کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش پژوهش

الفبا ‌گرایی چیست ؟

نام افراد و حروف شروع کننده آن در میزان موفقیت تاثیر دارد

سینا پرس , 29 دی 1401 ساعت 11:44

افرادی که حروف نامشان در میان حروف ابتدایی الفبا باشد، به احتمال زیاد موفقیت‌های بیشتری را به خصوص در مدرسه مشاهده می ‌کنند


آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که نام شما می تواند در میزان عملکردتان در مدرسه و موفقیت کلی شما در زندگی نقش داشته باشد؟ بر اساس یک مطالعه جدید، افرادی که حروف نامشان در میان حروف ابتدایی الفبا باشد، به احتمال زیاد موفقیت‌های بیشتری را به خصوص در مدرسه مشاهده می ‌کنند.
محققان دریافتند: نام افراد و حروف شروع کننده آن در میزان موفقیت تاثیر دارد.
جفری زکس، استاد اقتصاد و یکی از محققان این مطالعه، می ‌گوید: اگر حرف نخست نام شما در انتهای حروف الفبا باشد، کمتر احتمال دارد که معلمان شما را به عنوان یک دانش ‌آموز ممتاز معرفی کنند.

پژوهشگران برای بررسی این موضوع، داده های یک مطالعه طولی در ویسکانسین بر روی ۳۲۸۱ نفر را بررسی کردند. شرکت کنندگان از زمان فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۱ به صورت دوره ای تحت نظر و بررسی قرار گرفتند. محققان توجه ویژه ای به عملکرد آن ها در مدرسه و میزان موفقیتی که در زندگی بزرگسالی خود مشاهده کردند، داشتند.
نتایج نشان می‌دهد: افرادی که نام خانوادگی آنها شامل حروف اول الفبا است، احتمالاً از نظر معلمانشان با دید مثبت ‌تری دیده می ‌شوند. برای بررسی دقیق تر تا حد ممکن، تیم محققان شرکت ‌کنندگانی را با ضریب هوشی مشابه و نمرات مشابه مقایسه کرد.
زکس در این رابطه می ‌گوید: اگرچه این افراد از هر نظر یکسان بودند، اما کسانی که نامشان با حروف اول الفبا شروع می شد، به میزان بیشتری توسط معلمان به ‌عنوان دانش ‌آموز ممتاز تعیین می ‌شدند.
محققان تشخیص دادند که هر ده حرف الفبا که از ابتدای حروف جلوتر رفته شود، ده درصد شانس توجه معلم به دانش موز کم می شود. برای نمونه دانش‌آموزی که نام خانوادگی او «موریس» بود، حدود ۱۰ درصد کمتر از دانش ‌آموزی که نام خانوادگی «براون» داشت، توسط یک معلم به عنوان دانش آموز ممتاز دیده می‌شد.
 به نظر می ‌رسد این اثر که الفبا ‌گرایی نامیده می ‌شود، بر موفقیت شرکت‌کنندگان بیشتر در سال‌های اولیه تأثیر می ‌گذارد و در اواخر زندگی بی اثر می‌ شود.
 


کد مطلب: 61006

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61006/الفبا-گرایی-چیست

میگنا
  https://www.migna.ir