کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محققان پس از بررسی های جدید دریافتند

کاهش اضطراب و افسردگی به کمک پیانو

سینا پرس , 18 آذر 1401 ساعت 15:39

نواختن پیانو پردازش چندحسی را بهبود بخشیده و تأثیر مثبت یادگیری نواختن یک ساز بر توانایی مغز برای پردازش مناظر و صداها به بهبود خلق و خوی افراد نیز کمک کند.


در این راستا تیمی از دانشگاه باث که این مطالعه را انجام داد، دریافت که چگونه مبتدیانی که فقط یک ساعت در هفته و طی ۱۱هفته آموزش پیانو می ‌گذرانند، پیشرفت‌ های قابل ‌توجهی در تشخیص تغییرات سمعی و بصری گزارش کرده و افسردگی، استرس و اضطراب کمتری داشتند.
محققان دریافتند:تنها در عرض چند هفته پس از شروع آموزش، توانایی افراد برای پردازش اطلاعات چندحسی شامل بینایی و شنوایی افزایش یافته است. فرآیند چندحسی بهبود یافته تقریباً برای هر فعالیتی که در آن شرکت می کنیم، از رانندگی و عبور از جاده گرفته تا پیدا کردن شخصی در میان جمعیت یا تماشای تلویزیون، مزایایی دارد. به گفته محققان، این پیشرفت‌های چندحسی فراتر از توانایی ‌های موسیقی بودند.

با آموزش موسیقی، پردازش سمعی و بصری افراد در سایر وظایف دقیق تر شده و کسانی که پیانو آموزش می دیدند، دقت بیشتری در تست های شنوایی و بینایی داشتند.

علاوه بر این، یافته ‌ها فراتر از پیشرفت در توانایی‌های شناختی بود و نشان داد که شرکت ‌کنندگان پس از آموزش در مقایسه با قبل از آن، درجات کمتری از افسردگی، اضطراب و استرس داشتند.
پژوهشگران توصیه می کنند: آموزش موسیقی می ‌تواند برای افرادی که مشکلات سلامت روانی دارند مفید باشد و در حال حاضر تحقیقات بیشتری برای آزمایش این موضوع در حال انجام است.
دکتر کارین پترینی (Karin Petrini) روانشناس و متخصص موسیقی دانشگاه باث و پژوهشگر این مطالعات توضیح داد: ما می دانیم که نواختن و گوش دادن به موسیقی اغلب به زندگی ما شادی می بخشد، اما با این مطالعه ما علاقه مند بودیم تا در مورد اثرات مستقیمی که یک دوره کوتاه یادگیری موسیقی می تواند بر توانایی های شناختی ما داشته باشد بیشتر بدانیم.
او در ادامه افزود: یادگیری نواختن سازی مانند پیانو یک کار پیچیده است چراکه یک نوازنده نیاز به خوانش موسیقی، ایجاد حرکات و نظارت بر بازخورد شنیداری و لمسی دارد تا اقدامات بعدی خود را تنظیم کند. از نظر علمی، این فرآیند با نشانه های بصری و شنوایی همراه می شود. پترینی گفت که این امر منجر به آموزش چندحسی برای افراد می شود.

 پترینی در پایان می ‌گوید: یافته ‌های مطالعه ما نشان می‌ دهد که تأثیر مثبت و قابل‌ توجه بر نحوه پردازش اطلاعات سمعی و بصری مغز توسط موسیقی حتی در بزرگسالی که انعطاف ‌پذیری مغز کاهش می ‌یابد نیز وجود دارد.
شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در مجله Nature Scientific Reports منتشر شده است.

از موسیقی و نیک زیستی و تاب آوری در اینجا بخوانید
 


کد مطلب: 60625

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60625/کاهش-اضطراب-افسردگی-کمک-پیانو

میگنا
  https://www.migna.ir