کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین رویکرد زوج درمانی کدام است ؟

رضا عبدی

8 بهمن 1401 ساعت 21:01

رویکردی را برای حل و فصل کردن تعارضات زناشویی انتخاب کنید که متناسب با ویژگی های خود و همسرتان باشد البته تبحر و تسلط زوج درمانگر منتخب شما بر آن رویکرد هم کاملا موضوعی جدی است که تحت هر شرایط بایستی مورد توجه باشد


زوج درمانی از رویکردهای مختلف روانشناسی استفاده میکند انتخاب و استفاده از یک روش یا رویکرد خاص در روند آموزش،مداخله یا درمان برای خانواده درمانگران یا کاربران میتواند بر اساس نوع و جنس مشکل اولویت بندی ، انتخاب و استفاده شود.

به گزارش میگنا رضا عبدی نویسنده و روانشناس در ادامه توصیه می‌کند: شما می‌توانید بر حسب میزان اتحاد درمانی مورد انتظار، احتمال تبعیت از درمان و اثر بخشی و یا ویژگی‌های شخصی و شخصیتی خود رویکردی را برای حل و فصل کردن تعارضات زناشویی انتخاب کنید که متناسب با ویژگی های خود و همسرتان باشد البته تبحر و تسلط زوج درمانگر منتخب شما بر آن رویکرد هم کاملا موضوعی جدی است که تحت هر شرایط بایستی مورد توجه جدی باشد.

 آنچه اهمیت دارد این است که زوجین میتوانند به همراه روانشناس و مشاور خود رویکردی متناسب با مساله یا مشکل خود انتخاب کنند این مهم هنگامی ممکن خواهد بودکه مراجعین و مشاوران و خانواده درمانگران بتوانند با آگاهی کافی تمامی ابعاد را بررسی کنند.


 یکی از رویکرد ها زوج درمانی روانپویشی است در این رویکرد درمانی این عقیده برجسته و شایان توجه است که افراد در روابط جدی و عمیق مجموعه ای از "افراد درونی کرده" را با خود همراه داشته و به رابطه آورده‌اند.

 مجموعه ای منحصربه فرد از پیشینه دوران کودکی و خانوادگی و طبقه اجتماعی و شغلی و تحصیلی و عاطفی و ظرفیت بدنی و جسمانی از ما موجودی منحصر بفرد و یکتا ساخته است و ما هم اکنون در یک رابطه‌ای جدی و عمیق بنام ازدواج حضور داریم.

کارکرد موفق و ایفای نقش زن یا شوهر بر این اساس بستگی دارد به دوران کودکی و رابطه هر کدام با والدین و سبک‌های دلبستگی و فرزند پروری خاصی و در یک کلام بستری از رشد و تکامل که برای او فراهم بوده است.

رویکرد دیگری که میتوان در زوج درمانی به آن اشاره کرد زوج درمانی ساختاری است.
این رویکرد در زوج درمانی ایجاد تحول و تغییر در ساختارهای سازمانی خانواده را موضوع و محور کار خود قرار داده است.

سازماندهی مجدد در جایگاه و نقش خانوادگی وابستگان و اطرافیان، مرزبندی و تجدید نظر در توافقات و قوانین ممکن است از مهمترین موضوعاتی باشد که در زوج درمانی ساختاری مورد توجه قرار می‌گیرد. تاثیر قابل توجهفرآیند درمان در این روش میتواند احیا و بازسازی رابطه زن و شوهر یا سایر اعضای خانواده و توسعه همگرایی و هم سویی یا همان الحاق (joining) باشد.

زوج درمانی رفتاری کل نگر که یکپارچه نگر هم خوانده میشود تاکید این رویکرد بر مهارتهای حل مساله و آموزش و تمرین وتکرار  اقدامات موثر به زن و شوهر خواهد بود.

 دوستون اصلی در رویکرد یکپارجه نگر در فرآیند زوج درمانی بایستی مد نظر باشد:
۱)شناسایی و توصیف مشکل: تمرین گفتگو و مهارت‌های کلامی برای مطرح کردن مشکلات به شیوه ای مثبت و خالی از خشم و شماتت و همچنین توسعه پذیرش و پذیرفتن سهم خویشتن در حل تعارضات و بررسی منصفانه مشکلات از ویزگی‌های برحسته این رویکرد است.

۲) حل مساله  از طریق گسترش فضای ذهنی و ارتقای انعطاف پذیری  که در آن می‌توان از تکنیک ها یبارش فکری هم برخوردار شد استفاده بهینه از توافق و مذاکره در این  بخش نقش برجسته‌ای دارد.

زوج درمانی متمرکز بر عواطف (هیجان مدار)
زوج درمانی هیجان مدار یا متمرکز بر عواطف، صداقتی آرمانی را برای مواجه شدن با هیجانات و عواطف را در فضای تاهل و زناشویی هدف قرار میدهد منطق و اصل ابتدایی پذیرفته شده این رویکرد این که تمامی احساسات شناسایی  و پذیرفته باشند رویکرد هیجان مدار جانب دار هیجانات است در این معنا که هیجانات نقش کلیدی داشته و شایسته توجهات جدی هستند و نبایستی از آنان غفلت شود.

به نظر می‌رسد که زوج درمانی هیجان مدار تاکید ویژه ای بر زمان حال داشته باشد از این رو مایند فول بودن و توجه آگاهی و مهارتهای ان بالطبع میتواند حایز اهمیت باشد تاسف گذشته و نگرانی از آینده از دیگر مواردی است که زوج درمانی متمرکز بر هیجان به آن توجه ویژه دارد.


زوج درمانی شناختی_رفتاری
زوج درمانگر شناختی-رفتاری ارتقای کیفیت روابط زوجین راو توسعه تعاملات مثبت را هدف اصلی خود قرار میدهد و تلاش دارد که منابع و توانایی های زوجین را سازماندهی و در جهت توسعه رابطه غنی کند.

 رویکرد شناختی رفتاری سعی دارد رفتارهای تغییر یافته و تحولات مث.بت را پایدار و تثبت کند. قرارداد ها خانوادگی و  وابستگی های تعریف شده در خانواده مسیر دیگری است که خانواده درمانگران در مسیر شناختی رفتاری  آن را دنبال می‌کنند.

  ماجرا از این قرار است که زوجین متعهد میشوند بر اساس قرار داد و پیمان های بسته شده  کار مشخصی را در موقعیت مشخصی انجام و فرآیند پاداش به انچام وظایف و تکالیف مربوطه هم د راین روند تقویت و مورد توحه است.

از سوی دیگر مجموعه رفتارها با تاثیرات منفی شناسایی و در جها حذف آنها تلاش خواهد شد. شناخت های ناصواب و هر گونه رفتار، هیجان و احساسی که میتواند تاثیر منفی داشته باشد از فضای تعاملات زوجین بایستی ناپدید شود.

ختم کلام اینکه چیزی به نام بهترین رویکرد وجود ندارد در واقع بهترین برای شما میتواند موثرترین باشد و این انتخاب به تخصص زوج درمانگر و سلیقه و پسند شما بستگی دارد.


کد مطلب: 61108

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61108/بهترین-رویکرد-زوج-درمانی-کدام

میگنا
  https://www.migna.ir