کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساخت مسکن از نمک

سینا , 12 آذر 1401 ساعت 22:43


نمک یک ماده بسیار پر مصرف محسوب می شود که مصرف زیاد آن مضر است، اما محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشگاه استنفورد می گویند که این ماده ممکن است عنصر مخفی در تولید مواد مخدر ایمن تر برای تسکین درد باشد.
مصرف بیش از حد مواد افیونی جان صدها هزار نفر را در سال می گیرد. در این میان بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از سو مصرف مواد مخدر به مسکن‌های مصنوعی و فنتانیل نسبت داده می ‌شود.

در دهه ۹۰ میلادی سازمان غذا و دارو ایالات متحده، استفاده از فنتانیل را برای بیماران سرطانی که درد شدید و مداوم را تجربه می ‌کردند، تایید کرد. متأسفانه، این دارو به بازار مواد مخدر راه یافته و مورد سوء استفاده و توزیع غیرقانونی قرار می گیرد.

دکتر وسوولود کاتریچ، از مؤسسه بریج در مرکز علوم زیستی همگرا میشیگان ، در این رابطه می گوید:  فنتانیل در شکل فعلی خود، مانند یک سلاح کشتار جمعی است. مطالعه جدید ما نشان می‌دهد که با کمک نمک می‌ توانیم این دارو را به گونه ‌ای دوباره طراحی کنیم که ای به یک مسکن بسیار خوش‌خیم‌ تر اما همچنان مؤثر تبدیل شود.

کاتریچ و تیمش از زمانی که بیش از ۱۰ سال پیش برای اولین بار این ماده را در گیرنده های آدنوزین و مواد افیونی یافتند، پتانسیل سدیم را برای ایجاد داروهای ایمن تر مورد مطالعه قرار دادند. جدیدترین کار متمرکز مولکولی آنها که روی موش ها انجام شده است، از نظریه قبلی آنها حمایت می کند که سدیم می تواند اثرات مضر داروهای مخدر را مسدود کند.

در این روش، تولیدکنندگان دارو، مسکن‌ هایی را طراحی می‌ کنند که گیرنده‌ های خاصی را روی سلول‌ های عصبی به نام GPCR یا گیرنده‌های جفت‌شده با پروتئین G، که به عنوان فرستنده سیگنال عمل می‌کنند، هدف قرار می دهد. آنها مانند سوئیچ‌ هایی عمل می ‌کنند که به دارو کمک می ‌کنند تا آن ‌طور که در نظر گرفته شده روی مغز و بدن عمل کند. متأسفانه، آنها همچنین می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند.

فنتانیل، یکی از قوی ‌ترین و خطرناک‌ ترین مواد افیونی موجود در جهان، می ‌تواند منجر به اعتیاد شده و در صورت مصرف بیش از حد،  با ایجاد ایست تنفسی منجر به مرگ شود.
سوسروتا ماجومدار (Susruta Majumdar) پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی از دانشگاه واشنگتن در این رابطه می گوید: ما به شدت به دنبال راه هایی برای حفظ اثرات ضد درد مواد افیونی هستیم، در حالی که از عوارض جانبی خطرناکی مانند اعتیاد و ناراحتی تنفسی که اغلب منجر به مرگ می شود جلوگیری می کنیم. تحقیق ما هنوز در مراحل اولیه خود است، اما ما در مورد پتانسیل آن برای هدایت به داروهای مسکن ایمن تر هیجان زده هستیم.
این مطالعه راه را برای ارائه یک مفهوم طراحی مولکولی جدید برای ده‌ها گیرنده‌ خاص روی سلول‌ های عصبی و داروی دیگر هموار می ‌کند که ممکن است با عوارض جانبی مهم و احتمالاً تهدیدکننده زندگی همراه باشد.

مطالعات محققان همچنین ممکن است داروسازان را تشویق کند تا به تلاش‌ های خود در جهت استفاده ایمن ‌تر از مسکن‌ هایی که در حال حاضر طراحی شده‌ اند، ادامه دهند.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.
 


کد مطلب: 60571

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60571/ساخت-مسکن-نمک

میگنا
  https://www.migna.ir