شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۵
کد مطلب: 60732
۵

تکامل انسان ادامه دارد

رهاامیدوار
تکامل انسان ادامه دارد
گونه ما یعنی انسان های مدرن، تقریباً ۷ میلیون سال پیش از شامپانزه ها جدا شده است و تحقیقات جدید نشان می دهند که کماکان به روند تکامل خود ادامه می دهد.

در کشفی جدید، محققان موفق به شناسایی 155 ژن جدید انسانی شده اند که به شکلی خودبخودی از بخش های کوچکی از DNA ما ناشی شده اند.

برخی از این ژن های جدید به منشأ باستانی پستانداران باز می گردند و پیش بینی می شود که تعداد کمی از این اصطلاحا میکروژن ها با برخی بیماری های خاص در انسان مرتبط باشند.

محققان مرکز تحقیقات علوم زیست پزشکی الکساندر فلمینگ یونان و کالج ترینیتی دوبلین ایرلند در این خصوص می گویند: این پروژه از سال ۲۰۱۷ آغاز شد، زیرا ما به تکامل ژن های جدید و فهمیدن سرچشمه آن ها علاقه مند شدیم.

بااین حال، پروژه ما برای مدتی متوقف شد تا این که یک مطالعه در این خصوص انتشار یافت و داده های بسیار جالبی را آشکار کرد. امری که به ما این امکان را می داد تا کار خود را مجددا آغاز کنیم.

محققان با در نظر گرفتن مجموعه داده هایی که قبلاً در مورد ژن های جدید عملکردی منتشر شده بودند، یک درخت اجدادی را برای مقایسه انسان با سایر گونه های مهره دار ایجاد کردند.

آن ها رابطه این ژن ها را در سراسر خط تکاملی مورد نظر ردیابی کرده و موفق به پیدا کردن 155 ژن شدند که در برخی از مناطق DNA منحصر به فرد قرار داشتند. ژن های جدید می توانند از مضاعف شدن ژن های دیگری که در ابتدا به وجود آمده بودند، ناشی شده باشند.

از این ۱۵۵ ژن جدید، ۴۴ مورد با مشکل نقص رشد در کشت های سلولی همراه هستند که نشان دهنده اهمیت این ژن ها در حفظ یک سیستم سالم و زنده است.به گزارش سیناپرس، البته از آنجا که این ژن ها، خاص گونه انسانی هستند، انجام آزمایش های مستقیم روی آن ها بسیار دشوار است. لذا محققان باید به دنبال راه دیگری برای کشف تأثیر این ژن های جدید بر روی بدن باشند.

سه مورد از این 155 ژن جدید شناسایی شده دارای نشانگرهای DNA مرتبط با بیماری هستند و به ارتباط با بیماری هایی مانند دیستروفی عضلانی، رتینیت پیگمنتوزا و سندرم آلازامی اشاره دارند.

 به غیر از این بیماری ها، محققان همچنین ژن جدیدی را پیدا کردند که با بافت قلب انسان همراه است. این ژن درست پس از جداشدن انسان و شامپانزه از شاخه تکاملی گوریل ها، در ما پدیدار شد و نشان از آن دارد که یک ژن، چه قدر سریع می تواند تکامل یابد تا برای بدن ضروری گردد.
به اعتقاد محققان مجری این پژوهش، ما در مطالعات آینده بایستی به این نکات بپردازیم که که این میکروژن ها دقیقا چه کارهایی را انجام می دهند و آیا ممکن است مستقیماً در بیماری ها درگیر شوند یا خیر.

 یافته های پژوهشی فوق در نشریه جهانی و درجه یک Cell Reports منتشر شده اند.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود