کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مبارزه با افسردگی با تغییر و تحول مثبت

18 پیشنهاد کاملا عملی برای مقابله با افسردگی

سینا پرس , 9 دی 1401 ساعت 15:33

بعضی از مردم نمادی از خوشبختی هستنداگر فکر می‌کنید که راهی برای اینگونه زندگی کردن وجود ندارد سخت در اشتباه هستید آدمی قدرت این را دارد که چشم انداز زندگی خود را تغییر دهد


بعضی از مردم نمادی از خوشبختی هستند. همیشه لبخند به لب دارند و شاد هستند. احساسات و تجربیات منفی زندگی را پشت سرشان جا گذاشته اند. اگر فکر می‌کنید که راهی برای اینگونه زندگی کردن وجود ندارد سخت در اشتباه هستید.

علم ثابت کرده آدمی قدرت این را دارد که چشم انداز زندگی خود را تغییر دهد و این کار سختی نیست. تنها کافی است بخواهید و لبخند بزنید. در این مقاله با ما همراه باشید و 18 روش برای شاد زندگی کردن را بیاموزید:

ورزش کنید
زمانی که بدن شما فعالیت می‌کند پمپاژ خون سریعتر شده و درنتیجه احساس شادی در شما به وجود می‌آید. مطالعات زیادی انجام شده که در آن متوجه شدند ورزش کردن افسردگی را از بین می‌برد. هر گونه ورزشی از دوچرخه سواری گرفته تا رقص و یوگا و حتی پیاده روی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای روحیه شما را تغییر می‌دهد.

سبزیجات بخورید
سبزیجات تیره رنگ مثل اسفناج، کلم بروکلی، حاوی مقادیر زیادی از فولات هستند که توصیه شده روزانه مصرف شوند. این سبزیجات رابطه‌ای مستقیم با کاهش خلق و خوی منفی و افسردگی دارند، زیرا مصرف آن‌ها باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد افراد میانسالی که در رژیم غذایی خود انواع سبجات را مصرف کرده اند افسردگی کمتری نسبت به کسانی که مصرف نکردند داشتند.

جلسات رفتار درمانی را امتحان کنید
جلسات درمانی شناختی رفتاری یا CBT یک راه اثبات شده برای کاهش افسردگی‌های بالینی و اختلالات اضطراب است.CBT به بیماران کمک می‌کند تا با برررسی و شناسایی الگو‌های ذهنی مضر خود آن‌ها را تغییر دهند وافکار مثبت را جایگزین آن‌ها کنند تا از این طریق خوشحال‌تر و سالم‌تر باشند و زندگی بهتری داشته باشند.

برای خودتان گل بخرید
محققان هاروارد متوجه شدند گل‌های تازه در خانه خوشحالی را در مغز و افکار شما ایجاد می‌کنند. کسانی که در هفته حداقل ۲ بار در محیط اطرافشان گل‌های تازه قرار دارندنسب به دیگران شور و شوق و احساس قدرت بیشتری در کارهایشان داشته اند.

لبخند بزنید
لبخند زدن حتی اگر شما به زور آن را انجام دهید به شما کمک می‌کند تا مراکز شادی در مغز خود را فعال کنید و از این طریق در حالت بهتری قرار بگیرید.

نورمحیط اطراف را زیاد کنید
نوردرمانی یکی از روش‌های مؤثر در در مان اختلالات خلقی فصلی است، اما کارشناسان معتقدند در درمان افسردگی نیز به کار می‌رود. زمانی که احساس خستگی می‌کنید و یا خلق و خوی شما پایین می‌آید می‌توانید با روشن کردن یک لامپ که نور آبی دارد انرژی از دست رفته را دوباره داشته باشید.

پنجره‌ها را باز کنید
اگر به نور لامپ دسترسی ندارید می‌توانید پنجره‌ها را باز کنید و از نور خورشید استفاده کنید. قرار گرفتن زیر نور خورشید احساسات مثبت را در شما بیدار می‌کند.

بیرون بروید
کسانی که کمبود ویتامین D. دارند بیشتر در معرض افستردگی و اضطراب و خستگی قرار می‌گیرند. سعی کنید در روز ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بیرون بروید و از نور خورشید استفاده کنید.

قارچ بخورید
قارچ منبع ویتامین D است و این ویتامین باعث تقویت ترشح سروتونین در مغز می‌شود. درنتیجه حالت شادی در شما به وجود می‌آید. قارچ را می‌توانید در انواع سالاد و املت میل کنید.

مرکبات را بو کنید
عطر مرکباتی مثل پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت و نارنگی موجب واکنش‌های شیمیایی مثبت در مغز شما می‌شود و استرس را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید در طول روز احساس شادی و شعف داشته باشید چند قطره از اسانس پرتقال یا لیمو را روی نبض خود اسپری کنید. عطر یاس هم می‌تواند مؤثر باشد.

در میان وعده عصر کربوهیدرات بخورید
بعد از ظهر یکی از زمان‌هایی است که کیفیت خلق و خوی آدم به شدت پایین می‌آید. برای جلوگیری از این کار سعی کنید در میان وعده بعد از ظهر کربوهیدرات بخورید که باعث افزایش مواد شیمیایی تقویت کننده شادی در مغز می‌شود.

زردچوبه را به غذای خود اضافه کنید
کورکومین موجود در زردچوبه ویژگی ضد افسردگی دارد. با اضافه کردن این ادویه پرخاصیت به غذا‌های خود، بیماری‌های دیگری مثل آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و سایر بیماری‌های التهابی را از خود دور می‌کنید. مطالعات حیوانی نشان داده که کوکومین در افزایش ترشح سروتونین و دوپامین مؤثر است.

شکلات بخورید
شکلات حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان است که باعث تولید و ترشح سروتونین در مغز می‌شود و خوشحالی و شادی را نصیب ما می‌کند.

قهوه بخورید
تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد زنانی که در روز حداقل دو فنجان قهوه می‌خورند خطر ابتلا به افسردگی را ۱۵ درصد کاهش داده اند. البته باید توجه داشته باشید که این نوشیدنی به تنهایی و تلخ مصرف شود بهتر است. استفاده از شکر و یا شیرینی کنار آن باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

چای سبز بنوشید
مصرف چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. درمان فشار خون، بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان و پیشگیری از مبتلا شدن به انواع سرطان با نوشیدن چای سبز امکان پذیر است. چای سبز استرس را از بین می‌برد.

ارتباط‌ های حقیقی را زیاد کنید
برای مدتی در روز هم که شده گوشی خود را کنار بگذارید و از مقابل صفحه مانیتور خود کمی عقب بروید. سعی کنید ساعاتی در روز را با افراد خانواده، دوستان و آشنایانتان بگذرانید. ارتباط‌های انسانی سالم به گفته تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا فشار خون و ضربان قلب را تنظیم می‌کند و ترشح سروتونین را افزایش می‌دهد.


چربی‌های سالم مصرف کنید
چربی‌های سالم در خون خلق و خوی ما را بهتر می‌کند. وجود چربی در خون عمل هضم غذا را سریع می‌کند و سطح قند خون را کنترل می‌کند. اما یادتان باشد چربی‌های سالم مثل چربی موجود در آواکادو یا دانه‌های خوراکی و آجیل این خاصیت را دارند.

مصرف ماهی را زیاد کنید
امگا ۳ موجود در ماهی یکی از موادی است که افسردگی را کاهش می‌دهد و خلق و خو را تنظیم می‌کند. مطالعات نشان داده است که زنانی که در هفته دوبار ماهی می‌خورند ۲۵ درصد کمتر از افرادی که نمی‌خورند به افسردگی مبتلا می‌شوند. اگر ماهی دوست ندارید پس از مکمل‌های امگا ۳ استفاده کنید.



 


کد مطلب: 60824

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60824/مبارزه-افسردگی-تغییر-تحول-مثبت

میگنا
  https://www.migna.ir