شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۵
کد مطلب: 60756
۱

اصلاج سبک زندگی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

محسن فلاحی پناه
اصلاج سبک زندگی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
نتایج یک مطالعه جدید نشان داد پیروی از چهار عامل از پنج عامل اصلی سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.
به گفته محققان، آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است و از هر ده آمریکایی بالای ۶۵ سال، یک نفر به این بیماری ویرانگر مبتلا است. این رفتارهای تغییر سبک زندگی شامل خودداری از مصرف الکل، رژیم غذایی با کیفیت بالا، ورزش برای مغز و بدن و عدم استعمال دخانیات است.
در این راستا یک رژیم غذایی با کیفیت بالا مناسب است. گفتنی است که محققان معتقدندد که ترک سیگار حتی بعد از ۶۰ سالگی برای سلامت جسمی و شناختی مفید بوده و ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط تا شدید در هفته گزینه خوبی برای فعال بودن است.

این رژیم تغییر سبک زندگی لازم می داند که مصرف الکل باید متوقف شود. در ادامه این تغییرات توصیه می کند که ذهن خود را با کارهای جذاب فکری، مانند سرگرمی ها یا فعالیت های اجتماعی، فعال نگه دارید. حتی انجام تنها دو یا سه مورد از این تغییرات در سبک زندگی با کاهش خطر آلزایمر تا ۳۷ درصد مرتبط است. با این حال، هرچه افراد بیشتر به عوامل سبک زندگی پایبند باشند، خطر ابتلا به زوال عقل در آنها کاهش می یابد.
دکتر ریچارد جی. هادز (Richard J. Hodes) مدیر موسسه ملی پیری و توصیه کننده این لیست گفت: این مطالعه مشاهده ‌ای شواهد بیشتری در مورد اینکه چگونه ترکیبی از رفتارهای قابل اصلاح ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، ارائه می‌ کند.
این یافته ‌ها ارتباط بین رفتارهای سالم و خطر کمتر را تقویت می ‌کند و به مبنای آزمایش‌های بالینی کنترل ‌شده برای آزمایش مستقیم توانایی مداخلات برای کند کردن یا جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر می ‌افزاید.
به گفته محققان این مطالعه شامل ۱۸۴۵ نفر بود که داده‌های مربوط به رژیم غذایی، عوامل سبک زندگی، ژنتیک و عملکرد شناختی شرکت کنندگان را بررسی کرد. یافته های این مطالعه نشان داد پیروی از چهار عامل از پنج عامل سبک زندگی خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.
دکتر دالاس اندرسون (Dallas Anderson) پژوهشگر این مطالعات گفت: این مطالعه مبتنی بر جمعیت به ترسیم این تصویر کمک می کند که چگونه عوامل متعددی در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نقش دارند.

این موضوع یک نتیجه علت و معلولی روشن نیست، اما یک یافته قوی به دلیل مجموعه داده های دوگانه و ترکیبی از عوامل سبک زندگی قابل تغییر است که به نظر می رسد منجر به کاهش خطر می شود.
بنا به همین گزارش از میگنا سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد و می‌تواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند. سبک زندگی افراد و راهی که برای خود انتخاب می‌کنند، ارتباط عمیقی با موفقیت آنان در زندگی دارد.
اولین بار آلفرد آدلر اتریشی، از روانشناسان بنام قرن گذشته، اصطلاح سبک زندگی را به کار برد و پس از او جامعه شناسان بسیاری، به این موضوع که سبک زندگی چیست، علاقه مند شده و بر روی آن تحقیقات گسترده ای انجام دادند. به مرور، پژوهشگران پی بردند که چرا هر فرد عادات غذایی، رفتاری و افکار خاص خود را دارد
Life Style  مفهومی گسترده است که تعیین یک چارچوب دقیق برای آن تقریبا دشوار است. کارشناسان حوزه های مختلف علوم انسانی، لایف استایل را مجموعه رفتارها و فعالیت های یک فرد می‌دانند که در طول عمر و به صورت روزانه، انجام می‌دهد. البته الگوی خاصی در انجام این رفتارها وجود دارد که متأثر از افکار، باورها، ارزش ها، محیط زندگی و تربیت فرد است.
  • وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده
    وضعیت ظاهری و جسمانی فرد
    دیدگاه یا نوع نگرش والدین به جنبه های مختلف زندگی
    جنسیت فرد
شما با داشتن این ۴ مؤلفه (و چندین عنصر مهم دیگر به زعم جامعه شناسان، مانند دین)، سبک زندگی کاملا متفاوتی با سایر افراد دارید. نکته جالب توجه این است که تمام مؤلفه‌های بالا، باعث می‌شوند که نحوه نگرش شما نسبت به خودتان، مشکلات زندگی، جنس مخالف، اهدافتان، دیگران و به طور کلی نحوه نگرشتان نسبت به جهان و زندگی، شکل بگیرد.


 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا