کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سلامت روان از یادگیری تا خردمندی

24 آذر 1401 ساعت 18:34

 سارا حق بین در یادداشتی اختصاصی برای باشگاه تاب آوری نوشت همه ما افرادی در حال پیشرفت هستیم و یکی از هیجان‌انگیزترین چیزها در مورد زنده‌بودن این است که هرگز از یادگیری دست نکشیم و در مسیر رشد توقف نکنیم.


جست‌وجوی فرصت‌هایی برای یادگیری مستمر هم از پیشرفت شخصی و هم حرفه‌ای ما حمایت می‌کند و زندگی ما را غنی می‌کند.
یادگیری می‌تواند روشنگر، محرک و سرگرم ک‌ننده باشد و موجب بهبود رفاه ما در زندگی شود. یادگیری مادام‌العمر، پیگیری مستمر، داوطلبانه و خودجوش دانش و مهارت‌ها برای توسعه خودمان است. این نوع یادگیری ممکن است خارج از یک موسسه آموزشی رسمی مانند مدرسه، دانشگاه یا آموزش شرکتی انجام شود.
یادگیری مادام‌العمر فرصت‌های یادگیری رسمی و غیررسمی را در بر می‌گیرد و درک ما را از دنیای اطرافمان افزایش می‌دهد که البته برای افراد مختلف می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد، اما در هسته آن، پرورش کنجکاوی و ارضای عطش ما برای دانش و خرد است. یادگیری مستمر در طول زندگی ما می‌تواند رضایت از زندگی، خوش‌بینی و اعتماد به نفس را بهبود بخشد. اشتیاق به کاوش و جستجوی چیزهای جدید به ما کمک می‌کند هوشیار بمانیم و در مورد محیط دائماً در حال تغییر خود، آگاهی کسب کنیم. همچنین می‌تواند به قوی و سالم نگه‌داشتن مغز ما کمک کند که با افزایش سن مفید است. نکات زیر به ما کمک می‌کند تا یک یادگیرنده مادام‌العمر باشیم:
 
  • طرز فکر یک مبتدی را بپذیرید. پذیرش ذهنیت یک مبتدی به داشتن نگرش باز بودن، اشتیاق و فقدان پیش‌داوری اشاره دارد. با اتخاذ طرز فکر مبتدی به هر موقعیتی که با آن برخورد می‌کنیم، طوری واکنش نشان می‌دهیم که انگار اولین بار است آنرا تجربه می‌کنیم. این به ما کمک می‌کند تا از پیش‌فرض‌هایی در مورد چگونگی کارکرد یک چیز و از انتظارات در مورد آنچه در آینده رخ خواهد داد، رها شویم و در مورد درک عمیق‌تر چیزها کنجکاو باشیم.
 
  • جهان‌بینی خود را گسترش دهید. جهان‌بینی ما چارچوبی از باورها، ارزش‌ها و نگرش‌هاست که بر هر چیزی که ما ادراک می‌کنیم، فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم و انجام می‌دهیم تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که تکامل می‌یابیم، می‌توانیم توسط مرزهای آنچه تجربه می‌کنیم محدود شویم، بنابراین گسترش دائمی جهان‌بینی به ما کمک می‌کند تا نسبت به تجربیات جدید و یادگیری بازتر باشیم. خواندن مطالبی که لزوماً با آن‌ها موافق نیستیم یا مکالمه با افرادی که دیدگاه ما را به چالش می‌کشند، نقطه خوبی برای شروع است.
 
  • کنجکاو باشید. وقتی به دنبال چالش‌ها و تجربیات جدید هستیم، افق‌های خود را گسترش می‌دهیم. این عنصر اصلی یادگیری است و زندگی برای یک فرد کنجکاو هرگز خسته کننده نیست. کنجکاوی و اکتشاف می‌تواند به ما کمک کند تا برخی از بزرگترین ماجراجویی‌هایمان را آغاز کنیم.
 
  • یاد بگیرید، بیاموزید و دوباره یاد بگیرید. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، یادگیری مداوم به تنهایی کافی نیست و توانایی ما برای یادگیری مجدد و یادگیری مجدد به همان اندازه مهم است. ارزیابی مداوم و چالش برانگیز دانش برای اطمینان از مرتبط بودن و به روز بودن آنچه یاد می‌گیریم ضروری است: اذعان به اینکه چیزی که قبلاً یاد گرفته‌ایم اکنون نادرست یا منسوخ است، سپس پاک کردن شرط‌ها و باورهای غلط از ذهن و یادگیری مجدد.
 
  • یادگیری را به خرد و فرزانگی تبدیل کنید. خرد توانایی تفکر و اقدام با به کارگیری دانش، تجربه، درک، عقل سلیم و بینش است. توانایی یادگیری و انجام فعالانه کاری سازنده و سودمند با آنچه آموخته‌ایم، حکمت واقعی است. با پذیرش یادگیری مادام‌العمر، ما هرگز از رشد دست نخواهیم کشید و با زندگی و یادگیری این ظرفیت را داریم که عاقل‌‌تر و آگاه‌تر و کامل‌تر شویم.
 
 
 


کد مطلب: 60679

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60679/سلامت-روان-یادگیری-خردمندی

میگنا
  https://www.migna.ir