کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر مدیتیشن در کاهش رنج بیماران

خبرگزازی علم و فرهنگ , 15 بهمن 1401 ساعت 17:21

مدیتیشن و ذهن آگاهی در حال حاضر به عنوان یک درمان پذیرفته شده برای بی اشتهایی عصبی تبدیل شده است


متأسفانه، بسیاری از افراد از بی اشتهایی عصبی یا AN رنج می برند که یک بیماری روانی شدید است که با نگرانی بیش از حد در مورد وزن، فرم بدن و عزت نفس مشخص می شود.

اختلال در غذا خوردن، محدودیت غذایی، استفراغ کردن از روی قصد و لاغری حاد همگی از علائم بی اشتهایی عصبی هستند. مدیتیشن و ذهن آگاهی در حال حاضر به عنوان یک درمان پذیرفته شده برای بی اشتهایی عصبی تبدیل شده است. از سوی دیگر، سودمندی آن در درمان بالینی لاغری عصبی پیش از این مورد بررسی قرار نگرفته بود.
به گفته تیمی از محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه کیوتو، مراقبه و ذهن آگاهی، چنین نگرانی ‌هایی را کاهش می ‌دهد. یافته های این مطالعه تغییرات در فعالیت نواحی مغز مرتبط با اضطراب را نشان می دهد.
این تیم تحقیقاتی دریافت که مدیتیشن و یا ذهن آگاهی کاهش قابل توجهی در افکار وسواسی در مورد تصویر ذهنی و فعالیت مغز مرتبط با احساسات داشته است. تومومی نودا (Tomomi Noda) سرپرست تیم تحقیقاتی، می ‌گوید: نتایج پژوهش های ما نشان می ‌دهد که شرکت ‌کنندگان در این مطالعه در پذیرش اضطراب خود آنطور که هست، بهتر شده ‌اند.

نودا در ادامه می افزاید: ذهن آگاهی و مدیتیشن مکمل یکدیگر بوده و دست به دست هم می دهند. اولی به تمرین‌ کنندگان می ‌آموزد که آگاهی خود را از تجربه فعلی و توانایی خود در قضاوت نکردن و پذیرش شرایط خود تقویت کنند. دومی رسانه ای است که با آن می توان به ذهن آگاهی نزدیک شد.

ماسانوری ایزوبه (Masanori Isobe) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه می‌ افزاید: ما بر این احتمال تمرکز کردیم که بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی سعی می ‌کنند با محدود کردن غذای دریافتی یا استفراغ کردن اجباری از اضطراب فلج‌ کننده ‌شان در مورد افزایش وزن و تصور از خود اجتناب کنند.

یک برنامه مداخله ذهن آگاهی ۴ هفته ای تغییرات عصبی را با استفاده از وظایف طراحی شده برای القای اضطراب مرتبط با وزن بررسی کرد. سپس محققان این اضطراب را با کمک به بیماران در پذیرش موقعیت ها و تجربیات فعلی خود به جای اجتناب از آنها تنظیم کردند
در این پژوهش، محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی یا fMRI برای تجزیه و تحلیل تنظیم توجه در رابطه با اختلالات خوردن استفاده کردند.

 نتایج این مطالعه از تجربیات ذهنی محققان حمایت می کند. با این حال، برای آنها غیرمنتظره بود که چندین رویداد جهانی مانند همه گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، عوامل مهمی در اضطراب بیماران باشند. محققان در خاتمه اینگونه نتیجه گیری می کنند: ما پیامدهای عملی نتایج مطالعات خود را در روانپزشکی بالینی و روانشناسی پیش بینی می کنیم پیشنهاد می کنیم تحقیقات گسترده تری برای کاهش رنج از طریق ذهن آگاهی، با استفاده از استراتژی پذیرش خود شکل گیرد.
 


کد مطلب: 61177

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61177/تاثیر-مدیتیشن-کاهش-رنج-بیماران

میگنا
  https://www.migna.ir