کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تدریس ۷ رشته مرتبط با مددکاری سالمندان در دانشگاه کهریزک

آمار سالمندان مجرد رو به‌ افزایش است

2 آذر 1401 ساعت 11:22

شمار سالمندان و معلولان در کشور در حال افزایش است که باید برای مراقبت از آنها اقدام موثری انجام داد؛ در همین راستا در این دانشگاه هفت رشته مرتبط با مددکاری و پرستاری سالمندان تدریس می‌شود


دکتر حسن احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: در حال حاضر هشت میلیون نفر سالمند و هشت میلیون نفر معلول در کشور زندگی می کنند، طبق آماری که رییس انجمن سالمندشناسی ایران اعلام کرد در حال حاضر ۸۰ هزار نفر سالمند مجرد هستند که پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک این آمار به ۲.۵ تا سه میلیون نفر سالمند مجرد برسد.

وی با تاکید بر این که باید برای مراقبت از سالمندان و معلولان اقداماتی انجام داد، تاکید کرد: نمی توان همه سالمندان و معلولان را به آسایشگاه ها برد، بنابراین همه افراد جامعه نیازمند یادگیری و گذراندن آموزش مراقبت از سالمندان و معلولان هستند. غذا دادن به یک معلول باید به صورت علمی انجام شود. غذا دادن و حمام بردن معلولان امروزه یک علم است که این اقدام نیازمند آموزش علمی است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد:‌ بیشترین تلفات در سالمندان و معلولان معمولا به دلیل شکستگی است، چرا که نمی دانیم چگونه باید از آنها مراقبت کنیم تا از آسیب ها مصون باشند.
احمدی با تاکید بر این که هرچه دانشجو در این زمینه تربیت کنیم باز هم کم است، گفت: دولت باید برنامه هایی را برای مراقبت از سالمندان داشته باشد. زیرساخت های مناسب را برای سالمندی یا معلول آماده کند چرا که در سطح شهر تردد می کنند، امکاناتی باید فراهم کند که آنها بتوانند از آن استفاده کنند.
وی با بیان این که موسسه خیریه کهریزک، وظایف دولت را انجام می دهد، افزود: در حال حاضر ۱۵ هزار تخت سالمندی در آسایشگاه ها وجود دارد که نسبت به این جمعیت بزرگ سالمندان، تعداد کادر مراقبت و درمان در این بخش کم است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک ادامه داد: پیشنهاد کردیم آسایشگاه کهریزک به طرف مراقبت از سالمند روزانه در منزل برود و مستقیما با سالمند در منزل ارتباط داشته باشد تا سالمند احساس قربت نکند و خدمات را در داخل منزل ارائه بدهیم به همین دلیل نیازمند تربیت افرادی هستیم که بتوانند این خدمات رسانی را انجام دهند.
فعالیت دانشگاه علمی کاربردی کهریزک با هدف تربیت نیروی متخصص
احمدی به تشریح فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک پرداخت و گفت: موسسه خیریه کهریزک از سال ۱۳۵۱ افتتاح شد در میانه دهه ۹۰، پس از آنکه توسعه فیزیکی موسسه خیریه کهریزک طبق برنامه ریزی در حال پیشرفت بود و در ۲ آسایشگاه کهریزک تهران و البرز، روز به روز خدمات نوین تری ارایه شد هیات مدیره موسسه کهریزک به این فکر افتاد تا بر دغدغه همیشگی خود که جذب و تربیت نیروی انسانی متخصص بود، جامعه عمل بپوشاند.
وی یادآور شد: پس از رایزنی های بسیار و جلسات متعدد و بازدیدهایی که از جانب دانشگاه جهت بررسی امکانات کهریزک صورت گرفت سال ۱۳۹۶ مجوز تاسیس مرکز علمی کاربردی آسایشگاه سالمندان و معلولین کهریزک صادر شد.

عضو هیات امنای موسسه خیریه کهریزک افزود: اولین دوره پودمانی آموزش مراقبت سالمندی در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد تا از این پس افرادی که به هر نحو در منزل یا مراکز نگهداری با سالمندان مواجه هستند با گذراندن نزدیک به ۴۰۰ ساعت آموزش مناسب و دریافت مدرک از دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک بتوانند خدمات توانبخشی استاندارد را به سالمندان ارایه کنند.
احمدی ادامه داد: در ابتدا، تنها رشته تحصیلی مراقبت از سالمندان در مقطع کاردانی در برنامه کاری این مرکز بود ولی با گذشت کمتر از ۲ سال و توفیقات کسب شده، مسوولین دانشگاه برآن شدند تا با توسعه گرایش های تحصیلی و ارتقاء فعالیت تا سطح کارشناسی اقدامات لازم را به عمل آورند.
وی یادآور شد: امروز در این دانشگاه علاوه بر تدریس مراقبت از سالمند، هفت رشته مرتبط با شغل پرستاری و مددکاری خانواده و اجتماعی، مدیریت کسب و کار، تربیت بدنی سالمندان و معلولین در مقاطع کاردانی و کارشناسی و سه رشته غیرمرتبط برای ۳۳۰ دانشجوی این مرکز ارایه می شود.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک خاطرنشان کرد: در سال گذشته با مجوز مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی ایران، مرکز ملی مهارتی آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک با هدف ارایه دوره های استاندارد، افزایش کارآمدی نیروی انسانی، استفاده از ظرفیت های کشور و کمک به جذب نیروی انسانی در بازار کار، راه اندازی شد.
احمدی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک با دانشگاه علوم پزشکی تهران، علامه طباطبائی و دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه همکاری امضا کرده است تا دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلفی مانند روانشناسی اجتماعی و پزشکی بتوانند از توان اساتید و تجربیات مدیران آسایشگاه خیریه کهریزک بهره مند شوند و دوره های خود را بگذرانند.
وی یکی از بزرگ ترین مزایای تاسیس این مرکز را تربیت نیروهای آموزش دیده برای کار در آسایشگاه ها و ایجاد شغل برای جوانان و رفع مشکلات خانواده ها عنوان کرد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک افزود: این مرکز دانشگاهی تنها مرکزی در کشور است که در جوار سالمندان و معلولین قرار دارد و دانشجویان شاغل به تحصیل می توانند دوره های تئوری و عملی خود را یکجا و براساس آخرین استانداردهای بین المللی نگهداری از سالمندان و معلولین طی کنند.
احمدی با بیان این که ۹ دوره پودمانی در ۶ سال با ۴۳۵ دانشجو برگزار شده است، گفت: تاکنون ۱۴۰ دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و ۳۱۲ دانشجو هم اکنون در مقاطع مختلف در آن تحصیل می کنند که ۶۰ درصد این دانشجویان از کادر آسایشگاه های استان های تهران و البرز و ۴۰ درصد دانشجویان هم آزاد هستند.
وی ادامه داد: مجوز ۲ رشته غیرمرتبط شامل فناوری اطلاعات و مدیریت مالی در مقطع کاردانی به این دانشگاه اعطا شده است که می توانیم کلاس های آنها را در تهران برگزار کنیم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک با تاکید بر کار عملی در این دانشگاه گفت: ۶۰ مدرس در دوره کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه مشغول تدریس هستند و به دلیل علمی کاربردی بودن آن تمرکز ما بیشتر به کارهای عملی است و دانشجویان با تجربه کارعملی فارغ التحصیل می شوند.
احمدی همچنین اظهار داشت: در مهرماه امسال ۱۲۰ دانشجو در رشته های مختلف دانشجو پذیرش کردیم در حالی که ظرفیت خیلی بیشتر است البته باید بگویم که مردم واقعا هنوز اطلاعی از فعالیت های این دانشگاه ندارند.
وی در ادامه گفت: ما می توانیم دو نوع آموزش را به علاقمندان ارائه دهیم؛ یکی آموزش کوتاه مدت به صورت پودمان که ۴۰۰ ساعت است که خدمات اولیه را برای مراقبت از سالمند یا معلول آموزش می دهد و آموزش دیگر ما تحصیلات کاردانی و کارشناسی در این زمینه است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: از زمانی که فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد آسایشگاه ها برای خدمت شده اند، تحول چشمگیری ایجاد شده است و کیفیت کار آسایشگاه ها به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و مشکل اصلی که تاکنون از نظر بهیار و پرستار وجود داشت با دوره هایی که در این دانشگاه برگزار شد، برطرف شده است.

در دانشگاه ها کمتر در زمینه سالمندان پژوهش انجام می شود
عضو پیوسته فرهنگستان علوم با بیان این که یکی از مشکلات ما در زمینه سالمندان تحقیقات است، افزود: کارهای پژوهشی درمورد سالمندان در داخل آسایشگاه ها در حال انجام است، در دانشگاه ها تحقیقات چندانی درمورد سالمندان انجام نمی شود. پیش از این دوره دکتری سالمندان وجود داشت اما دیگر چنین رشته ای وجود ندارد، ما مجبور هستیم که در مقاطع کاردانی و کارشناسی درمورد مراقبت سالمندی بیشتر کار کنیم.
احمدی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک طی عمر پنج ساله خود، در سال ۱۴۰۰ جزو ۱۰ دانشگاه علمی کاربردی کشور قرار گفت و از آن تقدیر شد در حالی که ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی که سابقه آنها بیش از ۲۰ سال است.
وی همچنین درباره پذیرش دانشجو از کشورهای دیگر گفت: اخیرا با بررسی های انجام شده می توانیم که از کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، تاجیکستان و ترکیه هم دانشجو بپذیریم. چرا که دانشگاه با توجه به تجربیاتی که در زمینه درمان و مراقبت سالمندان و معلولین دارد این توانمندی را ایجاد کرده است که بتوانیم از کشورهای همسایه و همجوار دانشجو بپذیریم.
رییس هیات مدیره موسسه خیریه کهریزک تصریح کرد: بزرگ ترین مشکل ما مانند دیگر دانشگاه های کمبود دانشجو است. این دانشگاه ظرفیت پذیرش ۵۰۰ دانشجو را دارد در حالی که ۳۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. جامعه از نظر فرهنگی به آنجا نرسیده است که احساس کند برای مراقبت از سالمندی داخل جامعه بتواند از افرادی که توانمند و تحصیل کرده استفاده کند.
احمدی با بیان این که اشتیاق به تحصیل در کشور کم شده است، گفت: در موسسات آموزش عالی ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار صندلی خالی داریم و این هم یکی از عواملی است که دانشجو به سمت دانشگاه های علمی کاربردی بیاید که البته ما برای دانشجویان این دانشگاه تشویق و امتیازاتی در نظر گرفته ایم. یکی از این امتیازات استخدام دانشجویان ممتاز است. همچنین تقسیط شهریه دانشجویان ممتاز است. ما به دنبال این هستیم که کارکنان و افراد تحصیلکرده را تقویت و به داخل جامعه و منازل وارد کنیم.
وی با بیان این که پرستاری و مراقب از سالمند و معلول با پرستاری از بیمار متفاوت است، اظهار داشت: اگر بهیار یا پرستاری داخل یک بیمارستان است این نمی تواند پرستار و بهیار یک سالمند و معلول باشد. یک بیمار در بیمارستان در مدت کوتاهی می آید و بعد مرخص می شود در حالی که سالمند و معلول دائم در آسایشگاه وجود دارد بنابراین کسانی باید برای مراقبت آنها دائما در آسایشگاه باشند بر همین اساس با وزارت بهداشت در تماس هستیم تا بتوانیم مجوز مرکز مهارت های آزاد را دریافت کنیم که در حال تهیه دروس و پیش نویس آن هستیم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک تاکید کرد: اگر سالی ۵۰۰ نفر هم ظرفیت پذیرش دانشجو داشته باشیم سال ها طول می کشد تا بتوان خدمات نسبی به سالمندان در آسایشگاه ها ارائه داد. در ۴۰۰ آسایشگاهی که در سراسر کشور داریم بیشتر کارکنان آن افراد با بضاعت علمی پایین هستند و حتی بعضی ها پایین تر از دیپلم هستند.

احمدی با بیان این که این دانشگاه از لحاظ بودجه ای مشکل خاصی ندارد، یادآور شد: مشکل اصلی ما از نظر تعداد استقبال کم دانشجویان است. ما با توجه به امکاناتی که داریم می توانیم سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر فارغ التحصیل در این حوزه داشته باشیم.
وی از پیگیری این دانشگاه برای راه اندازی رشته های جدیدی با توجه به نیازهای جامعه خبر داد و افزود: اگر وزارت بهداشت مجوز بهیاری سالمندی و پرستاری سالمندی را به این دانشگاه بدهد کمبودی که در آسایشگاه ها از لحاظ پرستار و بهیار وجود دارد را می توان جبران کرد.
وی از سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و مراکز آسایشگاهی خواست که کارکنان خود را به دانشگاه علمی کاربردی کهریزک معرفی کنند تا دوره‌های مرتبط با کار را برای بهتر شدن کیفیت خدمات دهی بگذرانند چرا که این یک نیاز کشور است.
متخصص اوتیسم در ایران نداریم
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک در ادامه این گفتگو به تشریح خدمات ارائه شده به مددجویان توسط این دانشگاه پرداخت و گفت: توانستیم در این مدت در بخش بیماران ام اس اقدامات خوبی را انجام دهیم. در آسایشگاه کهریزک تهران ۱۲۰ مددجوی ام اس وجود دارد که در ساختمان مجهزی به آنها رسیدگی می شود.
احمدی افزود: بخشی از فعالیت موسسه خیریه کهریزک ارائه خدمات به کودکان معلول ذهنی است، در آسایشگاه کهریزک کرج بخشی به ۱۲۰ معلول ذهنی اختصاص یافته است که به آنها رسیدگی می شود.
وی در ادامه به کودکان اوتیسم اشاره کرد و اظهار داشت: طبق آمارها در ایران ۳۰۰ هزار کودک اوتیسمی هستند، بر همین اساس مربیانی تربیت کردیم تا بتوانند با بچه های اوتیسمی کار کنند.
این استاد دانشگاه با بیان این که متخصص اوتیسم در ایران نداریم، خاطرنشان کرد: در آسایشگاه کرج توانستیم از میان ۵۰ کودک اوتیسمی بعد از پنج سال کار کردن و آموزش، پنج کودک را به مدرسه معمولی بفرستیم.


کد مطلب: 60490

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60490/تدریس-۷-رشته-مرتبط-مددکاری-سالمندان-دانشگاه-کهریزک

میگنا
  https://www.migna.ir