جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۲
کد مطلب: 60998
۰

فناوری و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن

انزوای اجتماعی یک عامل خطر قابل ‌توجه برای زوال عقل در افراد مسن محسوب می شود
فناوری و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن
نتایج دو مطالعه که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ، روی هزاران آمریکایی انجام شد، نشان داده است که انزوای اجتماعی یک عامل خطر قابل ‌توجه برای زوال عقل در افراد مسن محسوب می شود؛ پژوهشگران پیشنهاد داده اند که فناوری، روشی موثر برای کاهش این خطر است.
 به گفته محققان این مطالعات، شواهد مبنی بر این که انزوا، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می ‌دهد تقویت می کند و نشان می دهد که کارهای نسبتا ساده ای مثل ارسال پیامک و استفاده از ایمیل، ممکن است در کاهش این خطر، موثر باشند.
انزوا و تنهایی، که اغلب سالمندان معمولاً با آن مواجه می شوند، ناشی از فقدان روابط اجتماعی یا تعاملات اجتماعی بی کیفیت است.
انزوا نیز در کنار سایر عواملی که در تضعیف سلامت افراد مسن نقش دارند، مانند سبک زندگی نامناسب یا دسترسی محدود به مراقبت های پزشکی، تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلی دارد.
اولین مطالعه، روی گروهی متشکل از ۵ هزار فرد ۶۵ ساله یا بالاتر، انجام شد؛ از این افراد خواسته شده بود که در یک مصاحبه حضوری سالانه دو ساعته، برای ارزیابی عملکرد شناختی و وضعیت سلامتی کلی شرکت کنند.
در ابتدای مطالعه، ۲۳ درصد از شرکت ‌کنندگان، از نظر اجتماعی منزوی بودند و هیچ نشانه ‌ای از زوال عقل نداشتند. با این حال، در پایان این مطالعه که ۹ سال طول کشید، ۲۱ درصد از شرکت ‌کنندگان به زوال عقل مبتلا شده بودند.به گزارش سیناپرس، نتایج بررسی ها نشان داد: خطر ابتلا به زوال عقل در طول ۹ سال، در میان سالمندان منزوی، نسبت به افراد مسنی که از نظر اجتماعی منزوی نبودند، ۲۷ درصد بیشتر بود.
پژوهشگران توضیح داده اند: نتایج نشان داده است که معاشرت کمتر با دیگران، تعامل شناختی را نیز کاهش می دهد و به طور بالقوه در افزایش خطر زوال عقل نقش دارد.

نتایج مطالعه دوم، حاکی از آن بود که استفاده از فناوری ارتباطات مانند تلفن و ایمیل، خطر انزوای اجتماعی و در نتیجه ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. بر اساس یافته های این مطالعه، خطر انزوای اجتماعی در بزرگسالان مسن ‌تری که به چنین فناوری ‌هایی دسترسی داشتند و مرتبا از ایمیل یا پیامک برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کردند، ۳۱ درصد کمتر از سایر شرکت کنندگان بود.
محققان اظهار داشته اند: فناوری ارتباطات پایه، ابزاری عالی برای مبارزه با انزوای اجتماعی است. یافته های ما نشان داده اند، استفاده از فناوری ‌های ساده، عامل موثری است که از سالمندان در برابر انزوای اجتماعی، که با خطرات سلامتی قابل توجهی همراه است، محافظت می کند.
 یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Journal of the American GeriatricsSociety قابل دسترسی هستند.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.