پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۴
کد مطلب: 60864
۱

این علامت را روی زبان خود دیدید، نگران شوید!

tongue cancer
این علامت را روی زبان خود دیدید، نگران شوید!
90درصد سرطان های حفره دهانی از تومورهای زبان، لب، مخاط بوکال و لثه تشکیل شده است که رایج ترین آن ها سرطان زبان می باشد، از Hن جا که زبان قابل دید و در دسترس می باشد خود بیمار می تواند آن را تشخیص دهد.

بروز هر گونه زخم طول کشیده در زبان باید فرد را مشکوک به این بیماری کند ولی به این نکته توجه کنید که هر تغییری به معنای مبتلا شدن به سرطان نمی باشد. معمولاً سرطانهای زبان در ابتدا به صورت زخم بزرگ شونده تظاهرمیکند که بیمار مدت ها آن را به عنوان افت درمان کرده است. اما توجه داشته باشید که افت بیشتر از دوهفته طول نمیکشد پس هرگونه زخم طول کشنده در زبان باید توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ویزیت شود.

وقتی که صحبت از سلامت دهان می شود، علائمی هستند که نشان می دهند مشکلی جدی در کار است. در حقیقت سازمان جهانی سلامت گفته است که وجود بعضی از بیماری ها در دهان منجر به سرطان می شود. کیفیت زندگی مردم نیز در حال تغییر و تحول می باشد. بعضی از این علائم هستند که خودشان را داخل دهان نشان می‌ دهند.


سوزش عجیب و ادامه دار زبان
اگر متوجه سوزش روی زبان شدید که بهبود پیدا نمی کرد، حتماً تست های سرطان را انجام دهید. اکثر افراد ممکن است گاهی اوقات به خاطر خوردن مواد غذایی مختلف یا به خاطر گلو درد یا هر مشکل دیگری سوزش و ناراحتی را داخل زبان احساس کنند که بعد از مدتی بهبود پیدا می‌ کند اما گاهی اوقات این سوزش بدون دلیل است و هرگز هم خوب نمی شود.

سرطان زبان معمولا قسمت جلو و پشت زبان را درگیر می کند. در واقع سرطان زبان و دهان را می توان جزو شایع ترین و رایج ترین انواع سرطان برشمرد که اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان آن آغاز شود، بیمار شانس زیادی دارد که به طور کامل بهبود یابد.

این بیماری اغلب با ظهور ضایعات و تومور های کوچک در سطح زبان آغاز شده و به تدریج گسترش می یابد. از مهم ترین نشانه های سرطان زبان می توان به دردناک بودن زبان اشاره نمود به طوری که این درد التیام نمی یابد و تقریبا تمام روز بیمار می تواند آن را احساس کند. 

اگر متوجه سوزش زبان و دهان به مدت دو هفته شدید که هیچ تغییری نکرده بود، باید به پزشک مراجعه کنید. این مسئله می‌ تواند علامت سرطان باشد و هرچقدر که زودتر آن را پیگیری کنید، می توانید جلوی شدید شدن وضعیت را بگیرید.

از کجا بفهمیم که سوزش زبان بیشتر از یک درد معمولی است؟
سرطان دهان 3 درصد همه سرطان‌ ها را شامل می‌ شود و یک بیماری ناراحت‌کننده است و بستگی به این دارد که چه زمانی آن را تشخیص دهید. متأسفانه تشخیص سوزش معمولی از سوزش‌های خطرناک کار راحتی نیست. مدت زمان این سوزش می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که آیا مشکل جدی است یا خیر.

این سوزش‌ها معمولاً همراه با یک لکه سفید یا متمایل به قرمز داخل دهان، اطراف دندان و یا شبیه به یک توده برآمده ایجاد می شوند. ممکن است در کنارش درد دهان، درد گوش و مشکلات بلع هم در افراد به وجود بیاید.


نشانه‌های سرطان زبان   
برخی از علائم سرطان زبان به راحتی قابل تشخیص نیستند، به همین دلیل بسیاری از افراد در مراحل اولیه گسترش این بیماری شاید نتوانند علائم و نشانه های آن را احساس کنند. افراد در معرض خطر از جمله افراد سیگاری، یا افرادی که در مصرف نوشیدنی های الکی افراط می کنند، باید همیشه و در فواصل زمانی منظم به پزشک مراجعه کرده تا از لحاظ این بیماری مورد بررسی قرار گیرند. 

سرطان زبان علائم مختلفی دارد که از مهم ترین و رایج ترین علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود: 
1. ظهور لکه های سفید یا ترکیبی از سفید و قرمز بر روی سطح زبان و یا دهان
2. ایجاد زخم هایی بر روی زبان که به راحتی بهبود نمی یابند.
3. احساس درد در هنگام بلعیدن غذا
4. گلو درد
5. احساس چیزی در گلو 
6. دردناک شدن زبان 
7. گرفتگی صدا 
8. اختلال در حرکت فک یا زبان
9. احساس درد در قسمت گردن یا گوش
10. سست شدن دندان ها
11. ایجاد تورم در دهان که با گذشت دو هفته هنوز هم احساس شود
12. افزایش ضخامت آستر دهان 

 

مراحل
پزشکان معمولاً انواع سرطان را بر اساس دامنه گسترش یا متاستاز آن ، در سایر نقاط بدن به مراحل مختلفی طبقه بندی می نمایند. در سیستم طبقه بندی از حروف و اعداد استفاده می شود. حرف T نشان دهنده تومور است و حرف N به غدد لنفاوی گردن اشاره دارد. این حروف به ترتیب با استفاده از اعداد 0 ، 1 ، 3 و 4 درجه بندی می شوند.

افراد مبتلا به تومور T1 دارای پایین ترین درجه تومور می باشند؛ در حالی که افراد مبتلا به تومور T4 به بالاترین درجه تومور مبتلا هستند. طبقه بندی N0 نیز نشان می دهد ،که سرطان زبان در هیچ کدام از غدد لنفاوی گردن گسترش نیافته است. این توده ها که به میزان قابل توجهی در غدد لنفاوی گسترش یافته است ، با طبقه بندی N3 نشان داده می شود.

لازم به ذکر است که سرطان زبان بر اساس نوع و میزان پیشرفت و گسترش به روش زیر درجه بندی می شود: 
1. درجه پایین
2. درجه متوسط
3. درجه بالا   
در واقع می توان گفت که این نوع درجه بندی نشان می دهد که سرطان زبان هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد و اینکه آیا به سایر بافت ها و اندام های بدن سرایت کرده است یا خیر. 

تعداد افراد مبتلا به سرطان دهان رو به افزایش است
عوامل مخرب در سبک زندگی باعث شده است که خطر سرطان دهان افزایش پیدا کند. سطح بالای مصرف دخانیات باعث شده است که افراد بیشتر در معرض این بیماری قرار بگیرند. به خاطر همین باید حواستان را خیلی جمع کنید، زیرا موارد ابتلا خیلی بیشتر از قبل شده اند.

گاهی اوقات بیماری‌های جنسی ممکن است خودش را روی دهان فرد هم نشان دهد که اکثر آنها خود به خود بهبود پیدا می کنند و نشان‌دهنده سرطان نیستند اما به هر حال؛ هر گونه مشکل در این ناحیه باید جدی گرفته شود تا شما بتوانید از مشکلات خطرناک جلوگیری کنید.


مراحل سرطان زبان   
پزشکان اغلب برای طبقه بندی سرطان، میزان ابتلا و درگیری سایر بافت های بدن را در نظر می گیرند. به طور مثال، پزشک بررسی می کند که این نوع سرطان می تواند بافت های مجاور را درگیر کند یا خیر، یا میزان ابتلا و درصد شیوع آن تا چه اندازه می باشد. معمولا سیستم طبقه بندی سرطان با استفاده از اعداد و حروف نام گذاری می شود. به طوری که حرف n به غدد لنفاوی گردن اشاره دارد و حرف t نشان دهنده تومور می باشد.  

افراد مبتلا به کوچکترین درجه تومور، با حرف t1 نشان داده می شوند و افرادی که با بالاترین درجه تومور درگیر هستند با حرف t4 نشان داده می شوند. همچنین n0 نشان دهنده این است که سرطان زبان گره های لنفاوی گردن را درگیر نمی کند. اگر سرطان زبان به بافت های غدد لنفاوی گردن سرایت کرده است نیز با حرف n3 نشان داده می شود. 

آیا سرطان زبان قابل درمان است؟   
در صورتی که سرطان زبان به موقع تشخیص داده شود و درمان بر روی آن انجام گیرد، می‌توان به میزان بسیار زیادی در موفقیت نتیجه درمان سرطان امیدوار بود. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به نوع خوش خیم سرطان زبان شانس بیشتری برای بهبود دارند. 

از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود: 
• اختلال در حرف زدن 
• ایجاد مشکل در خوردن و بلعیدن غذا 
• سختی در تنفس 

روش هایی برای درمان بیماری سرطان زبان عبارت اند از:  
درمان با دارو
جراحی
پرتو درمانی
شیمی درمانی


افرادی که به سرطان زبان مبتلا هستند نیاز به جراحی برای برداشتن و بریدن بافت سرطانی دارند. جراح سر و گردن به طور کلی تومور های کوچک تر را طی یک جراحی خارج می کند. در صورتی که تومورهای بزرگ تری وجود داشته باشند احتمالاً نیاز به جراحی های پیچیده تر و بیشتری می باشد. همچنین در صورتی که تومور سرطانی گسترش یافته باشد احتمالاً نیاز است که بخشی از زبان بریده شود. در این موارد با بهره گیری از تکنیک های پیوند پوست می تواند بافت لازم را از نواحی دیگر بدن گرفت و زبان را بازسازی کرد.

این جراحی که به برداشتن زبان می پردازد با نام گلوسکتومی هم شناخته می شود. این جراحی بر حرف زدن، غذا خوردن، تنفس و بلعیدن تاثیر می گذارد. در بسیاری از موارد نیز ممکن است پزشک علاوه بر جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی را نیز بر روی بیمار انجام دهد تا سلول های باقی مانده نیز به طور کامل از بین بروند.


چگونه خطر سرطان دهان را کاهش دهیم؟
متخصصان بر این عقیده هستند که شما می‌ توانید مراحلی را در پیش بگیرید و خطر سرطان را کاهش دهید. مصرف نکردن تنباکو و کنار گذاشتن الکل می‌ تواند تا حد زیادی این خطر را کاهش دهد اما ترکیب این دو مورد در کنار یکدیگر باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سر و سرطان گردن می‌ شود و احتمال سرطان دهان هم تا حد زیادی افزایش پیدا می‌ کند.

سعی کنید که با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و دوری از این مواد مخرب و مصرف سبزیجات و میوه‌‌ها خطر سرطان دهان را کاهش دهید و مسواک و نخ دندان را نیز فراموش نکنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند