شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۷
کد مطلب: 60932
۱
رضوان خندان

خواب زنان با سلامتی روانی آنها ارتباط دارد

سلامت زنان و بهداشت خواب
خواب زنان با سلامتی روانی آنها ارتباط دارد
زود خوابیدن و خیلی زود بیدار شدن و یا دیر خوابیدن می تواند سلامت روانی زنان را تحت تاثیر قرار دهد یائسگی دارای جنبه های مختلفی است و یکی از تاثیرات این دوره گذار در زندگی زنان، بر هم خوردن چرخه خواب است یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد، زنان مسنی که به برنامه خواب و بیداری مشخصی پایبند نیستند، ممکن است بیشتر با احساس افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم کنند.

 یائسگی دارای جنبه های مختلفی است و یکی از تاثیرات این دوره گذار در زندگی زنان، بر هم خوردن چرخه خواب است. محققان طی مطالعات خود دریافتند: میزان کم خواب چه به شکل زود خوابیدن و خیلی زود بیدار شدن و چه به شکل دیر خوابیدن می تواند سلامت روانی زنان را تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیر می تواند تا ۷۰ درصد مشاهده شود.
لزلی سوانسون دانشیار روانپزشکی در دانشگاه میشیگان و محقق ارشد این مطالعه در رابطه با موضوع فوق می گوید:‌ به طور قطع ممکن است زنانی که در مطالعه ما علائم افسردگی داشتند، برنامه خواب متفاوتی داشته باشند، زیرا آنها افسرده بودند، حال سوال این بود که آیا افسردگی باعث به هم خوردن نظم خواب آنها شده یا بالعکس، خواب نامنظم باعث بروز افسردگی شده است.
بررسی حوزه فوق نشان می دهد: تحقیقات بیشتری برای بررسی علت و معلول بین خواب و خلق و خو، به ویژه در زنان یائسه مورد نیاز است. در حقیقت زنان ممکن است با افزایش سن به دلیل عواملی مانند بازنشستگی از کار یا پیری بخش‌هایی از مغز که زمان خواب را کنترل می ‌کنند، مستعد الگوهای خواب نامنظم ‌تر باشند.
دکتر سوانسون در این رابطه می ‌گوید: حتی تغییرات کوچک در زمان خواب، مانند تغییرات ناشی از تغییر ساعت در روز، می ‌تواند ریتم شبانه روزی ما را مختل کند که به نوبه خود می‌ تواند تأثیر منفی بر عواملی که باعث افسردگی، اضطراب و تندرستی می ‌شوند، داشته باشد. یافته های پیشین نشان داده است  ریتم شبانه روزی انسان دارای ساعت داخلی ۲۴ ساعته است که ترشح هورمون ملاتونین را برای تشویق به خواب کنترل می کند.
به گزارش سیناپرس، برای انجام این مطالعه، محققان الگوهای خواب را تجزیه و تحلیل و سلامت روانی نزدیک به ۱۲۰۰ زن یائسه ۶۵ ساله را ارزیابی کردند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند: هر ساعت بی ‌نظمی در برنامه خواب شانس زنان برای تجربه علائم افسردگی قابل توجه تا ۶۸ درصد و علائم اضطراب قابل توجه تا ۶۲ درصد افزایش می‌ یابد. در این میان تاکید می شود که خواب منظم و با کیفیت بالا برای سلامت جسمی و روانی ضروری است.
متخصصان توصیه می کنند: زنان هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شده و در اسرع وقت در معرض نور خورشید قرار گیرند. قرار گرفتن در معرض نور شدید، یک سیگنال قوی به ساعت شبانه روزی شما می فرستد تا مشخص شود چه زمانی می خواهید بیدار شده و چه زمانی باید بخوابید.
به گزارش سیناپرس، متخصصین همچنین به زنان در دوران یائسگی گوشزد می کنند که سعی کنید تا سه ساعت قبل از خواب یک وعده غذایی پر حجم نخورید؛ زیرا فرایند هضم غذا منجر به اختلال خواب خواهد شد. علاوه بر این چند ساعت قبل خواب از مصرف غذاهای حاوی قند پرهیز کنید، زیرا افزایش انسولین و کورتیزول می تواند خواب را مختل کند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Sleep Health منتشر شده است.
 
مرجع : خبرگزاری علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی