چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۰
کد مطلب: 61173
۵
گزارشی از یک پژوهش داخلی

موسیقی و گلاب برای شادمانی سالمندان

موسیقی و گلاب برای شادمانی سالمندان
موسیقی‌درمانی و رایحه‌درمانی با گلاب موجب افزایش شادکامی سالمندان می‌شود
پژوهشگران ایرانی در یک تحقیق جالب، تاثیر موسیقی و رایحه درمانی با عطر گلاب را در مراکز سالمندان مورد آزمایش قرار داده و تاثیرات قابل توجهی از این مداخلات را بر افزایش شادکامی سالمندان گزارش نموده اند.
سالمندی دورانی همراه با كاهش قوای روانی و جسمی است كه در اثر گذشت زمان روی می دهد.

۶۰ سالگی به عنوان نقطه شروع سالمندی پذیرفته شده است و سالخوردگی در جمعيت جهان و نيز ایران به سرعت در حال افزایش است.
بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۶ ،در ایران نزدیک به پنج ميليون نفر سالمند۶۰ ساله و بيشتر وجود دارد كه معادل ۴.۷ درصد از جمعيت كل كشور است.
بر اساس پيش بينی های جمعيتی، تا سال۲۰۵۰ تعداد سالمندان ایران به حدود ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید و بدون تردید، تفکر و تحقیق به موقع در این خصوص، از مهم ترین الزامات کشور برای رسیدگی به چنین جمعیت کثیری از سالمندان خواهد بود. .
بنا بر نظرات محققان، افزایش اميد به زندگی و تغييراتی كه در هرم جمعيتی با توجه به پيشرفت های علم پزشکی و كاهش مرگ و مير به وجود آمده، سبب روند افزایشی تعداد سالمندان كشورها شده است.
سالخوردگی و پيری یکی از مراحل حساس در تحول روانی انسان است و تغييرات جسمانی، شناختی و اجتماعی خاصی به همراه دارد. امروزه به كمک پيشرفت فناوری های بهداشتی و پزشکی، طول عمر بشر نسبت به چند دهه قبل افزایش یافته است، اما گرفتاری های شغلی و پيچيدگی های زندگی مدرن و اضافه بار ادراكی، موجب كاهش وقت و توان نگهداری از سالمندان توسط اعضای خانواده شده است.

درنتيجه بعضا سالمندان دور از خانه و در مؤسسات نگهداری می شوند.
در یک تحقیق جدید که با محوریت این اعضای ارزشمند جوامع انسانی انجام شده است، پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تأثیرات موسیقی و رایحه‌درمانی با گلاب را بر میزان شادکامی سالمندان ساکن در مراکز نگهداری مورد بررسی قرار داده اند.

این پژوهش با مشارکت ۹۳ سالمند ساکن در مراکز نگهداری سالمندان شهر کرمانشاه انجام شده است. این سالمندان به سه گروه تقسیم شدند. برای گروه اول،  به مدت ۱۲جلسه ۴۵ تا ۵۰ دقیقه‌ای، موسیقی‌های مجاز، موسیقی آرام‌بخش و بی‌کلام و موسیقی شاد محلی کردی به صورت گروهی اجرا شد.
برای گروه دوم نیز رایحه‌درمانی به صورت گروهی به مدت یک هفته با استفاده از پنبه آغشته به سه قطره گلاب استفاده شد که به لباس سالمندان وصل شده بود. به گزارش سیناپرس، گروه سوم نیز به عنوان گروه شاهد تحت هیچ گونه مداخله ای قرار نگرفت و در انتها، میزان شادکامی این سالمندان با استفاده از روش های استاندارد علمی مقایسه گردید.

نتایج این مطالعه که در مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا متعلق به انتشارات دانشگاه علوم پزشکی همدان منتشر شده اند، نشان داد دو روش موسیقی‌درمانی و رایحه‌درمانی با گلاب موجب افزایش شادکامی سالمندان می‌شود، اما تأثیر موسیقی بر افزایش شادکامی سالمندان نسبت به رایحه‌درمانی بیشتر بوده است.

به گفته سنا حضرتیان، پژوهشگر مرکز تحقیقات سلامت جامعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و همکارش در این تحقیق، مؤثرترین روش برای شادكامی سالمندان ساكن در مراكز نگهداری سالمندان روشی است كه بتواند از نظر روانی سالمندان را پوشش دهد. مسئولان، كاركنان و پرستاران می توانند با توجه به شرایط سالمندان، یکی از روش ها را انتخاب و در مراكز نگهداری سالمندان از آن استفاده كنند.

این محققان می گویند: با توجه به نتایجی که ما از تحقیق خود به دست آورده ایم، پیشنهاد می‌شود از موسیقی‌درمانی و رایحه‌درمانی به‌عنوان روش‌های ارزان غیردارویی و طب مکمل در مراکز نگهداری سالمندان و بیمارستان‌ها در کنار سایر درمان‌ها به‌منظور ارتقای شادکامی استفاده شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.