سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۸
کد مطلب: 60588
۸
۳
با عرض تسلیت

استاد احمد صافی پدر مشاوره در آموزش و پرورش درگذشت+عکس

استاد احمد صافی پدر مشاوره در آموزش و پرورش درگذشت+عکس
به گزارش میگنا استاد احمد صافی پیشکسوت برجسته تعلیم و تربیت کشور و پدر مشاوره در  آموزش و پرورش بر اثر بیماری در سن 85 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

استاد احمد صافی متولد ۲۹ دی ۱۳۱۶ در گلپایگان بود. استاد در سال ۱۳۳۴ دانشسرای مقدماتی گلپایگان را به پایان رساند. وی پس از پنج سال تدریس در شهرهای استان لرستان، در دانشسرای عالی تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۴ تحصیل در رشته آموزش ابتدایی را به پایان رساند. پس از ادامه تحصیل در رشته راهنمایی و مشاوره در دانشگاه تربیت‌معلم، استاد در سال ۱۳۴۸ به‌عنوان دانشجوی ممتاز از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی از همین سال به تدریس در این دانشگاه مشغول شد که این همکاری بیش از سی سال ادامه داشت. استاد بیش از پنج دهه در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، الزهرا، تربیت مدرس، آزاد، شهید رجایی و مراکز مختلف تربیت‌معلم به تدریس پرداخته است.

طولانی‌ترین ‏دوران تدریس در دانشگاه آزاد واحد رودهن طی شد، که از سال تاسیس آن واحد در 1364 آغاز و تا سال 1391 به طول انجامید. در این دانشگاه‏ها دروسی مانند: سازمان وقوانین آموزش و پرورش ایران، مسایل آموزش و پرورش ایران، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، اصول و فنون راهنمایی و مشاوره، راهنمای تحصیلی، مدیریت آموزشی، روابط انسانی در مدیریت، تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران، خانواده متعادل، آسیب شناسی خانواده، کارورزی در مشاوره، تجربه عملی و کارورزی در معلمی، فنون و روش‏های تدریس، مدیریت اسلامی، مدیریت و برنامه‏ریزی آموزشی، آموزش و پرورش ابتدایی و راهنمایی، مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی و تعدادی دیگر از دروس رشته‌های مختلف مراکز تربیت معلم را در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس تدریس کرده است. حاصل این دوره طولانی آموزشی، علاوه بر تربیت صدها معلم و دانشجو، نگارش تعداد سی و یک کتاب که غالباً با همان سرفصل‏های درسی و بعضا با همان عناوین نظیر: سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، مسایل آموزش و پرورش ایران، راهنمایی و مشاوره و ...، نگارش قریب 100 مقاله، اجرا و یا نظارت بر بیش از 50 طرح تحقیقی است.
 


این چهره ماندگار معلمیِ کشور برای قریب به اتفاق فرهیختگان چهره ای شناخته شده است؛ وی مؤلف ۳۵ عنوان کتاب در حوزه خانواده، تربیت، مدیریت و مشاوره است. «سازمان و قوانین آموزش ‌و ‌پرورش ایران»، «سیمای معلم»، «اصول و فنون راهنمایی و مشاوره» و «مسائل آموزش ‌‌و ‌پرورش» از جمله کتاب‌هایی هستند که علاقه بیشتری هم به آن‌ها دارد.

صافی در جایگاه‌های مختلفی چون دبیر کلی شورای عالی آموزش‌‌و‌پرورش، معاون آموزشی وزیر و ده‌ها شورا، انجمن، مجلات و نشریات آموزشی و علمی فعالیت کرده است. او همچنین مؤسس و مدیر مرکز راهنمایی و مشاوره صبح امید بوده و مشاور وزیر آموزش‌‌و‌پرورش در امور بازنشستگان بود. در سال ۱۳۹۷، زندگینامه و تجارب استاد در کتابی با عنوان «معلم مصلح» توسط نشر افست به چاپ رسید.

استاد صافی به ایرانگردی و جهانگردی نیز علاقه خاصی دارد و در زمینه آموزش ‌و ‌پرورش ژاپن، مالزی، ترکیه و فرانسه نیز مطالعه داشته است.
 

او در سال ۱۳۷۸ مرکز مشاوره صبح امید را تأسیس کرد. صافی همچنین عضو تحریریه مجلات و کمیسیون‌های مختلفی در شورای عالی آموزش‌‌و‌پرورش نیز است.

استاد صافی سال‏ها چندی نیز در بخش‏های متعدد ستادی نظیر دبیرکلی شورای عالی آموزش و پرورش1360-1358، معاون آموزشی وزیر 1364-1363، و دهها شورا، انجمن، مجلات و نشریات آموزشی و علمی فعالیت کرده است. از سال 1387 نیز مدیریت مرکز راهنمایی و مشاوره وابسته به نظام روانشناسی و مشاوره ایران را به عهده دارد و بالاخره در سال‏های اخیر ریاست کانون بازنشستگان فرهنگیان را نیز پذیرفته است.


پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش به مناسبت درگذشت احمد صافی
وزیر آموزش و پرورش به مناسبت درگذشت احمد صافی چهره ماندگار معلمی کشور، پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، متن پیام یوسف نوری به شرح زیر است:
خانواده معزز و گرانقدر دکتر صافی
با سلام و احترام، درگذشت استاد فرهیخته و برادر ارجمند، زنده یاد جناب آقای احمد صافی از پیشکسوتان نظام تعلیم و تربیت کشور و منشا تحول و تعالی در آموزش و پرورش بود، به خانواده محترم ایشان و جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت می گویم.

دانش، توانمندی، مسئولیت‌پذیری، حسن خلق و تواضع از جمله برجستگی‎های شخصیتی آن اندیشمند فرزانه است که هرگز فراموش نخواهد شد. از درگاه خداوند سبحان برای ایشان غفران و رحمت بیکران الهی و برای بازماندگان محترم سلامت و شکیبایی خواهانم.


همچنین در پیام محمود امانی طهرانی دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش آمده است:
بسم الله الرحمن الرحيم
وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

درگذشت اولين دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامي، معلم اخلاق و محقق برجسته حوزه تعليم و تربيت استاد احمد صافي که پس از سال ها مجاهدت و جهاد علمي، آموزشي و پژوهشي و تلاش براي تربيت معلمان متعهد و كارآمد و ارائه پژوهش هاي علمي و آموزشي در حوزه تعليم و تربيت كشور؛ دعوت حق را لبیک گفته و روان پاکش در جوار رحمت گسترده الهی آرام گرفت، موجب تاسف و تالم گردید.

او معلمي متبحر، مشاوري توانمند، مصلحي خیراندیش، انساني متخلق و ‌دوستی بی‌ریا بود که در کمال خلوص و تواضع، عمر شریف خويش را در خدمت به نظام تعليم و تربيت فرزندان اين مرز و بوم صرف نمود.


اینجانب ضایعه درگذشت این معلم ارزشمند و وارسته را به خانواده معزز، فرهنگيان گرانقدر و دانشگاهيان عزيز، عموم علاقمندان و شاگردان ایشان تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن فقيد سعيد علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

روحش شاد و یادش گرامی
 
 
بنا برهمین گزارش، پیکر استاد پیشکسوت تعلیم وتربیت، زنده یاد احمد صافی، روز سه شنبه ۱۵آذرماه ۱۴۰۱از بیمارستان شهید مدرس (سعادت آباد، بالاتر از میدان کاج ) ساعت٩صبح تشییع و ساعت ١١ در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) تدفین و آرام خواهد گرفت.
 

سه شنبه ساعت 10 صبح محوطه بیمارستان شهید مدرس تهران
وزرا و معاونین پیشین وزارت آموزش و پرورش در مراسم تشییع پیکر استاد صافی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دکتر امیرموسی زارعی
Iran, Islamic Republic of
یک شخصیت علمی بود
Iran, Islamic Republic of
احمد صافی بسیارمهربان و پرانرژی و فعال بودند..روحش شاد
علی
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و یادش گرامی همیشه پر شوق و انرژی بود مهربان و دوست داشتنی
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن