


محققان دانشگاه جورجیا، نشان دادند:سطوح پایین تا متوسط استرس، باعث بهبود عملکرد حافظه کاری می شود. حافظه کوتاه مدت می تواند اطلاعات را در یک دوره کوتاه به خاطر بسپرد. اطلاعاتی مثل جهت یابی، به خاطر سپردن شماره تلفن یک شخص، خواندن و درک مطلب.

پژوهشگران هشدار داده اند: این یافته ها مختص سطوح پایین تا متوسط استرس است. واضح است که هرگاه سطح استرس شما از سطح متوسط بالاتر برود، پیامد های بد و نامطلوبی به همراه خواهد داشت.

سطوح بالای استرس می تواند ساختار مغز را تغییر دهد. این امر، منجر به افزایش ماده سفید و کاهش ماده خاکستری جلوی مغز می شود که مسوول کنترل عضلات، تصمیم گیری، خودکنترلی و احساسات افراد است.
علاوه بر این استرس مزمن می ‌تواند احتمال ابتلای افراد به انواع بیماری ‌ها از سردردهای میگرنی گرفته تا فشار خون بالا و بیماری ‌های قلبی، را افزایش دهد.

با این حال اطلاعات کمتری در رابطه با اثرات سطوح پایین تر استرس وجود دارد. به گفته محققان، سطوح پایین تا متوسط استرس با افزایش فعال ‌سازی عصبی حافظه کاری مرتبط است که منجر به بهبود عملکرد ذهنی می ‌شود.

محققان در تحقیقات قبلی، ثابت کرده اند:سطوح پایین تا متوسط استرس می ‌تواند به افراد در ایجاد انعطاف ‌پذیری و کاهش خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی کمک کند.
این مطالعه با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نشان داده است، استرس کم تا متوسط می ‌تواند باعث شود بخش ‌هایی از مغز که مسئول کنترل حافظه فعال هستند، کار خود را به طور مؤثرتری انجام دهند.
محققان اسکن‌ های MRI بیش از 1000 نفر با پیشینه ‌های نژادی و قومی مختلف را تجزیه و تحلیل کردند. نتایج بررسی ها نشان داد، افرادی که سطوح استرس کم تا متوسط را گزارش داده ‌بودند، در قسمت ‌هایی از مغز که حافظه فعال را درگیر می‌ کنند، فعالیت بیشتری داشتند. در حالی که شرکت ‌کنندگان با سطوح بالای استرس، با کاهش فعالیت در آن مناطق، مواجه بودند.

دانشمندان همچنین با استفاده از معیارهای مختلف، شبکه ‌های اجتماعی شرکت ‌کنندگان را مورد بررسی قرار دادند. از جمله اینکه افراد چه احساسی نسبت به توانایی ‌های خود برای مدیریت رویدادهای غیرمنتظره داشتند، چقدر از اهمیت و معنادار بودن زندگی خود و حمایت دوستانشان در شبکه‌ های اجتماعی، راضی بودند. شرکت کنندگانی که از حمایت بیشتر خانواده و دوستان خود برخوردار بودند، به شیوه سالم تری قادر به مقابله با سطوح استرس کم تا متوسط بودند.

یافته های تحقیقاتی در مجله Neuropsychologia قابل دسترسی هستند.
 


کد مطلب: 60487

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60487/استرس-مفید

میگنا
  https://www.migna.ir