سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۶
کد مطلب: 60599
۳

آیا برای درمان افسردگی، باید روده ها را هدف بگیریم؟

آیا برای درمان افسردگی، باید روده ها را هدف بگیریم؟
دانشمندان هلندی در یک تحقیق جالب توجه و جدید، موفق به شناسایی روابطی بین علائم و نشانه های بیماری افسردگی با باکتری های موجود در میکروبیوم روده انسان شده اند؛ کشفی که می تواند درمان های موثرتر این بیماری را به همراه داشته باشد.

محققان بین الملل در دو تحقیق مجزا، موفق به کشف امضای یک سری باکتری روده ای پای علائم افسردگی شده اند که ابعاد گوناگون این بیماری روان شناختی را روشن تر می سازد.
بر اساس این یافته‌ها، می توان باکتری‌های روده ای خاصی را شناسایی کرد که در سنتز یا ساخت مواد پیام‌رسان‌ شیمیایی کلیدی که با بیماری افسردگی ارتباط دارند و بر همین اساس، حتی تفاوت‌های موجود بین نژادهای انسانی مختلف را از این لحاظ توضیح داد.

بیماری روان شناختی افسردگی با آن که به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر و همچنین نابرابری های اقتصادی در جامعه مطرح است، دارای ابعاد گوناگونی است که هنوز به دلیل نامشخص بودن علل آن و گزینه های درمانی محدود، به خوبی شناخته نشده است.

محققان می دانسته اند که میکروبیوم روده می تواند در اختلالات افسردگی نقش داشته باشد، اما مکانیسم های بیولوژیکی و  زیربنایی آن به خوبی شناخته نشده بودند.
علاوه بر این، مطالعات پیشین نشان داده بودند که هم وضعیت میکروبیوم روده و هم بروز افسردگی به طور قابل توجهی در گروه های قومی مختلف، متفاوت هستند.

بنابراین، هر مداخله ای در آینده برای درمان افسردگی که میکروبیوم روده ای را نیز هدف قرار دهد، نیاز به درک روابط میکروبیوم-افسردگی در بین قومیت های مختلف دارد.

در رابطه با این موضوع مهم، پژوهشگرانی از دانشگاه آمستردام و مرکز پزشکی اراسموس واقع در روتردام هلند، مطالعه ای را با مشارکت بیش از ۳۲۰۰ نفر انجام داده اند.
این افراد متشکل از شش گروه قومی ساکن در شهر آمستردام، شامل هلندی، سورینامی جنوب آسیا، سورینامی آفریقایی، غنایی، ترک و مراکشی بوده اند.
محققان با پیوند دادن داده‌های میکروبیومی و داده‌های جمعیت‌شناختی، رفتاری و افسردگی، نشانه‌های میکروبی پیش‌بینی‌کننده علائم افسردگی را که تا حد زیادی در بین گروه‌های قومی مورد مطالعه ثابت بودند، شناسایی کردند.
آن ها در این تحقیق موفق به شناسایی ۱۳ گونه میکروبی در روده شدند که با بروز علائم افسردگی ارتباط داشتند. برخی از این باکتری ها شامل اگرتلا، سابدولیگرانولوم و کوپروکوکوس بودند.
پژوهشگران هلندی در بررسی های بعدی خود دریافتند که این باکتری ها در سنتز پیام رسان های شیمیایی شناخته شده مرتبط با افسردگی، مانند گلوتامات، بوتیرات، سروتونین و گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) نقش دارند.
به گفته این محققان، اگرچه تأثیرات بالینی این یافته‌ها نیاز به تأییدات تجربی دارد، اما این دو مطالعه با هم، پیوند بین ترکیب میکروبیوم روده و افسردگی را تقویت کرده و پیشنهاد می‌دهند که می توان از این یافته ها، به عنوان یک هدف مفید برای طراحی درمان‌های آینده استفاده کرد.
این یافته های ارزشمند در نشریه جهانی و پیشروی Nature Communications گزارش شده اند.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود