شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۸
کد مطلب: 61194
۳

معنویت استراتژی مورد حمایت جوامع امروزی

مباحث معنوی می‌تواند نوعی استراتژی مهم و مورد حمایت جامعه امروزی باشد
معنویت استراتژی مورد حمایت جوامع امروزی
معنویت استراتژی مورد حمایت جوامع امروزی استیون هیز، مبدع مکتب اکت در روانشناسی گفت: مباحث معنوی می‌تواند نوعی استراتژی مهم و مورد حمایت جامعه امروزی باشد و یک جریان مهم فرهنگی را به مباحث علمی وارد کند.

استیون هیز، استاد روان‎شناسی دانشگاه نوادا و مبدع مکتب اکت، در پیامی که به‌صورت ویدئویی به اولین همایش بین‌المللی «تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)» ارسال کرد، ضمن قدردانی از برگزاری این همایش گفت: تحقیقات روان‎شناسانه و پژوهش‌های زیادی در ارتباط با اکت در ایران و سایر کشورهای فارسی‌زبان انجام می‌شود.

من به‌طور سیستماتیک پژوهش‌های انجام شده در این حوزه را بررسی کردم و از سؤالات جالب مطرح شده در این پژوهش‌ها و به‌طور خاص، سؤالاتی که درباره تطبیق دادن مدل انعطاف‌پذیری روانی با فرهنگ فارسی‌زبانان طرح شده است، تحت‌تأثیر قرار گرفتم.

وی افزود: پژوهش‌های انجام شده در ایران، کارهای بسیار خوبی است و به این موضوع می‌پردازد که سنت‌های مذهبی، عرفانی و معنوی چگونه می‌توانند به کارهای علمی قوت ببخشند و من این فعالیت‌ها را بخشی از رویکردهای مبتنی بر شواهدی می‌دانم که بر فرآیندهای قابل شناخت و ارزیابی تمرکز می‌کنند.

استاد دانشگاه نوادا گفت: این نکته را نباید فراموش کرد که ابتدا سنت‌های مذهبی، عرفانی و معنوی به جامعه بشری وارد شد و سپس ما به‌عنوان درمانگر و اعضای جدید جامعه وارد شدیم؛ فکر می‌کنم اگر به سنت‌های عمیق دینی، مذهبی و فرهنگی اجازه دهیم تا نحوه ایجاد بهتر فرآیندهای تغییر در جامعه را به ما یاد دهند، می‌‎توانیم به شکل مفیدی با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی متون پژوهشی جهان را مرور می‌کنم، به نظرم می‌رسد این نگاه تازه به مباحث معنوی می‌تواند نوعی استراتژی مهم باشد که مورد حمایت جامعه امروزی است، همچنین می‌‎تواند یک صدای مهم فرهنگی را به مباحث علمی وارد کند.

بنابراین، باید توجه کافی به سنت‌های مذهبی و علمی صورت گیرد، بدون اینکه از کسی بخواهیم کار دیگری انجام دهد و این نه فقط برای دنیای اسلام بلکه برای تمام جهان مهم است، چون همواره مسائل مشخصی برای تمام فرهنگ‌ها و مردم در سراسر دنیا تکرار می‌شود.

هیز تأکید کرد: باید یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم در راستای توانمندسازی بشر در برابر مشکلات به سنت‌ها و فرهنگ‌های انسان‌ها احترام بگذاریم و از این‌رو، این جلسات و همایش‌ها یک شانس و موقعیت ویژه در این زمینه هستند.

یادآور می‌شود، استیون هیز، بنیان‎گذار مکتب اکت در روان‎شناسی، نویسنده ۴۷ عنوان کتاب و ۶۷۵ مقاله و سی‌امین روان‎‎شناس تأثیرگذار شناخته شده است و در رتبه ۶۳ از رده‌بندی روان‎شناسان دنیا قرار دارد. وی جزو ۳۹ روان‎شناس برتر آمریکاست و از معنویت برای شکل‌دهی به رویکرد درمانی خود استفاده کرده است.
 
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.