شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ / ۰۷:۲۲
کد مطلب: 60533
۲

پردازش داده ها روی دی ان ای با نورون های شیمیایی ممکن شد

پردازش داده ها روی دی ان ای با نورون های شیمیایی ممکن شد
  دانشمندان روش‌هایی را برای استفاده از دی ان ای به‌عنوان ابزاری برای بازیابی و دستکاری داده‌های نوشته شده شناسایی کرده و با موفقیت آزمایش کرده‌اند. دی ان ای رسانه‌ای برای ذخیره‌سازی داده‌ها محسوب می‌شود ولی بازیابی و دستکاری داده‌های ثبت شده بر روی آن دشوار است.
اکنون یک گروه با ارتقای «نورون‌های شیمیایی» توانسته‌اند محاسباتی را بر روی داده‌های ذخیره شده در دی ان ای انجام دهند و پاسخ‌های به دست آمده را به راحتی بازخوانی کنند.
سیستم‌های ذخیره‌سازی داده‌های مدرن ما ممکن است چشمگیر و متنوع باشند، اما مانند بسیاری از امور، طبیعت این کار را بسیار کارآمدتر از ساخته‌های دست بشر انجام داده است. یک گرم دی ان ای می‌تواند تا ۲۱۵ میلیون گیگابایت داده را ذخیره کند، که به این معنی است که محتویات کل اینترنت می‌تواند در چیزی به اندازه یک جعبه کفش ذخیره شود. نکته مهم‌تر اینکه، تحت شرایط مناسب دی ان ای می‌تواند هزاران یا حتی میلیون‌ها سال دوام بیاورد.
پس تعجب آور نیست که دانشمندان در حال بررسی راه‌هایی برای استفاده بهینه از آن بوده‌اند. در مطالعه‌ای جدید، محققان فرانسوی و ژاپنی بر روی بهبود روش‌هایی برای یافتن قطعات خاصی از داده‌های ذخیره شده روی DNA، انجام محاسبات و دستکاری داده‌ها تمرکز کردند.
این گروه با استفاده از سه آنزیم که واکنش‌های خاصی با یکدیگر دارند، نورون‌های شیمیایی ایجاد کردند که به آنها اجازه می‌دهد مانند نورون‌های طبیعی مغز، اطلاعات را به اطراف منتقل کنند. سپس این نورون‌ها در قالب یک معماری خاص جاگذاری شدند که به ترکیب چندین لایه و ایجاد یک شبکه عصبی منجر شد.
این نورون‌های شیمیایی قادر به انجام محاسبات بر روی داده‌های ذخیره شده در دی ان ای هستند و نتایج را با انتشار سیگنال‌های فلورسنت که می‌توانند توسط ابزارهای دیگر تفسیر شوند، در دسترس قرار می‌دهند. این گروه با استفاده از سیستم‌های میکروسیال برای کاهش واکنش‌های آنزیمی، انجام ده‌ها هزار واکنش از این دست را ممکن کرده است.
این روش نه تنها می‌تواند به دانشمندان کمک کند داده‌های موجود در پایگاه داده‌های عظیم دی ان ای را پیدا و پردازش کنند، بلکه در نهایت به شناسایی نشانگرهای زیستی بیماری در آزمایش خون یا سایر نمونه برداری‌های انجام شده از مایعات بدن کمک می‌کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.