کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره:

دانشجویان روانشناسی برای کار حرفه‌ای تربیت نمی‌شوند

صدا و سیما , 20 دی 1401 ساعت 21:57

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تاکید کرد که متاسفانه اکنون در دانشگاه‌های کشور، دانشجویان رشته روانشناسی برای کار حرفه‌ای تربیت نمی‌شوند.


دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با حضور در برنامه شبکه سلامت سیما با اشاره به اینکه روانشناسی یکی از پول‌سازترین حرف در دنیاست، گفت: در حال حاضر حدود 300 هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این حوزه داریم و تقریبا 80 هزار نفر فارغ‌التحصیل وجود دارد که از این تعداد 48 هزار نفر عضو سازمان نظام روانشناسی هستند.
 
وی ادامه داد: در 6 سال گذشته تمایل متقاضیان برای تحصیل در رشته‌های مختلف روانشناسی افزایش یافته و این در حالی است که در رشته‌های پزشکی ما شاهد خالی‌شدن صندلی‌ها هستیم. این موضوع باعث شد تا به غیر از دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های مانند آزاد، پیام‌نور، غیرانتفاعی و پردیس‌های دانشگاه‌های دولتی متاسفانه بر اساس استانداردها، پذیرش دانشجو نداشته باشند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: این دانشگاه‌ها حدود سه برابر ظرفیت‌شان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش دانشجو دارند و طبق اطلاعات موجود، اکثر این دانشگاه‌ها مجوز ندارند و به همین دلیل در این دانشگاه‌ها حتی یک استاد متخصص وجود ندارد و معمولا از اساتید مدعو استفاده می‌شود.

حاتمی با اشاره به نامه اخیر سازمان نظام روانشناسی به وزرات علوم و تحقیقات، گفت: در حالی‌که حتی در دانشگاه‌های دولتی امکانات آزمایشگاهی صفر است، فارغ‌التحصیلانی که از لحاظ حرفه‌ای آموزشی ندیده‌اند، انتظار دارند که سازمان برای آنان پروانه اشتغال صادر کند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تاکید کرد: متاسفانه این دانشگاه‌ها، دانشجویان را برای انجام کار حرفه‌ای تربیت نمی‌کنند و این به معضلی برای سازمان نظام روانشناسی تبدیل شد تا جایی که هیات مقررات زدایی برای حل این مشکل مداخله کرد و از ما خواست تا به تمامی فارغ‌التحصیلان پروانه اشتغال بدهیم، که قطعا این مسئله مورد تایید سازمان ما نبود و نیست؛ چراکه حقوق مردم پایمال می‌شود.


انتشار فهرست سوم روانشناس‌نماها
حاتمی با تاکید بر ارزیابی دانشجویان از نظر علمی و شخصیتی، گفت: بر اساس مصوبه هیات مقررات زدایی ما باید انجام مصاحبه را برای اعطای پروانه اشتغال لغو کنیم و برای تمامی فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پروانه صادر کنیم؛ حتی اگر در رشته مرتبط تحصیل نکرده باشند. اما در این شرایط کسانی پروانه اشتغال می‌گیرند که حتی با اصول اولیه روان‌درمانی آشنایی ندارند. 

وی در ادامه افزود: اکنون در مقطع دکترا دانشجویانی در رشته روانشناسی بالینی فارغ‌التحصیل می‌شوند که حتی با یک بیمار هم روبه‌رو نشده‌اند. بنابراین ما پیشنهاد دادیم تا وزرات علوم با همکاری با وزارت بهداشت این فرصت را مهیا کند تا از مراکز درمانی و ظرفیت‌ها برای آموزش استفاده شود. 

حاتمی در پایان این برنامه گفت: در حال رصد و کنترل فضای مجازی هستیم تا افرادی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند را شناسایی کنیم و به‌زودی فهرست سوم روانشناس‌نماها منتشر می‌شود. 
 


کد مطلب: 60933

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60933/دانشجویان-روانشناسی-کار-حرفه-ای-تربیت-نمی-شوند

میگنا
  https://www.migna.ir