جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ / ۰۰:۴۰
کد مطلب: 60962
۶
تهیه و تنظیم شقایق هاشمی شکفته

تضاد و تعارض و تاب آوری همسران

باشگاه تاب آوری
تضاد و تعارض و تاب آوری همسران
تضاد و تعارض ویژگی هر رابطه زنده و پویایی است که مسیر بالندگی و رشد را پیش رو دارد مدیریت و حل تعارضات نیار به تاب آوری داشته و شرط تحول و تکامل است .
ازدواج یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در زندگی هر فردی رخ می­دهد تاب آوری همسران میتواند رضایت از زندگی زناشویی را تا حدودی به دنبال داشته باشد
انتخاب یک نفر به‌عنوان شریک زندگی، یکی از حساس‌ترین تصمیم­ هایی است که هر  شخصی در طول زندگی­ اش می­گیرد.
 شقایق هاشمی شکفته در ادامه  افزوده است که :فردی که به‌عنوان همسر انتخاب می­شود، تاثیر بسزایی بر سبک زندگی، شکوفایی و رشد اشخاص دارد. زندگی زناشویی یکی از جهانی ­ترین نهادهای بشری است که دو نفر با نیازها، استعدادها و توانایی مختلف آن را تشکیل داده ­اند.
تاب آوری همسران میتواند رضایت از زندگی زناشویی را تا حدودی به دنبال داشته باشد رضایت احساسی عینی از خشنودی، شعف و لذّت تجربه شده توسط زن یا مرد است، وقتی که همه جنبه های مشترک زندگی شان را در نظر بگیرند.
 
پیوند زناشویی  رابطه ای دگر جنس خواه است  که مطابق عرف و قانون و شریعت به تبت رسیده باشد ازدواج یک تصمیم موقتی کوتاه مدت و بی هدف در مقطعی از زندگی نیست، بلکه انتخاب مسیری است که توانمندیها و شایستگی های خود را می طلبد.
تصمیم به ازدواج و زندگی مشترک به ویژه در شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی امروز، نیازمند بلوغ، پختگی و توانمندی در زمینه های گوناگون بوده و این موضوع را تبدیل به موضوعی تخصصی و پیچیده می نماید افراد به دلایل مختلف ازدواج می کنند در برخي موارد با كيفيت زناشويي به طور واضح به عنوان مفهومي كه از دو جزء تشكيل شده برخورد شده است. يعني كيفيت زناشويي، هم سازگاري زناشويي و هم شادماني زناشويي  را در بر مي­گيرد.

هر چه كيفيت زناشويي بيشتر باشد، ثبات زناشويي بيشتر مي­شود. صمیمانه ترین شکل ازدواج که بسیار ایده آل هم به نطر میرسد میزانی از تاب آوری است که جر مرگ چیزی نتواند روابط همسران را مخدوش ساخته و آنها را از هم جدا سازد
رضایت مندی زناشویی یک مفهوم چند بعدی است که عوامل گوناگونی را شامل می شود و این عوامل در رضایت یا ناخشنودی کلی از روابط نقش دارند و به طور کلی هر زوجی از روابط خود انتظارات متفاوتی دارند .
 تاب آوری همسران میتواند رضایت از زندگی زناشویی را به دنبال داشته باشد رضایت احساسی عینی از خشنودی، شعف و لذّت تجربه شده توسط زن یا مرد است، وقتی که همه جنبه های مشترک زندگی شان را در نظر بگیرند.
ایجاد خصلت تعهد و پیرو آن توانایی برقراری ایجاد ارتباط صمیمانه با جنس مخالف (همسر) موجب دلبستگی، حمایت، محبت و مشارکت در رابطه عاطفی است که از پختگی ناشی می شود. و بالتبع آن عدم دلبستگی،عدم محبت ، عدم حمایت بستر ساز تعارضات زناشویی است که می تواند به طلاق منجر شود
برخی گزارشات نشان میدهد که درسالهای پیش در آمریکا ازهردو ازدواج یک مورد آن به طلاق می انجامد و هر ساله یک میلیون کودک،طلاق و جدایی والدین خودرا تجربه می کنند از قرار افزایش طلاق پدیده ای جهانی است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست،
خانواده نخستين و نهادی اجتماعي و منحصر بفرد است ازدواج عامل پيدايش خانواده است كه سلامت و موفقيت يك جامعه را مرهون سلامت و رضایتمندي اعضاي آن از هم دانسته اند از قرار سلامت اجتماعی به خوشبختی و رضایتمندی خانوار در مقیاس کوچکتری مرتبط است یا لااثل سلامت و سعادت این دو بر یکدیگر تاثیرات متقابل دارند .
 ركن اصلي خانواده، زندگي مشترك زناشويي است. اگر روابط زناشويي سالم و همراه با رضایتمندی باشد ساختار خانواده نيز سالم مانده و كاركرد اعضاء نيز به سطح آرماني خواهد رسيد خانواده سالم مي تواند عامل افزايش بهداشت رواني و جسمي زن و شوهر و فرزندان آنها باشد و سلامت خانواده در گرو سلامت و تداوم روابط بين زن و شوهر مي باشد و از طرفي به وجود آمدن اختلاف و تعارض بین زن و شوهر امری طبیعی است.
 
 به دلیل ماهیت تعامل زوج ها گاهی اوقات پیش می آید که اختلاف نظر روی می دهد و در نتیجه زوج ها نسبت به همدیگر احساس خشم ، ناامیدی و نارضایتی می کنند. بنابراین در ازدواج باید فرض را بر این گذاشت که بروز تعارض جزئی از رابطه زناشویی و زندگی مشترک است. چیزی که  در این میانه بعنوان یک روش برای حل مسایل مهم است
 توانایی زوجین در گفتگو و مدیریت تعارضات است
تعارض در واقع عبارتست از از نوعی تعامل که در آن در آن شخص یا اشخاص تمایلات ، دیدگاه ها و عقاید متضادی را بیان می کنند و هر جا عدم توافق ، تفاوت یا ناسازگاری بین همسران وجود داشته باشد ، تعارض به وجود می آید در واقع مدیریت حل تعارض بین همسران بصورت مستقیم به این مفهوم اشاره میکند .
 تضاد و تعارض ممکن است که منفی باشد و بر رابطه تاثیرات نامطلوبی برجای بگذارد اما در واقع  تعارض همیشه منفی نیست ، بلکه روشی که زوج ها برای مدیریت تعارض خود به کار می برند ، ممکن است بر رابطه تاثیر منفی داشته باشد زن و شوهری که می توانند تعارض موجود در رابطه را با به کار گیری روش های مثبت و استفاده کمتر از تبعات و تهاملات منفی مدیریت کنند ، فضایی ایجاد می کنند که در آن فرصت بیشتری برای خودافشایی و توافق در مورد مشکلات خانواده وجود خواهد داشت
تحقیقات نشان داده است که روابط مشکل دار ،منجر به مشکلاتی در سلامتی جسمی و روانی می شود به علاوه بین مشکلات زناشویی ، سطح تعارضات زناشویی، سازگاری زناشویی و نشانه های افسردگی رابطه وجود دارد
 
که هر یک از اینها عوامل خطرناکی برای بیماری محسوب می شوند، لذا کیفیت روابط زناشویی پیش بینی کننده مهمی برای سلامتی روان به حساب می آید و اگر خواننده این مطلب هستید و احساس میکنید به اندازه کافی از زندگی زناشویی خود رضایت ندارید میتوانید برای حل این مساله از متخصصین حوزه خانواده و روانشناسان و خانواده درمانگران کمک بگیرید .

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد