پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۲
کد مطلب: 60988
۰

رانت علمی در بین ویراستاران مجلات معتبر

۱۴ درصد از سردبیران مجلات علمی جهان، زن هستند
رانت علمی در بین ویراستاران مجلات معتبر
نتایج یک مطالعه بر اساس تجزیه و تحلیل بیش از هزار مجله علمی نشان می دهد: حدود ۱۲ درصد از ویراستاران این مجلات حداقل یک پنجم مقالات دانشگاهی خود را در مجله ای که با آن همکاری دارند، منتشر می کنند.
مطالعات جدید محققان نشان می دهد: بسیاری از فعالان مجلات علمی به نوعی از رانت های مختلف استفاده کرده و این مطالعه همچنین به بررسی نابرابری ‌های جنسیتی در میان ویراستاران می‌پردازد و نشان می ‌دهد که تنها ۱۴ درصد از سردبیران مجلات علمی جهان، زن هستند.

به طور معمول دانشمندان برای پیشرفت شغلی و معرفی دستاوردهای پژوهشی خود مقالاتی را باید منتشر کنند. سردبیران مجلات علمی، که اغلب خود دانشمندان فعال هستند، نقشی کلیدی در این فرآیند ایفا می کنند و معمولا در مورد آنچه منتشر می شود، حرف آخر را می زنند.
تحقیقات پیشین به الگو های انتشار ویراستاران در برخی رشته ‌ها نگاه کرده است، اما درک ما از تفاوت‌ های انتشار بین ویراستاران مرد و زن و تعامل بین ویراستاران مجلات معتبر علمی و همکارانشان محدود است.
طی این مطالعات بدور الشلبی (Bedoor AlShebli) و همکارانش داده‌های مربوط به ۱۰۳ هزار ویراستار را از یک ناشر بزرگ در ۱۱۶۷ مجله و ۱۵ رشته در یک دوره ۵۰ ساله تا سال ۲۰۱۹ گردآوری کردند.
به گزارش سیناپرس، آنها از این داده‌ها برای ساختن تاریخچه انتشار ۲۰ هزار ویراستار و ۱۶۰۰ ادیتور استفاده کردند. بررسی زمان و مکانی که ویراستاران تحقیقات خود را منتشر کردند بخش مهم دیگر این مطالعات را تشکیل می داد.
نویسندگان دریافتند که ۱۲% از ویراستاران حداقل یک پنجم از تمام مقالات خود را در مجله خود منتشر کردند، در حالی که ۶%  آن ها یک سوم از مقالات خود را در جله ای که در آن کار می کنند منتشر کردند.
پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی همچنین توانستند جنسیت ۸۱ هزار ویرایشگر گرداوری شده در این مجموعه داده ها را استخراج کنند و همچنین تعادل جنسیتی را در تیم های تحریریه بررسی کردند.


آنها دریافتند: اگرچه تعداد کلی ویراستاران زن در طول سال‌ های اخیر افزایش یافته است، اما تنها ۱۴ درصد از کل سردبیران و ۸ درصد از مدیران ارشد موجود در جامعه آماری آن ها زن هستند.
محققان همچنین خاطرنشان می‌ کنند :در مقایسه با زنان، افزایش بیشتری در میزان انتشار مردان در یک مجله پس از تبدیل شدن به سردبیری آن مشاهده کردند.
 شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Human Behaviour، منتشر شده است.
 
مرجع : خبرگزاری سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد