کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درمان بیماری آلزایمر با نور و صوت

سینا , 26 آذر 1401 ساعت 10:29


محققان برای اولین بار آزمایش های انسانی یک درمان تجربی را با استفاده از صدا و نور برای درمان بیماری آلزایمر (AD) انجام دادند. پژوهشگران معتقدند که یافته‌ های اولیه امیدوار کننده هستند و این روش درمان منحصر به ‌فرد منجر به برخی بهبودهای عصبی و شناختی می ‌شود.
لی-هوی تسای (Li-Huei Tsai) و همکارانش در کالج ان آی تی در هفت سال گذشته، در حال بررسی یک فرضیه غیرعادی بودند.
محققان دریافتند: پروتئین ‌های سمی مرتبط با بیماری آلزایمر در مغز را می‌ توان پس از قرار گرفتن در معرض نورهای سوسوزن حذف کرد. تحقیقات بیشتر نشان داد که فرکانس جادویی مورد نظر ۴۰ هرتز است. هنگامی که موش ها در آن فرکانس در معرض صدا و نور قرار گرفتند، بهبودهایی در سلامت مغزشان مشاهده شد.
البته این نوع آزمایش ‌های حیوانی اگر قابل تکرار در انسان نباشند معنی چندانی ندارد، بنابراین پس از بررسی‌ های ابتدایی، محققان آزمایش‌ های اولیه انسانی را آغاز کردند. با همکاری بیمارستان عمومی ماساچوست، دو کارآزمایی بالینی برای سنجش این درمان در انسان انجام شد.
اولین مطالعه فاز اول، ۴۳ شرکت‌ کننده را برای آزمایش اینکه آیا این نوع قرار گرفتن در معرض نور و صدا بی‌ خطر است یا خیر، به خدمت گرفت. این مطالعه مقدماتی شامل افراد سالم و دارای اختلال شناختی و همچنین شرکت کنندگان مبتلا به صرع به منظور ارزیابی پتانسیل درمان بود. پس از قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض تحریک حسی، محققان دریافتند تعدادی از مناطق مغز با فرکانس ۴۰ هرتز همگام می شوند.
تسای توضیح می دهد که مطالعه فاز یک نشان داد که افزودن گاما با استفاده از تحریک حسی ۴۰  هرتز همزمان نور و صدا می تواند به طور موثری حباب گاما را در مناطق مختلف مغز در افراد سالم، بیماران مبتلا به صرع و در بیماران مبتلا به زوال عقل خفیف، القاء کند. به گفته دانشمندان، مطالعه جدید اولین آزمایشی است که نشان می دهد تحریک نور و صدا نه تنها نواحی حسی قشری، بلکه نواحی قشری و زیر قشری دوردست مانند شکنج راست، آمیگدال، هیپوکامپ و به ‌ویژه اینسولا را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.


در کارآزمایی دوم ۱۵ شرکت کننده که در مراحل اولیه ابتلا به بیماری آلزایمر بودند، انتخاب شدند. به هر یک از شرکت کنندگان دستگاهی داده شد تا به خانه برده و حدود یک ساعت در روز از آن استفاده کند. این دستگاه در اصل یک تخته سفید LED کوچک بود که یک آی پد در وسط و یک نوار صوتی در زیر آن قرار داشت.
در هنگام تماشای ویدیوها در آی پد، پنل نور ال ای دی روی تخته سفید با سرعت ۴۰ هرتز سوسو می ‌زد و نوار صوتی صدای ۴۰ هرتز را پخش می‌ کرد. نیمی از گروه شرکت کنندگان به صورت تصادفی در شرایط کنترل ساختگی قرار گرفته و نیمی دیگر در معرض نور سفید و صدا قرار گرفتند.
پس از حدود سه ماه استفاده، محققان توانستند تفاوت‌ های آماری معنی‌ داری را بین دو گروه، هم در تصویربرداری مغز و هم در تست‌های حافظه تشخیص دادند. تسای در این باره می گوید: ما متوجه شدیم که نسبت به گروه کنترل، گروه فعالی که روزانه از ۴۰ هرتز در طول سه ماه استفاده می ‌کردند، آتروفی مغزی کمتری داشته و اتصال عملکردی آنها کاهش یافته بود و همچنین نشانگرهای خواب بهبود ‌یافته و عملکرد بهتری در کار حافظه تداعی ‌کننده داشتند.

تسای خاطرنشان کرد که این اولین گام های برداشته شده برای مطالعات انسانی است و گروه‌های بزرگ‌تری از بیماران برای درک بهتر تأثیرات تحریک حسی مورد نیاز است. تسای در پایان افزود: ما به وضوح از ادامه مطالعه گسترده تر در مورد تحریک حسی ۴۰ هرتز به عنوان یک درمان غیرتهاجمی بالقوه برای بیماری آلزایمر حمایت می کنیم.
شرح کامل این مطالعه و یافته های شگفت انگیز آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLoS ONE منتشر شده است.
 


کد مطلب: 60698

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60698/درمان-بیماری-آلزایمر-نور-صوت

میگنا
  https://www.migna.ir