پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۲۰:۴۳
کد مطلب: 60973
۶
۱
رضا عبدی

کارایی طرحواره درمانی در مدیریت تعارضات زناشویی

کارایی طرحواره درمانی در مدیریت تعارضات زناشویی
 تعاریف متعددی برای واژه تعارض زناشویی ارائه شده است طرحواره درمانی در مدیریت تعارضات زناشویی میتواند کارآمد و مفید باشد  سودمندی طرح‌واره درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تعارضات زناشویی و میل به طلاق زوجین متقاضی طلاق در مطالعات متعددی گزارش شده است (اعلمی و همکاران ، 99).

عدم انطباق بین وضعیت مورد انتظار و وضعیت موجود در روابط همسران را میتوان تعارض زناشویی نامید تعاریف متعددی برای واژه تعارض زناشویی ارائه شده است این در حالی است که رویکرد سیستمایتک درمان تعارض زناشویی را تنازع بر سر تصاحب پایگاه‏ها و منابع قدرت و حذف امتیازات دیگری تعریف کرده است تعریف دیگری کنش و واکنش دو فرد را که قادر نیستند منظور خود را تفهیم و به تفاهم برسانند تعارض یا تنازع نامیده می‏شود.

این اختلاف و تعارض هنگامی بوجود می آید که دیگران آنچه را که مورد انتظار ما هست انجام نداده و بر آورده نکنند و یا آنچه را که مورد انتظار و انتخاب نیست مرتکب شوند تعارض در این معنا میتواند بین زوجین از روابط زناشویی و شیوه تعامل با خانواده همسر و دوستان تا مدیرت مالی و فرزند پروری جلوه گری نماید تعارض زناشویی ممکن است به صورت افسردگی، اعتیاد، سوء رفتار با همسر و درگیری لفظی بروز نماید.

تعارض زناشویی به گسست و چالش های رابطه زناشویی بین زوجین که بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک به دلیل وجود اختلافات رخ می نماید( ساروخانی،1382).تعارض زناشويي ناشي از ناهماهنگي زن و شوهر در نوع نيازها و روش ارضاي آن، خودمحوري، اختلاف در خواسته­ ها، طرحواره­ هاي رفتاري و رفتار غير مسئولانه نسبت به ارتباط زناشويي و ازدواج می توان تعریف نمود (فرحبخش، 1383).

درمانی ابتکاری و تلفیقی که توسط یانگ و همکارانش پایه گذاری شده است طرحواره درمانی نام گرفته است.

یونگ با بکارگیری مبانی و راهبردهای روشهای درمان شناختی – رفتاری (CBT) و مولفه هایی از سایر نظریه ها مثل دلبستگی، روابط شیء ای، ساختار گرایی و روان تحلیلگری و تلفیق یکپارچه و منسجم آنها با یکدیگر یک مدل درمانی جدید را برای درمان اختلالات دیرپایی مثل اختلالات شخصیت و اختلالات مزمن محور یک ارایه دهد( حمیدپور،1386). طرحواره درمانی به عنوان رویکرد درمانی نوین موجب کاهش نشخوارهای فکری ناشی از تعارضات زناشویی در زوجین می­گردد.

این را برخی از مطالعات داخلی را نیز اعلام کرده اند که طرح‌واره درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تعارضات زناشویی و میل به طلاق زوجین متقاضی طلاق است.

مهمترين عامل و شاخص تعيين کننده کيفيت ازدواج نوع رابطه بين زن و شوهر است و يکي از عوامل مهم در هر رابطه زناشويي رضايت خاطري است که زن و شوهر از ان احساس مي کنند تعارض میتواند مارا به بحران بکشاند اینجاست که رویکرد شناختی رفتاری میتواند بر تاریکی این ظلمت نور بتاباند و اقدام موثری برای درمان تعارضات زناشویی بشمار آید.

رابطه زناشويي رضايت بخش تاثير زيادي بر سلامت رواني و رشد شخصي زوجين و فرزندان انان دارد و بهر شکل زندگی زناشویی و خانوادگی این ارزش و جایگاه را دارد که برای بهبود و رشد یا جل.گیری از تخریب و سقوط آن هر  اقدام موثری را انجام داد . رضایت زناشویی چنانچه مبالغه نباشد میتوان  هم سنگ معنای خوشبختی در نظر گرفت.

ميزان رضايت خاطر از رابطه زناشويي روي ارسال و دريافت پيام تاثير مي گذارد این در حالی است در خانواده­ هاي آشفته اصولاً ارتباطات غير كلامي به شكل كاملاً منفي احساس و ابراز مي ­شود. البته تعارض مشروط به شرایطی میتواند مثبت، مولد و عامل رشد باشد کارکرد های هشتگانه مثبت تعارضات را  از نظر ترنر عبارتند از:
۱-بهره‌‏گیری از انرژی به جای سرکوب آن.
۲-استفاده خلاقانه از تعارض در جهت رشد پرسش‏‌ها و آرای جدید.
۳-برملا شدن احساسات و افکاری که تاکنون مخفی مانده‏اند.
۴-خلق شیوه‏‌هایی نوین برای مدیریت تعارض توسط زوجین.
۵-ارزیابی مجدد قدرت در رابطه.
۶-خلق یک فضای همکاری و مشارکت.
۷-یادگیری دیدی منطقی نسبت به مسائل
۸-مذاکره دوباره در مورد قراردادهای دیرین و تغییر انتظارات در رابطه

تعارض در روابط زناشویی به یقین بر کل رابطه موثر واقع خواهد شد اما آنچه را که با قطعیت میتوان بیان کرد این است که زوچی متعارض کمترین میزان رضایت‏مندی از ازدواج و بیشترین احتمال طلاق را نشان می‏دهند ختم کلام اینکه  برخی از متون و صاحب نظران هشت فاکتور را برای زوجین و رابطه زناشویی مورد اشاره قرار دادند که بدون در نظر گرفتن اولویت عبارتند از: ثبات، رشد شخصیت و مصاحبت و انتظارات اجتماعی، شادی و رضایت ، سازگاری و یکپارچگی هم آیندی این عوامل میتواند یک رابطه را به حد بهینه موفقیت برساند .
 
شاد بودن به عنوان يک فرد يا زوج پيوسته در تمام عمر کار سختي است ، هيچ فردي هميشه شاد نيست و براي زوج ها نيز طبيعي است که دوره هايي از ناشادي، کشمکش يا فشار داشته باشند
 
از رضا عبدی کتابی به نام طبقه پنجم هم منتشر شده است.


 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
عالی بود👏🏻
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.