پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ / ۰۷:۳۸
کد مطلب: 6110
۰

ايمني سرنشينان خودرو به کمک فناوري

در حقيقت شبيه‌سازي تصادفات رانندگي به كمك سرنشينان رباتيك از جمله راهكارهايي است كه به طراحان خودرو كمك مي‌كند تا بتوانند براساس اطلاعات به دست آمده در اين آزمون‌ها، ايده‌هايي را در طراحي و ساخت خودروها مورد توجه قرار دهند كه مي‌تواند در حفظ سلامت و ايمني سرنشينان خودرو نقش مهمي داشته باشد.

براي ارزيابي خطرات احتمالي كه هنگام وقوع تصادفات رانندگي، جان مسافران را در معرض خطر قرار مي‌دهد، از مدل‌هايي استفاده مي‌شود كه نه‌تنها از نظر اندازه بلكه از نظر وزني نيز شبيه به انسان‌هاي واقعي هستند. استخوان‌ها و ماهيچه‌هاي اين مدل‌ها از جنس آلومينيوم هستند و پوستي از جنس پلاستيك براي آنها در نظر گرفته شده است.

از آنجا كه آسيب‌هاي ناشي از تصادفات رانندگي موجب آسيب‌ديدگي به نخاع، شكستگي‌هاي استخواني، كوفتگي عضلات و همچنين خونريزي‌هاي داخلي بسيار شديدي مي‌شود، بروز انواع تصادفات پيامدهاي ناگواري براي فرد آسيب‌ديده به همراه خواهد داشت.

روي مدل‌هاي شبيه‌سازي، حسگرهايي نصب شده است كه در رابطه با هرگونه تغييراتي كه در شتاب يا سرعت وسيله نقليه ايجاد مي‌شود، اطلاعاتي را جمع‌آوري مي‌كند. براساس اين اطلاعات، كارشناسان آسيب‌ها و صدمات احتمالي به سرنشينان واقعي را در شرايطي مشابه ارزيابي مي‌كنند.

استفاده از مدل‌هاي رباتيك براي پيش‌بيني و شبيه‌سازي آسيب‌هاي احتمالي به سرنشينان خودرو نقش بسيار مهمي در نجات جان مصدومان تصادفات رانندگي داشته است. در داخل بدن اين مدل‌ها، حسگرهاي الكترونيكي تعبيه شده است كه حتي جزئي‌ترين تغييرات را هم ثبت مي‌كنند.

براي اين كه شبيه‌سازي صحنه‌هاي تصادفات به واقعيت نزديك‌تر باشد مدل‌هاي رباتيك در حالي كه لباس بر تن دارند در داخل خودرو قرار مي‌گيرند و در اين شرايط پيش از اعمال فشار روي سرنشين خودرو كه شدت آن از طريق كامپيوتر موجود در قسمت پشت صندلي خودرو قابل تنظيم است، كمربند ايمني سرنشين خودرو بسته و سيستم كيسه هواي خودرو نيز فعال مي‌شود تا همه شرايط به آنچه در دنياي واقعي براي سرنشين خودرو اتفاق مي‌افتد، شبيه باشد.

نيروهاي ايجاد شده هنگام برخوردها و تصادفات رانندگي به قدري شديد هستند كه سرنشينان خود را در معرض آسيب قرار مي‌دهند. هنگام تصادف، كيسه‌ هواي خودرو در مدت زمان كمتر از يك‌دهم ثانيه با حجمي از هوا پر مي‌شود تا آسيب‌هاي احتمالي در صورت حركت سرنشينان به طرف جلوي اتومبيل را تا حداقل ممكن كاهش دهد.

در حقيقت شبيه‌سازي تصادفات رانندگي به كمك سرنشينان رباتيك از جمله راهكارهايي است كه به طراحان خودرو كمك مي‌كند تا بتوانند براساس اطلاعات به دست آمده در اين آزمون‌ها، ايده‌هايي را در طراحي و ساخت خودروها مورد توجه قرار دهند كه مي‌تواند در حفظ سلامت و ايمني سرنشينان خودرو نقش مهمي داشته باشد.

به كمك اطلاعات جمع‌آوري شده از طريق حسگرهاي حركتي و حسگرهايي كه نيروي وارد شده بر سرنشينان خودروها را اندازه‌گيري مي‌كنند مي‌توان سيستم‌هاي ايمني خودرو را به گونه‌اي طراحي كرد تا هنگام هرگونه برخورد يا تصادف مانع از آسيب‌ديدگي شديد سرنشينان خودرو شوند.

فرانك فراهاني‌جم

جام جم آنلاين
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "