جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ / ۰۷:۰۲
کد مطلب: 6109
۰

برای کاهش وزن، این گونه تلاش کنید!

   چه کسی است که نخواهد اندامی متناسب و زیبا داشته باشد؟ حتی بیشتر کسانی که به گفته خودشان با اضافه وزن و چاقی کنار آمده اند، هنگام خرید لباس نیم نگاهی به سایزهای کوچک تر می اندازند. اگرشما هم جزو همین دسته از افراد هستید این مطلب را بخوانید. با وجود این که این روزها انواع و اقسام ابزارها و امکانات برای لاغری وجود دارد اما هنوز بسیاری از افراد حتی با رژیم گرفتن و استفاده از دستگاه های ورزشی به نتیجه مطلوب شان نمی رسند و فکر می کنند، هرگز نمی توانند وزن کم کنند. می توان گفت یکی از مهم ترین مسائلی که در لاغر شدن تاثیر دارد، باور داشتن به اهداف و داشتن یک نگرش و تصویر مثبت در ذهن است. اگر در ذهن تان برنامه و هدف مشخصی برای لاغر شدن داشته باشید، در طول رژیم غذایی تان باانگیزه بوده و شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

● اهداف راترسیم کنید

شاید با برنامه و طرحی که کارگردان ها برای شروع کار ساخت فیلم در نظر می گیرند آشنا باشید. یک برنامه که پیش از شروع کار ترسیم شده و به طور جزئی تمام مراحل کار را در بر می گیرد. این طرح به نوعی به عنوان نقشه کار به شمار می رود و نشان می دهد که چطور مرحله به مرحله پیشرفت کار صورت می گیرد و ساخت فیلم براساس آن جلو می رود. متخصصان تغذیه توصیه می کنند، برای کاهش وزن هم برنامه ای شبیه برنامه کارگردان ها می تواند جوابگو باشد. به گفته آن ها، کافی است آنچه را از لاغر شدن درنظر دارید به بخش های مختلف و در زمان های کوتاه تقسیم کرده و آن را روی کاغذ پیاده کنید. برای این منظور می توانید به عنوان مثال یک برنامه ۳ ماهه را درنظر بگیرید که طی آن قرار است مقدار مشخصی وزن کم کنید. در اقدام بعدی، یک جدول زمانی کشیده و آن را به هفته های مختلف تقسیم کنید. سپس در آن جزئیاتی از قبیل برنامه خرید، زمان بندی حرکات ورزشی و نکات تغذیه ای را بگنجانید و خود تان را موظف کنید که براساس آن پیش بروید.

● رویا بافی کنید

ورزشکاران در ذهن شان مراحل رسیدن به پیروزی را تجسم می کنند تا با رویا پردازی درباره قهرمان شدن، آن را از یک رویای دور از دسترس به یک امر امکان پذیر تبدیل کنند. در حالتی مشابه، شما هم می توانید با رویاپردازی درباره رسیدن به وزن مورد نظر این خواسته تان را به هدفی تحقق پذیر تبدیل کنید. فرض کردن خود تان در لباسی که همیشه دوست داشتید بپوشید ولی شرایط جسمی تان اجازه چنین کاری را نمی داده، تجسم خود تان با اندامی زیبا در یک مهمانی و قرار دادن خود تان در ذهن به جای کسی که به نظر تان اندامش شبیه آنچه همیشه در ذهن دارید، است موارد خوبی برای رویا پردازی است. هنگام تصور کردن چنین شرایطی، بهتر است به این فکر کنید که چقدر از بودن در این حالت های دلخواه احساس رضایت و شادی بیشتری در زندگی خواهید داشت.

● من هم موفق می شوم؟

بسیاری از ما به طور ناخودآگاه دائما در حال تخریب خودمان و توانایی های مان هستیم و به محض این که بخواهیم اقدام مثبتی انجام دهیم، به خودمان نهیب می زنیم که از پس انجام این کار برنمی آییم. چنین شرایطی درباره بعضی از افرادی که تصمیم می گیرند لاغر شوند هم وجود دارد و باعث می شود از اهدافشان دست کشیده و آن ها را غیرعملی تصور کنند. اگر این توصیف درباره شما هم صدق می کند، هرگاه متوجه شدید در حال فکر کردن به این هستید که امکان ندارد لاغر شوید، با جمله های جایگزین سعی در خنثی کردن این تفکرات داشته باشید. به عنوان مثال با خود تان بگویید وقتی دیگران از عهده انجام چنین کاری برمی آیند، من نیز موفق خواهم شد یا این که حتی اگر خیلی زود و خیلی زیاد نتیجه نگیرم اما همان مقدار کاهش وزن هم ارزشمند است و با تلاش بیشتر حتما به نتیجه بهتری خواهم رسید.

● چگونه مشوق خود باشید؟

بعضی از افراد، مدام خودشان را زیر ذره بین گذاشته، فقط عیب ها و کاستی های خودشان را می بینند، به خودشان القاب منفی صفت می دهند و این کار را واقع نگری تصور می کنند. این در حالی است که شما هیچ وقت حتی دوست تان را با القابی مثل زشت، چاق، بدقیافه و بدریخت صدا نمی زنید. همان طور که همیشه سعی می کنید با دیگران در کمال احترام برخورد داشته باشید، از نقص های شان چشم پوشی کرده یا مشکل شان را با لحنی ملایم به آن ها گوشزد کنید و بهترین دوست خود تان باشید و همین رفتار را با خود تان نیز داشته باشید. یکی از بهترین روش های محترم کردن خود تان برای خود تان این است که موفقیت های تان را ببینید، از آن ها شاد شوید و برای خود تان جشن بگیرید. یک راه برای شروع ارزش قائل شدن برای خود تان این است که یک فهرست از موفقیت هایی که در برهه های مختلف زندگی کسب کرده اید تهیه کنید. این فهرست می تواند شامل موفقیت های شخصی، حرفه ای و ویژگی های مثبت اخلاقی و جسمی شود. استعدادها و مهارت هایی که دارید را نیز یادداشت کنید و هراز گاهی به سراغ این فهرست رفته و با مرور کردن آن، ارزش های وجودی تان را به خود تان یادآور شوید. همچنین می توانید بخشی از یک دفترچه را به انجام کارهای خوب روزانه اختصاص دهید و پس از مدتی ببینید که چه فهرست بلند بالایی در دست دارید.

● ایده آل گرایی ممنوع!

هر چه زودتر باید خود تان را از رده آدم های صفر و یک یا سیاه و سفید بیرون بکشید. این طرز فکر مانند سدی در برابر لاغر شدن تان عمل می کند و همه تلاش های تان را به هدر می دهد. با این دیدگاه، اگر پیش آمد که به دلیل حضور در یک جشن یا مهمانی یا یک مناسبت خاص، در یک وعده غذایی بیشتر از میزان برنامه ریزی شده غذا خوردید، امید و انگیزه تان را به طور کلی از دست داده و از ادامه دادن رژیم دست کشیده اید. درحالی که با بخشیدن خود تان در چنین مواردی، فرصت ادامه راه را به خود تان خواهید داد.

● برای لاغری تلاش کنید

این که از نظر ذهنی خود تان را برای رسیدن به موفقیت در کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام آماده کنید خوب است اما مسئله اینجاست که فقط آمادگی ذهنی کافی نیست وگرنه اکنون تعداد افراد چاق در دنیا بسیار کمتر از وضعیت موجود بود. برای محقق شدن چنین خواسته ای باید به تلاش های عملی هم دست زده و با تغییر در عادات غذایی، افزایش فعالیت جسمانی و کارهایی از این قبیل، رسیدن به خواسته تان را امکان پذیر کنید. نمی توان برای کاهش وزن فقط نشسته و تصور کنید که لاغرید و در وضعیت دلخواه هستید بلکه باید خود تان را در مسیر رسیدن به هدف قرار داده و پس از آن با ذهنی امیدوار و خوش بین پیش بروید.

مجله زندگی ایده آل
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد