کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوشیدن هشت لیوان آب، برداشتن ۱۰ هزار قدم و خوردن پنج نوع میوه و سبزی در روز، چقدر علمی است؟

سینا , 17 آذر 1401 ساعت 10:34

نکاتی مانند نوشیدن هشت لیوان آب، برداشتن ۱۰ هزار قدم و خوردن پنج میوه و سبزیجات متنوع در روز تبدیل به یک باور عمومی برای دستیابی به سلامتی شده است اما آیا این اعداد یک قانون علمی هستند و یا فقط شعارهای زیبا برای بازاریابی محسوب می شوند؟


به گفته محققان، ما به این قوانین برای به خاطر سپردن آسان تکیه می کنیم تا به ما کمک کنند تا به عادت های سالم روزانه پایبند بوده و میزان سلامتی خود را در هر روز بسنجیم. اما چقدر از این اعداد و ارقام در واقع مبتنی بر علم است؟

ماه گذشته نتایج تحقیقات جدید از دانشگاه آبردین یکی از این شعارها را در کانون توجه قرار داد. به بزرگسالان توصیه می شود هشت لیوان یا معادل حدود دو لیتر آب در روز بنوشند. مطالعه روی بیش از ۵۶۰۰ بزرگسال و کودک نشان داد که۱۵۰۰-۱۸۰۰ میلی لیتر مایعات برای مردان کاملاً کافی بوده و زنان فقط به ۱۳۰۰-۱۴۰۰ آب نیاز دارند.
 
با توجه به اینکه حدود نیمی از مصرف روزانه آب از غذا تامین می شود، دانشمندان تخمین زدند که مردم واقعاً به حدود ۱.۵ تا ۱.۸ لیتر آب در روز نیاز دارند.

پروفسور جان اسپیکمن (John Speakman) از دانشگاه آبردین که این مطالعه را انجام داد، توضیح داد: تخمین اولیه نوشیدن دو لیتر آب در روز ناشی از یک اشتباه محاسباتی جزئی است. واضح است که معیارهای دقیق برای زندگی سالم می ‌تواند پیچیده باشد و به همین دلیل است که سازمان های حامی سلامت این نشانگرهای ساده را مانند هشت لیوان آب را برای مردم مفید می ‌دانند.

جو تراورز (Jo Travers) متخصص تغذیه در لندن می گوید سیراب ماندن مهم است. به گفته او، آب کارهای زیادی مانند تنظیم دما و جابجایی موادی مانند ویتامین های محلول در آب بدن را انجام می دهد. آب حجم خون ما را بهبود می بخشد و اگر بدن کم آب باشد، خون غلیظ تر و چسبنده تر شده و پمپاژ آن در بدن سخت تر می شود، به این معنی که سلول ها به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کنند. همچنین کم‌ آبی بدن می ‌تواند منجر به خستگی و مه ‌آلودگی مغز شود.

درباره میوه و سبزیجات اکثر مردم قانون مصرف پنج میوه در روز می دانند اما چیزی که ممکن است ندانند این است که این قانون در بریتانیا در سال ۲۰۰۳ توسط دولت پیشنهاد و اجرا شد تا مردم مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهند. اما مطالعات نشان داده که ما باید بیشتر از این مقدار خورده و بهتر است هفت قطعه میوه و سبزی در روز داشته باشیم.

در همین حال، توصیه شده که افراد ۱۰ هزار قدم در روز بردارند که ممکن است در واقع ۳ هزار قدم زیاد باشد. یافته های یک مطالعه نشان داد که شرکت‌ کنندگانی که تقریباً ۷ هزار قدم در روز برداشتند، در مقایسه با شرکت ‌کنندگانی که کمتر قدم برداشتند، میزان مرگ و میر کمتری را تجربه کردند. سازمان جهانی بهداشت ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته را توصیه می کنند. علاوه بر این، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد فرآیند شمارش گام‌ها به خودی خود احتمال تناسب اندام را افزایش می ‌دهد.

محققان معتقدند:تمرکز بر اعداد همیشه مفید نبوده و این موضوع می تواند موجب اضطراب شود. به عنوان مثال، اگر فقط ۲ هزار گام در روز بردارید، فکر کردن به اینکه باید ۸ هزار قدم دیگر بردارید، بی انگیزه کننده و دلهره آور است.

به طور کلی تراورز می ‌گوید به ‌جای تمرکز بر اعداد، نکته مهم این است که همه سعی کنیم دلایل ارائه اعداد را درک کنیم. سازمان های بهداشتی باید این پیام ‌ها را با بیانی منطقی تشریح کنند، در غیر این صورت مردم واقعاً این قوانین را اجرا نکرده و آن را ادامه نمی دهند.


کد مطلب: 60611

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60611/نوشیدن-هشت-لیوان-آب-برداشتن-۱۰-هزار-قدم-خوردن-پنج-نوع-میوه-سبزی-روز-چقدر-علمی

میگنا
  https://www.migna.ir