کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تباه شدن سلامت روان با بی پولی و بی سوادی

فقر و کم سوادی، تهدیدی برای سلامت روان افراد در آینده

خبرگزازی علم و فرهنگ , 18 بهمن 1401 ساعت 13:30

فقر و کم سوادی می تواند احتمال ابتلا به مشکلات روان شناختی و اختلالات سلامت روان را در سال های بعدی زندگی به شدت افزایش دهد.


پژوهشگران فنلاندی در یک مطالعه جدید نشان داده اند: دارا بودن زمینه فقر و کم سوادی می تواند احتمال ابتلا به مشکلات روان شناختی و اختلالات سلامت روان را در سال های بعدی زندگی به شدت افزایش دهد.
نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می دهد: افرادی که دارای زمینه فقر در زندگی بوده و اوضاع درآمدی مناسبی نداشته اند در مقایسه با آن هایی که پیش زمینه مالی غنی تری داشته اند، با احتمال بیشتری در اواخر زندگی خود دچار مشکلات روان شناختی می گردند.
علاوه بر این، بر اساس مطالعه فوق که روی افرادی در فنلاند اجرا شده است، بیش از نیمی از افرادی که سطح تحصیلات پایینی در ۳۰ سالگی دارند، در دو دهه بعدی زندگی خود با تشخیص برخی اختلالات روانی مواجه می شوند.
مطالعات قبلی ارتباطاتی را بین موقعیت اجتماعی-اقتصادی و بروز اختلالات روانی پیدا کرده بودند، اما اهمیت معیارهای مختلف مربوط به این موقعیت ها به ندرت مقایسه شده بود.
حالا در پژوهش جدید، تیمی از محققان فنلاندی با هدایت دانشگاه هلسینکی، داده های رسمی ملی بیش از ۱.۲ میلیون نفر از جمعیت متولد شده بین سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۶ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج عجیبی گرفته اند.
آنها در تحقیق خود، ارتباط بین موقعیت اجتماعی-اقتصادی در سن ۳۰ سالگی و خطر متعاقب شایع ترین اختلالات روانی و سوء مصرف مواد، اسکیزوفرنی، مشکلات خلق و خو و اختلالات اضطرابی را بررسی کردند.
محققان فوق در پژوهش خود از سه معیار مختلف برای موقعیت اجتماعی-اقتصادی، شامل پیشرفت تحصیلی، وضعیت شغلی و درآمد کل شخصی استفاده کردند، در حالی که ویژگی‌های مشترک خانواده را نیز در نظر گرفتند.
نتایج تجزیه و تحلیل های محققان نشان داد که موقعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تر در سن ۳۰ سالگی، به طور مداوم با خطر بالاتر تشخیص های بعدی اختلال روانی مرتبط است. بر این اساس، وقتی از سوء مصرف مواد یا اختلالات طیف اسکیزوفرنی به عنوان پیامد استفاده شود، این ارتباط به‌طور قابل توجهی قوی‌تر می شود.
همچنین طبق این نتایج، بیکار بودن افراد می تواند خطر تشخیص اختلال روانی در سال های بعدی زندگی را به شدت افزایش داده و دو برابر نماید.
محققان همچنین دریافتند: تا سن ۵۲ سالگی، ۵۸ درصد از افرادی که در سن ۳۰ سالگی سطح تحصیلات پایینی داشتند، بعداً به اختلال روانی مبتلا ‌شدند، در حالی که این رقم در افرادی که تحصیلات متوسطه داشتند ۴۵ درصد و در افراد با تحصیلات عالی، ۳۶ درصد بود.
محققان مجری این پژوهش می گویند: یافته‌های ما نشان می‌دهند که بار اختلالات روانی در بین افراد با موقعیت اجتماعی-اقتصادی پایین بسیار بیشتر است و سیاست‌های تقویت تحرک اجتماعی و همچنین تخصیص مقادیر بیشتری از اقدامات پیشگیرانه برای افرادی که دارای موقعیت اجتماعی-اقتصادی پایین هستند، می‌تواند بار بیماری های روان شناختی را در آنان کاهش دهد.
 این یافته ها را نشریه بین المللی Journal of Epidemiology & Community Health منتشر کرده است.
 


کد مطلب: 61200

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61200/تباه-شدن-سلامت-روان-بی-پولی-سوادی

میگنا
  https://www.migna.ir