کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیریت سازمان و تشکهای ورزشی

میزبانی شانس موفقیت را افزایش نمی هد

روانشناسی ورزش

خبرگزاری علم و فرهنگ , 16 بهمن 1401 ساعت 21:49

موفقیت ورزشی ربط به میزبانی ندارد کشورهای میزبان رویدادهای ورزشی از جمله بازی های المپیک شانس بیشتری برای کسب مدال های مختلف نداشته و این میزبانی عمدتا بر عوامل اجتماعی اقتصادی آن ها تاثیر دارد.


موفقیت ورزشی ربط به میزبانی ندارد کشورهای میزبان رویدادهای ورزشی از جمله بازی های المپیک شانس بیشتری برای کسب مدال های مختلف ندارند .
بسیاری از کشورهای جهان تمایل زیادی به برگزاری رویدادهای ورزشی دارند و از این رویداد به عنوان فرصتی برای رشد اقتصادی و توسعه استفاده می کنند. در این میان مطالعات انجام شده نشان می دهد؛ میزبانی یک رویداد ورزشی ارتباطی با موفقیت در کسب مدال توسط میزبان ندارد.

مطالعات جدید انجام شده نشان می دهد: کشورهای میزبان رویدادهای ورزشی از جمله بازی های المپیک شانس بیشتری برای کسب مدال های مختلف نداشته و این میزبانی عمدتا بر عوامل اجتماعی اقتصادی آن ها تاثیر دارد.

این یافته ‌ها وجود به ‌اصطلاح  اثر میزبان را در زمینه موفقیت های ورزشی زیر سوال می برد، زیرا تصور عمومی بر این است که کشور های میزبان مدال‌ های بیشتری از حد معمول کسب می ‌کنند.همچنین نویسندگان هشدار می ‌دهند: برای تأیید این یافته‌ ها به مطالعات بزرگ ‌تری که شامل نسخه ‌های بیشتری از مسابقات المپیک می شود، نیاز است.
این نظریه در شرایطی مطرح می شود که کشورهایی که برای میزبانی المپیک درخواست می دهند، اغلب برای توجیه شهروندانشان از این دستاویز استفاده می کنند که میزبانی شانس و تعداد مدال های آنها را به افزایش می دهد. قبلاً ادعا شده بود که کشورهای میزبان معمولاًحدود دو درصد مدال های اضافی را در بازی های المپیک تابستانی کسب می کنند، اگرچه این افزایش در ورزش های مختلف متفاوت است.
طی این مطالعه، امره فرتو (Imre Fertő) با همکاری گرگلی سوریلا (Gergely Csurilla) با مقایسه داده‌های تعداد مدال ‌ها برای کشور هایی که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱ میزبانی بازی ‌های المپیک تابستانی را بر عهده داشتند در مقابل زمانی که میزبان این رویدادنبودند، میزان افزایش مدال‌های کسب شده در المپیک را بررسی کردند. کشورهای میزبان این بازی ها عبارت بودند از: آمریکا، استرالیا، یونان، چین، بریتانیا، برزیل و ژاپن.
محققان طی این پژوهش، مجموع و همچنین تعداد مدال‌ های ورزشکاران زن و مرد را تجزیه و تحلیل کردند. بر این اساس مشخص شد وقتی عوامل اجتماعی – اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی و اندازه جمعیت تعدیل شود، تأثیر میزبان برای اکثر کشورها ناپدید می شود.

 بین کشورهای فوق، تنها استرالیا (میزبان مسابقات سال ۲۰۰۰) و بریتانیا (میزبان مسابقات ۲۰۱۲) افزایش قابل توجهی در تعداد کل مدال ها داشتند.
برای ورزشکاران مرد، بریتانیا و برزیل (میزبان ۲۰۱۶) به طور قابل توجهی تعداد مدال های بیشتری را مشاهده کردند، در حالی که ورزشکاران زن استرالیایی نیز به طور قابل توجهی بیش از حد انتظار مدال ها را به دست آوردند شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.
 


کد مطلب: 61189

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61189/میزبانی-شانس-موفقیت-افزایش-نمی-هد

میگنا
  https://www.migna.ir