پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
سنا دلفیه

سیستم پاداش مغز به مواد افیونی با موفقیت مسدود شد

راهی بالقوه برای غلبه بر اعتیاد به مواد افیونی
سیستم پاداش مغز به مواد افیونی با موفقیت مسدود شد
محققان دانشگاه ایندیانا، راه جدیدی برای مسدود کردن پاسخ سیستم پاداش مغز به مواد افیونی کشف کرده ‌اند که پتانسیل اعتیاد به آنها را کاهش می‌ دهد.
بااینکه استفاده از مواد افیونی برای مدیریت و درمان درد کوتاه مدت موثر است، اما استفاده طولانی مدت از آن برای مدیریت درد مزمن، به دلیل عوارض جانبی نامطلوب از جمله اعتیاد و وابستگی فیزیکی، محدود شده است.
پژوهشگران معتقدند:این امر، نیاز فوری به شناسایی استراتژی ‌های درمانی جدید را برای جلوگیری از سوء مصرف مواد افیونی در عین اثربخشی درمانی، برجسته می‌ کند.
محققان، دارویی به نام GAT358 که قبلاً برای درمان اعتیاد به الکل تولید شده بود، را بر روی مواد افیونی آزمایش کردند.
در یک مطالعه پیش بالینی، تیم تحقیقاتی نشان داد که می توان از GAT358 برای کاهش سیگنال‌ دهی پروتئینی به نام گیرنده کانابینوئید 1 یا CB1 استفاده کرد. این دارو می تواند در عین حفظ مزایای درمانی اپیوئید و اجتناب از عوارض جانبی منفی آن، پاداش ‌مغز در پاسخ به مواد افیونی را با موفقیت مسدود کند.
داروهای دیگری نیز وجود دارند که مستقیما مسیر سیگنال ‌دهی CB1 را مسدود می کند، اما دارای عوارض جانبی منفی مثل افسردگی و اضطراب هستند.
محققان گفته اند: نتایج ما GAT358 را به عنوان گزینه دارویی جدیدی با هدف جلوگیری از پاداش مواد افیونی، پیشگیری از سوء مصرف و عوارض جانبی ناخواسته مواد افیونی، معرفی می‌ کند.
CB1 بخشی از سیستم اندوکانابینوئید است که توسط دانشمندان در دهه 1990 کشف شد.محققان دریافتند: بدن انسان به طور طبیعی و بدون نیاز به مصرف مواد حارجی، مواد شیمیایی مثل آنچه در حشیش یافت می شود تولید می کند.
پاداش مواد افیونی که می تواند منجر به اعتیاد شود، مستلزم ارتباط بین سیستم اندوکانابینوئید مغز و سیستم مواد افیونی درونی است که درد، پاداش و رفتارهای اعتیاد آور را تنظیم می کند.
پژوهشگران اضافه کرده اند:بهره گیری از سیستم اندوکانابینوئید که در درون همه ما وجود دارد، می تواند راهی بالقوه برای غلبه بر اعتیاد به مواد افیونی و جلوگیری از عوارض جانبی، ارائه دهد.
یافته ‌های تحقیقاتی در مجله Pharmacological Research منتشر شده اند.

مرجع : سینا