جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۲۳:۱۶
کد مطلب: 60983
۰

خوردن گوشت باعث سرطان روده بزرگ می‌شود؟

خوردن گوشت باعث سرطان روده بزرگ می‌شود؟
طبق داده های آماری استرالیایی‌ها گوشت زیادی می‌خورند و بخش قابل توجهی از آن فرآوری شده است. بر اساس داده‌های سازمان اقتصادی و توسعه (OECD)، استرالیایی‌ها در سال ۲۰۱۸، هر نفر تقریباً ۱۱۰ کیلوگرم گوشت مصرف کردند و پس از آمریکا در رتبه دوم مصرف گوشت قرار داشتند.

بر اساس آخرین نظرسنجی رژیم غذایی در سال‌های ۲۰۱۱–۲۰۱۲ بیش از یک چهارم گوشت مصرف شده نمک‌زده، پخته، تخمیر شده، دودی شده یا فرآوری شده است. گوشت فرآوری شده به عنوان یک ماده سرطان زا در سال ۲۰۱۵ توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) در سازمان بهداشت جهانی (WHO) با بیش از ۸۰۰ مطالعه برای درک ارتباط بین گوشت‌های فرآوری شده و سرطان ارزیابی شد.

در این مطالعات سایر عوامل ایجاد کننده سرطان مانند چاقی را حذف کردند و اثر گوشت‌های فرآوری شده را به طور خاص بررسی کردند. ریاست تحقیقات گروه IARC بر عهده پروفسور برنارد استوارت بود که یک متخصص شناخته شده بین المللی در زمینه علت شناسی سرطان است. در نهایت IARC گوشت‌های فرآوری شده را به عنوان یک عامل سرطان زا طبقه بندی کرد. محققان شواهد کافی پیدا کردند که خوردن گوشت‌های فرآوری شده باعث سرطان روده بزرگ می‌شود.

طبق یافته‌ها چندین دلیل در این خصوص بدست آمد. اولین و مهمترین آن‌ها نیتریت‌های موجود در محصولات گوشتی فرآوری شده است. پروفسور استوارت گفت: گوشت فرآوری شده، با استفاده از نیتریت سدیم فرآوری شده است. این نیتریت می‌تواند با مولکول‌های بدن واکنش داده و ترکیبات N-nitroso را تشکیل دهد که مواد سرطان‌زا هستند. دلیل دیگر پختن گوشت فرآوری شده، به ویژه روی حرارت زیاد یا شعله باز می‌تواند بخشی از این مشکل باشد.

پروفسور استوارت ادامه داد: مواد سرطان زایی نیز وجود دارند که ذاتاً در گوشت وجود ندارند، اما در حین پختن تولید می‌شوند. به عنوان مثال، هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) و آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) در حین پختن گوشت باعث سرطان زایی می‌شوند. هر چند گوشت فرآوری شده سرطان‌زا باشد، بسته‌های سوسیس و کالباس نمی‌تواند مانند سیگار دارای برچسب‌های هشداردهنده باشند، زیرا میزان مصرف گوشت در این امر مهم است. در واقع، برای افرادی که گوشت فرآوری شده را به طور مکرر و نه متوسط ​​مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ) در طول زندگی آن‌ها از ۵ ٪ به ۶ ٪ افزایش می‌یابد.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در کنار مصرف گوشت، خوردن مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات پیشنهاد می‌شود. دکتر سارا گرافنوئر از UNSW Medicine & Health که یک متخصص تغذیه معتبر است، در حال تحقیق در مورد تأثیرات مصرف غلات کامل در برابر سرطان روده بزرگ است.

غلات کامل می‌تواند در مبارزه با چاقی اثر غیرمستقیم داشته باشند، اما به طور مستقیم از فعالیت سرطان زا در داخل روده جلوگیری می‌کند.

نکته مهم این است که الگو‌های غذایی با غلات کامل می‌تواند به معنای پیشگیری از بیماری باشد و میلیون‌ها نفر در هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی صرفه‌جویی کنند. پروفسور گرافنوئر گفت: میوه‌ها فعالیت آنتی اکسیدانی را در روده تحریک می‌کند و از روده محافظت می‌کند. همچنین به دلیل اینکه غلات کامل فیبری هستند، می‌توانند مواد سرطان زا را به هم متصل کرده و آن‌ها را از روده خارج کنند.  

منبع: سایت مدیکال اکسپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.