پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۶
کد مطلب: 61161
۱

روانشناسی ترنسپرسونال یا فراشخصی چیست ؟

ترنسپرسونال بر مسیر معنوی یک شخص یا روشنگری معنوی در طول زندگی تاکید دارد
روانشناسی ترنسپرسونال یا فراشخصی چیست ؟
درمان ترانس پرسونال یک نوع درمان است که بر بدن و ذهن متمرکز نیست بلکه بر سلامت روح یک شخص متمرکز است.
 درمان به روش ترنسپرسونال بر مسیر معنوی یک شخص یا روشنگری معنوی در طول زندگی تاکید دارد . مبنای درمان ترانس پرسونال این است که انسان از قطعات ملموس ساخته نشده است .
روانشناسی ترنسپرسونال به مطالعه گسترده تری از روان انسان می پردازد که  در آن هم جنبه های فردی و جمعی روان و هم جنبه های ازلی و ابدی اهمیت دارد.
در پژوهش های روان شناسی ترنسپرسونال رابطه ی بین جسم و جان یا تن و روان و یگانگی آن مورد مطالعه قرار می گیرد.

ابراهام مازلو بود که برای اولین بار عنوان داشت نیروی چهارم ، روان شناسی ترنسپرسونال آینده ی روان شناسی خواهد بود. وی به کمک آنتونی سوتیچ  با تاسیس مجله ای با نام روان شناسی ترانسپرسونال زمینه را برای پژوهش و مطالعات بیشتر در این راستا گشودند .

همزمان استسیلاوگراف با تحقیقات وسیع خود بر روی طیف وسیعی از افراد پنجره های جدید و شگفت انگیزی به روان انسان و ارتباط آن با اسرار عالم خلقت گشود.
کن ویلبر نیز در دهه ی 80 با ارائه ی نظریه نبوع امیز خود که به طور یکپارچه به روان انسان مینگریست پیشتازان روانشناسی ترنسپرسونال شدند و نظریات و پژوهش هایشان توجه جهانیان را به این رویکرد جلب کرد که در نتیجه روان شناسان برجسته ای مایکل واشبورن ، راجر والش ، مایکل مورفی ، فرانسیس وان ،  استنلی کریپتر ، ،آرتور دیکمن ، دیوید لاکوف ، ریچارد تارناس، رالف متسنر، رابرت فریگر، جیمز فادیمان و  چارلز تارت به این نیرو پیوسته و موجب رشد آن شدند. در آغاز قرن بیستم نیز روان شناس اسپانیولی الاصل خورخه فرر با تدوین دیگاه خود آنرا  به دوران جدیدی وارد کرد.

مردم می دانند که برای داشتن سلامت جسمانی ، به تغذیه مناسب، ورزش منظم و درمان بیماریهای جسمی در اسرع وقت نیازمندیم. همچنین از سوی دیگر ،جهت داشتن سلامت روان ، باید تکنیک های کم کردن استرس ، صحبت کردن در مورد مشکلات و احتمالا مشاوره و درمان را هم در نظر بگیریم .
روان شناسی ترنسپرسونال از آنجا که به مطالعه موضوعات معنوی و تاثیرات آن و همچنین مفاهیمی مانند روح و جان اعتبار میدهد از سوی جریان غالب روان شناسی در امریکا با موانع و مخالفتهای زیادی روبروست که به نظر میرسد در آغاز تولد هر پارادایم جدید علمی طبیعی باشد.

هرچند صحبت کردن از مقولاتی مانند رابطه انسان با پروردگار، جهان هستی و حیات پس از مرگ ممکن است تا سالیان درازی مورد مخالفت نگاه تقلیل گرایانه و اثبات گرایانه علم معاصر باشد لیکن به یقین با توجه به تحولاتی که در سطح هشیاری و آگاهی بشری رخ میدهد قرن بیست و یک را میتوان دوران روان شناسی ترنسپرسونال دانست.

با این حال، حتی افرادی که از جسم و روان خود به خوبی مراقبت می کنند نیز ممکن است گاهی به لحاظ جسمی و روانی احساس سلامتی کامل نداشته باشند. به منظور دستیابی به سلامت کامل باید هم به درمان جسمی و هم به ذهن و روان توجه شود.

"ترانس پرسونال" ترجمه آزاد " فراتر از فرد یا فراتر از خود" است و اشاره دارد به یک جنبه از یک فرد که فراتر از قلمرو جسمانی است.درمان ترانس پرسونال یک نوع درمان است که بر بدن و ذهن متمرکز نیست بلکه بر سلامت روح یک شخص متمرکز است.

این نوع درمان تاکید دارد بر مسیر معنوی یک شخص یا روشنگری معنوی در طول زندگی .تئوری پشت درمان ترانس پرسونال این است که همه مردم – یا حیوانات، برای آن ماده (موضوع) از قطعات ملموس ساخته نشده اند.(ساخته شده از قطعات ملموس نیستند).

آنها همچنین از بخش های نامحسوس و فراتر از وجود شناخته شده ما و یا معنوی تشیکل شده اند.التیام (خوب شدن) این جنبه معنوی به منظور دستیابی به سلامتی کامل و تندرستی لازم است. افرادی که با درمانگران ترانس پرسونال کار می کنند اغلب در می یابند که این نوع درمان به آنها کمک می کند که احساس کامل تر یا کلی داشته باشند.همانطور که به هزاره های جدید حرکت میکنیم،افراد بیشتر و بیشتر در جستجوی روشهای جامع و جایگزین طب مدرن و شیوه های سلامت روانی می باشند.
بسیاری از افراد همچنین در حال کار کردن در جهت بیشتر شدن آگاهی روحی (معنوی) هستند. به این دلیل این رشته ی درمان ترانس پرسونال انتظار رشد دارد، در نتیجه در موقعیت های بیشتر برای کسانی که علاقه مند به حرفه درمانی ترانس پرسونال هستند فراهم می شود.

چی کسی می تواند از ترانس پرسونال درمانی بهره مند شود؟

تقریبا هر کسی می تواند از درمان ترانس پرسونال بهرهمند شود. با این حال برخی از افراد ممکن است بیش از دیگران برای این درمان را مورد استقبال قرار دهند. (بیشتر پذیرای این درمان باشند)به عنوان مثال، افرادی که به دنبال کشف بعد معنوی خود هستند و کسانی که به دنبال کسب تجربه های جدید اند؛ اغلب از درمان ترانس پرسونال استفاده میکنند.درمان ترانس پرسونال به دین خاصی وابسته نیست ؛ و همه مردم از تمامی ادیان و مذاهب مختلف و راه های معنوی می توانند از این نوع درمان شرکت کنند.با این حال ،متخصصین این حوزه ، اغلب جنبه های خاصی از مسیر های مختلف معنوی و ادیان را در جلسلت درمانی شان می گنجانند.

یک ترانس پرسنال درمانگر چه کاری انجام می دهد؟

درمانگران ترانس پرسونال، با تمام انواع افرادی که در حال تلاش برای مقابله (کپینگ) با انواع مشکلات مختلف ؛بخصوص مشکلات روانی عاطفی کار می کنند. یک درمانگر ترانس پرسونال ، ممکن است برای مسائلی از قبیل افسردگی ، اضطراب ، سوء مصرف مواد ، هراس ، مشکلات اعتماد به نفس و استرس تکنیک های درمانی خاصی را اجرا کند.
روش ها و متدهایی که درمانگران ترانس پرسونال در هنگام کمک به مراجعین به کار می برند ؛ متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی دارد

با این حال برخی از روش های بسیار متداول که پرسنال تراپی استفاده می شوند عبارتند از :

· مدیتیشن یکی از رایجترین روش هایی است که درمانگران ترانس پرسونال استفاده می کنند. این فراِیند ذهنی – بدنی شامل نشستن یا استراحت کردن در یک مکان ساکت و آزاد کردن ذهن است.مدیتیشن می تواند کمک افرادی کند برای استراحت ذهن و بدن آنها و برقراری ارتباط بیشتر با ترانس پرسونال خویشتن .

· تجسم ها (تصویر) هدایت شده نیز اغلب در طول درمان ترانس پرسونال استفاده می شود. این تکنیک شامل مراجعینی که یک صدای مرجع را به عنوان راهنمای آنها از طریق تجسم و حالات خیالی و نمادین دنبال می کنند.در تجسم هدایت شده، درمانگران می توانند مراجعین را در معرض تصاویر مثبت قرار دهد و آنها از این طریق می توانند خود واقعی شان را کشف کنند.

· هیپنوتیزم  یا سایر حالت های تغییر یافته هوشیاری را نیز گاهی اوقات درمانگران ترانس پرسونال مورد استفاده قرار می دهند. یک مثال از این حالت تغییر یافته هوشیاری هیپنوتیزم یا هیپوتراپی است. در طول هیپنوتیزم ، مراجعین را به حالت های بسیار آرام هدایت میکنند که باعث می شود آنها آمادگی بیشتری برای تلقین ها داشته باشند.

همچنین روشها و تکنیک های زیاد دیگری وجود دارند که ممکن است توسط درمانگران ترانس پرسونال استفاده شود. مراجعین ممکن است به جستجو و کشف اعتقادات و باورهای معنوی به که آنها را قادر می سازد تا درک بهتری مسیرهای معنوی در زندگی شان داشته باشند؛ تشویق شوند.


تحصیلات مورد نیاز برای یک حرفه ای در درمان ترانس پرسنال چیست؟

تحصیلات دقیق برای دنبال کردن حرفه درمانی ترانس پرسونال وجود ندارد. البته مانند سایر حرفه های درمانی این رشته نیز به تحصیلات رسمی و معتبر به منظور شروع حرفه ترانس پرسونال نیازمند است.
تعداد انگشت شماری از آموزشگاه های ایالات متحده روانشناسی ترانس پرسونال یا مدرک برنامه درمان ترانس پرسونال را ارئه میدهند. با این حال درمانگران ترانس پرسونال حرفه خود را با مدرک تحصیلی روانشناسی یا مشاوره در برخی از نواحی ایالت متحده شروع میکنند.
دانشجویانی که می خواهند دارای مجوز شوند، همچنین باید مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری بدست آورند و قبل از اینکه بتوانند یک روانشناس دارای مجوز شوند، باید دوره های کارآموزی لازم را بگذرانند .
آموزش معنوی یکی دیگر از جنبه های مهم در تبدیل شدن به یک درمانگرترانس پرسونال است. بسیاری از این متخصصان به مطالعه چند روش مختلف معنوی، و برخی از آنها حتی آموزش رسمی در برخی از راه های معنوی دریافت می کنند.
 
مرجع : ان ان پی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "