شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ / ۲۲:۳۲
کد مطلب: 60556
۲

مدیریت موبایل کودکان

مدیریت موبایل کودکان
یکی از دغدغه های مدرن والدین امروزی، استفاده بیش از حد کودکان از موبایل و سایر فناوری های دیجیتال است. کارشناس در این رابطه می ‌گویند؛ نیازی به نگران بودن در مورد زمان تماشای نمایشگر نباشید و اجازه دهید کودکان سه مهارت اصلی را در این رابطه بیاموزند.
سوال مهمی که بسیاری از والدین از خود می پرسند، این است که آیا تماشای بیش از حد صفحه نمایش، موجب بروز پیامدهای منفی در کودکان می شود؟
یکی از جامع ترین مطالعات در مورد این موضوع نشان داد که در بیش از ۳۵۰ هزار نوجوان، استفاده از فناوری تنها با ۰.۴ درصد از تفاوت های کلی در شرایط روانی مرتبط بود. طی این پژوهش همچنین مشخص شد که والدین موفق، وقت خود را صرف نگرانی در مورد اینکه فرزندانشان چقدر زمان صرف دستگاه های دیجیتال می کنند، نکرده و در عوض، آنها این سه مهارت را آموزش می دهند تا به فرزندانشان کمک کنند تا با دنیای مدرن ارتباط برقرار کنند.

۱. نحوه ارزیابی رسانه ها
برنامه ‌ها، بازی‌ ها و وب‌ سایت ‌ها را با فرزندانتان بررسی کنید. توافقنامه کاربر و نظرات را با هم بخوانید و ارزش ها و نگرانی های خود را با یکدیگر در میان بگذارید.
اگر برنامه یا وب‌ سایتی شبیه وب سایت های کلاهبرداری به نظر رسیده یا قصد دارد ارزش‌های بدی را به شما آموزش دهد، در مورد اینکه چرا چنین احساسی دارید و اینکه چگونه این موضوع بر تصمیم شما برای صرف زمان برای آن تأثیر می‌گذارد، بحث کنید.
این گفتگوها به نوجوانان آموزش می دهد که استفاده مسئولانه از رسانه چگونه به نظر می رسد.
۲. نحوه ترسیم مرزهای صفحه نمایش
اگر احساس می‌کنید کنترل بسیار کمی بر استفاده از صفحه نمایش کودکانتان داشته یا می‌خواهید قوانین و انتظاراتی را وضع کنید، برای ایجاد یک نقشه راه دیجیتال طی یک جلسه خانوادگی بنشینید.
می‌ توانید دستور العمل‌ هایی ارائه دهید که تعادل ایجاد کند، به فرزندانتان بیاموزید که چگونه از صفحه نمایش خود به طور سازنده استفاده کنند و به جلوگیری از برخی از اثرات ناسالم که می‌ توانند ظاهر شوند کمک کنید.

در این شرایط ممکن است بخواهید با کودکتان در مورد موارد زیر بحث کنید:
برای به پیشگیری از اختلال در خواب می توانید ممنوعیت هایی وضع کرده و برای مثال مشخص کنید از یک ساعت خاصی در شب موبایل ها باید در کتابخانه قرار گرفته و کار با آن ممنوع است.
به کودکتان بیاموزید در کجا مجاز خواهند بود از دستگاه‌های خود استفاده کنند. در صورت لزوم  قفل والدین روی دستگاه ها نصب کرده و برای به حداقل رساندن بحث و درگیری در این رابطه، به طور واضح مشخص کنید که  آیا فرزندان شما قبل از استفاده از صفحه نمایش نیاز دارند از شما اجازه بگیرد یا خیر؟
به فرزندان خود اجازه دهید نظرات خود را ابراز کنند و نحوه استفاده از فناوری شما را نیز در نقشه راه به اشتراک بگذارند.
۳. چگونه از صفحه نمایش برای اهداف مثبت استفاده کنیم
به فرزندان خود بیاموزید که صفحه نمایش ها و فناوری به طور قطعی بد نیستند. آنها می توانند ابزاری برای ارتباط، یادگیری و رشد باشند. در این مسیر بازی ‌ها و برنامه‌ های آموزشی را برای فرزندتان دانلود کرده و او را تشویق کنید تا درباره اینکه چه میزان از آن ها استفاده می‌ کند، فکر کند.
بعد از استفاده فرزندتان از موبایل از وی بپرسید چه یاد گرفتی؟ یا با چه کسی صحبت کردی؟
در خاتمه به خاطر داشته باشید صفحه نمایش ها یک ابزار هستند و مانند هر ابزار دیگری بسته به نحوه استفاده می توانند مفید یا مضر باشند. هدف ما به عنوان والدین باید این باشد که به بچه ها کمک کنیم یاد بگیرند که از آنها در راه های سالم و سازنده استفاده کنند.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!