جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۴
کد مطلب: 60520
۱

اولویت‌های تحقیقاتی موسسه نیماد اعلام شد

اولویت‌های تحقیقاتی موسسه نیماد اعلام شد
با به‌روزرسانی اساسنامه موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، اولویت‌های تحقیقاتی نیماد در قالب ۹ کمیته تخصصی برای سال ۱۴۰۱ اعلام شد.
به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی با بیان این مطلب اظهار داشت: تعیین اولویت‌های تحقیقات علوم‌پزشکی، شامل نوآوری‌ها، فناوری‌ها و کمک به تدوین سیاست‌های کلی پژوهش در کشور از جمله اهدافی است که در فرآیند بازبینی اساسنامه موسسه نیماد مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اولویت‌های کمیته درمان‌های نوین، فناوری و نوآوری‌های علوم پزشکی گفت: ابرروندهایی که آینده حوزه پزشکی و سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهند، علم و فناوری پیشرو و تامین نیازهای پژوهشی و فناورانه بخش تحقیق و توسعه فرآورده‌های سلامت محور و تجهیزات پزشکی مهم‌ترین مسائل این کمیته تعیین شده است.
وی افزود: در کمیته دارو، تجهیزات پزشکی، سلامت و امنیت غذایی در سه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و سلامت و امنیت غذایی به تدوین اولویت‌ها پرداخته شده است.
رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی اولویت‌های کمیته بیماری‌های غیرواگیر؛ صعب‌العلاج و مزمن را برشمرد و عنوان کرد: ثبت و نظام مراقبت بیماری‌های غیرواگیر؛ صعب‌العلاج و مزمن، تشخیص زودهنگام و غربالگری بیماری‌های شایع، پیشگیری از بیماری‌ها، تشخیص و درمان بیماران مبتلا، کارآزمایی‌های بالینی در خصوص تاثیر درمان‌های جدید، مراقبت‌های حمایتی و تسکینی می شود. همینطور مطالعات مربوط به عوامل خطر اصلی رفتاری مربوط به بیماری‌های غیرواگیر شامل استعمال دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف الکل، عوامل خطر متابولیک/ فیزیولوژیک این بیماری‌ها مشتمل بر افزایش فشار خون، افزایش قند خون، افزایش کلسترول، چاقی/ اضافه وزن نیز در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: درکمیته بیماری‌های نوظهور، بازپدید و واگیر نیز عفونت­‌های بیمارستانی و مقاومت باکتریایی، تشخیص و درمان بیماری­‌های عفونی و شناسایی عوامل خطر در بیماری­‌های عفونی به عنوان اولویت معرفی شده است.

دکتر پناهی در ادامه به کمیته سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: مطالعات مربوط به تولیت نظام سلامت، سیاستگذاری در حوزه سلامت، عدالت در نظام سلامت، سطح‌بندی و اولویت‌بندی خدمات بهداشتی و درمانی و مطالعات هزینه اثربخشی و هزینه مطلوبیت از مسائل ضروری است که باید در قالب یک کمیته تخصصی به آنها پرداخته شود.

وی در خصوص کمیته سلامت روانی و آسیب‌های اجتماعی نیز افزود: عوامل خطر، تشخیص و درمان مطالعات روانشناسی و روانپزشکی و آسیب­های اجتماعی مرتبط در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کمیته سلامت الکترونیک و هوش مصنوعی نیز فعالیت خود را دو بخش سلامت دیجیتال (Digital Health) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و شبیه سازها (Simulator in medicine) اختصاص خواهد داد.
کمیته حوادث، سوانح، بلایای طبیعی و سلامت محیط زیست نیز با توجه به اثراتی که این حوادث و سوانح در جامعه بر جای می‌گذارند نظام ثبت حوادث و تروماها، پیشگیری از حوادث، سوانح، بلایای طبیعی، کاهش صدمات و خسارت بلایای طبیعی، مطالعات کاهش آلودگی­های زیست­محیطی و مشکلات مربوط به پسماندها و مطالعات پیشگیری از آلودگی هوا و کاهش ریزگردها را در قالب اولویت های اصلی در راس امور خود قرار خواهد داد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ دکتر پناهی، با اشاره به اینکه که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری جوانی جمعیت از جمله مهم‌ترین اولویت‌های کشور به شمار می رود، کمیته جوانی جمعیت ،خانواده و سبک زندگی است را در موسسه نیماد راه اندازی کردیم.
مراقبت­های پیشگیری و درمانی ویژه مادران و نوزادان، غربالگری زنان و مردان، غربالگری نوزادان و کودکان، عوامل موثر بر سبک زندگی سالم و برنامه‌­های جوانی جمعیت نیز در صدر فهرست برنامه های کمیته قرار داده شده است.

معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت تبدیل نتایج تحقیقات به اقدامات عملی در بهینه‌سازی نظام نوین سلامت در کشور را هدف عمده نیماد دانست و عنوان کرد: ایجاد ساز و کارهای زیرساختی برای تبدیل دانش به فناوری، تجاری‌سازی و افزایش ثروت ملی، حمایت از تربیت نیروی انسانی محقق و نخبه در زمینه علوم پزشکی کشور، تلاش در جهت جذب محققین و دانشمندان برجسته علوم پزشکی ایرانی مقیم خارج از کشور و توسعه همکاریهای علمی بین المللی، با اولویت کشورهای همسو و همسایه از برنامه هایی است که طبق اساسنامه در دستورکار موسسه نیماد در نظر گرفته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...