جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۴
کد مطلب: 60813
۲

اهمیت استفاده از روانشناس جهت دریافت مشاوره طلاق

اهمیت استفاده از روانشناس جهت دریافت مشاوره طلاق
صحبت کردن در مورد مشکلات با یک روانشناس خوب یا مشاور آموزش‌ دیده، بخش مؤثری در سفر برای درک بهتر خودمان است. مشاوره طلاق ابزارهایی را برای کمک به تصمیم‌گیری عمدی در مورد رابطه ارائه می‌ دهد که تا حد زیادی زندگی روزمره شرکا، در روند طلاق را، بهبود می‌بخشد.

مشاوره روانشناسی قبل از طلاق و بعد از طلاق
مشاوره قبل از طلاق است که توسط زوج‌ هایی که در حال آماده شدن برای طلاق هستند، درخواست می‌شود، در حالی‌که مشاوره پس از طلاق به مشاوره طلاق برای زوج‌های سابق که قبلاً طلاق گرفته‌اند، اشاره دارد. پس از طلاق، شما و همسر سابقتان ممکن است همچنان نگرانی‌ هایی مانند تقسیم مراقبت از کودک یا فروش ملک را داشته باشید. در هر شکلی از مشاوره طلاق، روانشناس یا مشاور شما هرگز برای شما تصمیمی نخواهد گرفت. در عوض، آن‌ها شما را در این فرآیند راهنمایی می‌کنند و به شما و شریک قبلی‌ تان کمک می‌کنند تا به نتیجه‌گیری‌ های خودتان برسید و نکات ظریف رابطه‌تان را در ذهن داشته باشید. مشاوره قبل از طلاق و مشاوره پس از طلاق هر دو فضاهای امنی برای حل مسائل به شیوه‌ای محترمانه با حضور متخصص هستند تا به شما کمک کنند تا از هرگونه مانعی عبور کنید. تفاوت این است که آن‌ ها به چالش‌ های منحصر به‌ فرد در مراحل مختلف فرآیند طلاق می‌پردازند.

هدف از مشاوره طلاق
هدف کمک به افراد برای سازگاری با زندگی جدید و پردازش اثرات منفی جدایی در تمام جنبه‌ های زندگی آن‌ ها است. شاید مشاوره روانشناسی برای همه زوج‌ هایی که طلاق می‌گیرند لازم نباشد، اما وجود آن می‌تواند در پیشگیری از افکار و رفتارهای مخرب احتمالی بسیار مفید باشد. 

نتیجه مشاوره طلاق
نتایج مورد انتظار هر نوع مشاوره طلاق، بهبود سلامت عاطفی و روانی زوجین در حال جدایی یا جدایی و نیز تأثیر مثبت در روابط آن‌ ها با خانواده است. نگرش آن‌ها نسبت به این رویداد تغییر دهنده زندگی نیز می‌تواند بهبود یابد. برخی از افراد برای درک بهتر و ابراز احساسات و یافتن حمایت در زمانی که احساس می‌کنند تنها هستند به جلسات مشاوره روی می‌آورند. بیمارانی که جلسات مشاوره طلاق خود را با موفقیت به پایان رسانده‌ اند نیز می‌توانند منتظر کنار آمدن بهتر با شرایط باشند و روند طلاق روانی داشته باشند.
 
بخش‌های مختلف مشاوره روانشناسی طلاق 
از آنجا که تأثیر طلاق فقط بر روی زوجین نیست و متأسفانه بر تمام اعضاء خانواده تأثیرگذار است، مشاوره طلاق شامل زیر مجموعه‌هایی است که در مورد هرک دام می‌توان مفصل بحث کرد:
• مشاوره فردی
• مشاوره زوجین
• مشاوره فردی کودک
• مشاوره والدین و فرزند
مزایای مشاوره روانشناسی قبل از طلاق
وقتی یک متخصص آموزش‌ دیده و مهم‌ تر از آن‌ یک شخص ثالث بی‌ طرف، مصمم باشد که بهترین را برای شما تشخیص دهد، می‌تواند به هر دوی شما کمک بزرگی کند. برخی از مزایای مشاوره قبل از طلاق عبارت‌اند از:

1. درک علت اصلی مشکلات خود
یکی از مهم‌ترین مزایای مراجعه به مشاوره جدایی قبل از طلاق، امکان درک اینکه دقیقاً چه چیزی باعث شکاف بین شما و همسرتان شده است. در برخی موقعیت‌ها، زوج‌ها اغلب نظر خود را در مورد طلاق تغییر می‌دهند و در نهایت با هم باز می‌گردند و وارد یک رابطه سالم‌ تر می‌شوند.

2. مشاوره قبل از طلاق به ارتباط بهتر کمک می‌کند
اگر رابطه شما از نوع رابطه‌ای است که سال‌ ها در آستانه طلاق بوده است، ممکن است مقدار قابل‌ توجهی از خصومت و عصبانیت وجود داشته باشد که منجر به ارتباط ناکارآمد شده است. در چنین مواردی، روانشناس یا مشاور طلاق به شما کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با شریک زندگی خود برقرار کنید تا دور نمای دقیق طلاق غیر ممکن به نظر برسد. 

3. برنامه‌ریزی بهتر برای طلاق
حتی توافقی‌ ترین طلاق نیز در طول مسیر با موانعی روبرو می‌شود. اغلب ممکن است دو طرف با یکدیگر مشورت نکنند و فقط با وکلای طلاق خود صحبت کنند. با مشاوره روانشناسی قبل از طلاق، افراد می‌توانند بهتر برنامه‌ریزی کنند تا روند کار بد نشود. از آنجایی‌که جنبه‌های قانونی زیادی در طلاق دخیل است، برنامه‌ ریزی بخشی حیاتی از آن محسوب می‌شود و یک روانشناس خوب یا مشاور طلاق به شما در انجام این کار کمک می‌کند.

4. مشاوره روانشناسی خانواده
مشاوره طلاق برای خانواده‌ هایی که دارای فرزندان هستند می‌تواند به فرزندان و والدین کمک کند تا کل فرآیند را راحت‌ تر طی کنند. جای تعجب نیست که طلاق برای فرزندان سخت است و شاید با کمی مشاوره طلاق، والدین تشویق شوند تا اوضاع را برای آن‌ها بهتر کنند.

5. می‌توانید مطمئن باشید که آیا واقعاً نیاز به طلاق دارید یا خیر
تصمیمی به بزرگی طلاق نمی‌تواند و نباید عجولانه گرفته شود. به‌خصوص اگر یکی از طرفین احساس کند که در رابطه آن‌ها باید کارهای زیادی انجام شود. با کمک مشاوره طلاق برای زوج‌ها، می‌توانید مطمئن شوید که 100٪ با هر تصمیمی که می‌گیرید موافق هستید. 

به چه افرادی مشاوره روانشناسی طلاق توصیه می شود.
 
- افرادی که احساس می‌کنند که زندگی روزمره آن‌ ها توسط افکار و احساسات منفی ناشی از طلاق مختل شده است. زمانی که فرد نمی‌تواند در مورد هر چیز کوچکی که در روند طلاق دخیل است وسواس داشته باشد، یا سعی می‌کند عجله کند تا جدی شود. 
- افرادی که احساس می‌کنند در طول فرآیند جدایی در افسردگی فرو می‌روند.

- افرادی که درگیر افکار یا رفتارهایی هستند که از خشم برانگیخته می‌شود و مسیری ظاهراً خود ویرانگر را طی می‌کنند، به فکر آسیب رساندن به خود یا حتی خودکشی هستند یا ممکن است به الکل و مواد مخدر معتاد باشند. 

- افرادی که در دوران طلاق از اختلالات خوردن یا خواب رنج می‌برند.
 
مشاوره طلاق چه کمک‌هایی به فرد می کند:
این روش به آموزش یا ایدئولوژی روانشناس یا مشاور طلاق بستگی دارد، اما معمولاً شامل چندین مؤلفه است.

یکی از اولین چیزهایی که مشاور به فرد کمک می‌کند روند سوگواری است. فرد باید این روند طبیعی را طی کند، زیرا سرمایه‌گذاری‌ های زیادی اعم از مالی، روحی، جسمی و غیره در رابطه قبل از جدایی وجود دارد. طلاق اساساً یک ضرر است، زیرا هیچ‌ کس رابطه‌ای را با فکر جدایی شروع نمی‌کند، به‌ خصوص ازدواج. فرد ممکن است قبل و بعد از طلاق احساس غم و اندوه و پشیمانی زیادی داشته باشد و یک روانشناس خوب یا مشاور می‌تواند در پردازش این احساسات منفی و تبدیل آن‌ ها به احساسات مثبت کمک کند.

مشاور همچنین به زوج کمک می‌کند تا بتوانند به‌ طور مؤثری با بار عاطفی ناشی از رابطه شکست‌ خورده کنار بیایند. این مرحله برای کمک به فرد در مواجهه با زندگی پس از طلاق مهم است. بسته به رویکرد روانشناس ، ممکن است فرد تشویق شود تا با احساسات خود ارتباط برقرار کند یا در فعالیت‌هایی که از آن‌ ها لذت می‌برد شرکت کند.

از آنجایی‌ که بسیاری از احساسات منفی خودمحوری وجود دارد که ممکن است فرد در طول طلاق احساس کند، روانشناس یا مشاور می‌تواند به کشف جنبه جدیدی از شخصیت فرد کمک کند و از سرزنش خود برای هر چیزی که اشتباه رخ‌ داده است جلوگیری کند.

مشاوره روانشناسی همچنین می‌تواند به تقویت اعتماد به‌ نفس فرد برای رویارویی با زندگی جدید خود به‌ عنوان یک فرد مجرد کمک کند تا از اعضای خانواده متأثر از جدایی، حمایت کند.

جمع‌بندی:
متأسفانه گاهی اوقات ازدواج‌ها در درازمدت موفق نمی‌شوند و طلاق عملی‌ترین نتیجه نهایی است. هر دو طرف در ازدواج ممکن است طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنند، از جمله غم، خشم، سردرگمی، ترس، شرم، اضطراب و غیره، حتی اگر یکی یا هر دو طرف بخواهند ترک کنند. اگر کودکان درگیر باشند، سطح استرس می‌تواند حتی بیشتر شود. مشاوره روانشناسی در جدایی و طلاق به مدیریت صحیح این درد، عصبانیت، استرس و غم کمک می‌کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ممکن است همه به مشاوره طلاق نیاز نداشته باشند، زیرا برخی از جدایی‌ها مدنی یا حتی دوستانه هستند.
مرجع : نو اندیش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن