سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ / ۲۳:۳۴
کد مطلب: 60586
۳

والدین ممکن است بیشتر با دختران صحبت کنند

والدین ممکن است بیشتر با دختران صحبت کنند
نتایج مطالعات جدید نشان داده است که والدین بیشتر با نوزادانی که با آنها ارتباط برقرار می کنند، حرف می زنند. محققان در ابتدا به دنبال این بودند که بدانند چرا دختران معمولاً دایره واژگان وسیع تری نسبت به پسران در اوایل زندگی دارند. پژوهشگران این نظریه را مطرح کردند که والدین ممکن است بیشتر با دختران صحبت کنند.

اما در ادامه پژوهش ها، محققان دریافتند: اینطور نیست و شکاف جنسیتی در میزان صحبت والدین با نوزادانشان وجود ندارد. در عوض، چیزی که بر گفتار والدین تأثیر می گذاشت، گفتار نوزادان بود.
دکتر شانون دیلی (Shannon Dailey) محقق فوق دکتری در دانشگاه دوک و پژوهشگر این مطالعات می گوید: این مطالعه شواهدی ارائه می دهد که کودکان به طور فعال محیط زبان خود را در حین رشد تحت تأثیر قرار می دهند.
در این مطالعات، محققان ۴۴ نوزاد شامل ۲۱ دختر و ۲۳ پسر و خانواده هایشان را برای پژوهش انتخاب کردند. یک بار در ماه و به مدت یک سال، نوزادان یک جلیقه مجهز به ضبط صدا می پوشیدند تا محققان بتوانند ۱۶ ساعت گفتگوی آن ها را تجزیه و تحلیل کنند. در ادامه و در یک روز جداگانه در هر ماه، نوزادان یک کلاه با دوربین هایی که فیلم ضبط می کردند، می پوشیدند.
محققان این صداهای ضبط شده را از شش ماهگی تا ۱۸ ماهگی کودکان یعنی تا محدوده سنی که اکثر کودکان شروع به صحبت می کنند، دنبال کردند. محققان در مجموع ۸۹۷۶ ساعت صدا جمع آوری کردند.
الیکا برگلسون، یکی از محققان این پژوهش و استاد روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه دوک می گوید: اگر بتوانیم تا زمان بازنشستگی این مکالمات را به طور کامل بازنویسی کنیم، بسیار خوشحال خواهم شد چراکه با سطح جزئیات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل، رونویسی یک ساعت صدا حدود هشت ساعت طول می ‌کشد.

گفتنی است که این تحلیل ها همگی توسط یک انسان و نه هوش مصنوعی، انجام می شود. البته محققان با بررسی تنها چند ساعت در هر ضبط، همه جزییات را ساده کردند.
در حالی که محققان متوجه شدند که دختران دایره واژگان بیشتری نسبت به پسران دارند و میزان واژگان خود را کمی زودتر افزایش می دهند، محققان دلیلی مبنی بر پرحرفی دختران پیدا نکردند. جالب اینجاست که والدین نیز با دختران بیشتر از پسران صحبت نمی کردند و صرف نظر از جنسیت، والدین با کودکانی بیشتر حرف میزدند که بیشتر پاسخ می دادند و سعی در برقراری ارتباط می کردند.
برگلسون در پایان گفت: به نظر می ‌رسد که دختران تا ۱۸ ماهگی دایره لغات بیشتری دارند و این موضوع می‌ تواند به این معنا برداشت شود که والدین بیشتر با دختران صحبت می ‌کنند، اما در واقع والدین فقط بیشتر با کودکان سخنگو صحبت می‌ کنند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Child Development منتشر شده است.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود