پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۰
کد مطلب: 60568
۳

واکسن HIV در تست انسانی موفق بود

واکسن HIV در تست انسانی موفق بود
یک تست آزمایشی واکسن HIV نخستین تست انسانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت
 محققان به تازگی تست انسانی واکسن HIV را روی نمونه های انسانی انجام دادند و اعلام کردند که این واکسن در 97 درصد دریافت کنندگان واکسن ایمنی لازم را ایجاد کرده و می توان امیدوار بود که بتواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.
این واکسن ایمن و بی خطر موسوم به eOD-GT8 60mer از سوی محققان مؤسسه تحقیقاتی Scripps تولید شده است.

نخستین فاز این واکسن در سال 2018 مورد آزمایش قرار گرفت که به طور مشترک بین دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی Scripps، مؤسسه های ملی بهداشت، مرکز سرطان «فرد هاچینسون» و دیگر گروه های آمریکایی و سوئدی روی 48 فرد سالم صورت گرفته بود که 36 نفر از آنها به فاصله 8 هفته از هم دو دوز واکسن را دریافت کردند.

عفونت HIV در حال حاضر به طور مؤثر با استفاده از درمان های آنتی ویروس قابل کنترل است. اما این ویروس توانایی آن را دارد که با ورود به داخل بدن از نظر ساختاری تغییر کرده و شناسایی آن را تا مدت ها توسط بدن دشوار کند. این بدان معناست که ایمنی پایدار در برابر ویروس حداقل در بیشار موارد، دور از دسترس باقی مانده است.

اما در بدن برخی افراد به طور طبیعی آنتی بادی های خنثی کننده ویروس تولید می شود که در تقابل با ویروس قرار می گیرد. دانشمندان نیز از همین قابلیت برای تولید واکسن HIV برای تولید آنتی بادی استفاده کرده اند. به گزارش سیناپرس، محققان در ساخت این واکسن از روش جدید موسوم به استراتژی هدف گذاری ژرمالین بهره برده اند که خود را در قالب eOD-GT8 60mer نشان داده است.
نخستین دوز واکسن سعی می کند یک گروه نادر و منتخب از سلول های B را به حالتی تبدیل کند که بتوانند این آنتی بادی ها را تولید کنند. تقویت کننده های بعدی قرار است این سلول ها را بار دیگر فعال کنند و در نهایت منجر به تولید آنتی بادی های بادوام و خنثی کننده علیه ویروس HIV شود.
محققان دریافتند : از ۳۶ داوطلبی که این واکسن را دریافت کردند، در بدن ۳۵ نفر از آنها آنتی بادی های خنثی کننده زیادی تولید شد که این واکنش ایمنی تنها بعد از دوز دوم ایجاد می شود. به گزارش سیناپرس، فاز نخست این تست برای بررسی ایمنی این درمان آزمایشی طراحی شده است و توانست سربلند از این آزمایش بیرون بیاید و هیچ عوارض جانبی شدیدی به دنبال نداشت.
البته محققان معتقدند: باید آزمایش های بیشتری روی نمونه های انسانی صورت گیرد تا نشان دهد که تولید آنتی بادی های خنثی کننده گسترده را می توان به طور قابل توجهی از طریق تقویت کننده ها تحریک کرد. هر واکسن مؤثری باید یک واکنش ایمنی در قالب تولید سلول های T ایجاد کند چرا که سلول های T اغلب جنبه مهمی از ایمنی در برابر میکروب ها هستند.
اما اگر این مطالعات ادامه پیدا کند، دانشمندان ممکن است روزی بتوانند واکسنی بسازند که نه تنها محافظت پایدار در برابر ویروس HIV داشته باشد، بلکه در برابر سایر بیماری ها چون هپاتیت C، آنفلوآنزا و کووید- 19 نیز ایمنی لازم ایجاد خواهد کرد.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!