جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۳:۱۳
کد مطلب: 61214
۱
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ، دکترسیدحسن موسوی چلک

خشونت در معرض هشدار قرار دارد

ضرب و جرح دومین پرونده قضائی ایران را تشکیل می‌دهد
خشونت در معرض هشدار قرار دارد
سیدحسن موسوی چلک با اشاره به میزان افزایش خشونت‌های خانگی و قتل‌های خانوادگی گفت: خشونت یکی از جرائم دارای اولویت در کشور است و اگر نگاهی به پرونده‌های قضائی بیندازیم و آنها را رصد کنیم، دقیقا شاهد این وضعیت در کشور هستند ضمن اینکه آمار پزشکی قانونی نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد.

او درباره دلایل افزایش خشونت میان خانواده‌ها بیان کرد: خشونت از دو بُعد قابل بررسی است، یکی به سیاست گذاری، تصمیمات نادرست و ناکارآمد در سطح کلان بازمی‌گردد که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم می‌گذارد و دیگری مهارت‌های فردی یعنی کنترل خشم، مهارت ارتباطی، تصمیم گیری و حل مسئله، تاب آوری، مداخله در بحران و خودمراقبتی است که ما در این زمینه مشکل داریم، نشانه آن هم این است که وقتی در خیابان تصادف می‌کنیم اول یقه یکدیگر را می‌گیریم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل قتل‌ها و خشونت‌های فعلی مربوط به تغییر ساختار خانواده است، گفت: ساختار خانواده فعلی دیگر مانند سابق نیست چون خانواده‌ها تحت تاثیر شرایط کلان جامعه از جمله مسائل اقتصادی قرار دارند، در کنار آن ناامیدی، فقدان نشاط، نبود سرمایه اجتماعی، تضعیف اعتماد اجتماعی، کاهش مولفه‌های سلامت اجتماعی، ضعف سواد سلامت روان از دیگر مسائلی‌ست که باعث تغییر ساختار خانواده ایرانی شده است.

او ادامه داد: در این میان مشکلات اقتصادی را نمی‌توان نفی کرد چرا که پایین بودن سطح رفاه جامعه باعث شده مردم عصبی‌تر شوند و پدیده‌ای به اسم خشونت در آنها شکل بگیرد حال برخی مواقع فرد عصبی می‌شود اما سعی می‌کند دیگر تکرار نکند یا برخی مواقع تحت عنوان یادگیری اجتماعی، خشونت را از دیگران آموزش می‌بینیم و به این ترتیب مانند زنجیره این خشونت منتقل می‌شود.

موسوی چلک خشونت در کشور را در مرز هشدار دانست و عنوان کرد: خشونت موضوع جدی کشور ماست به گونه‌ای که در معرض هشدار قرار دارد برای مثال ضرب و جرح بعد از سرقت دومین پرونده قضائی ایران را تشکیل می‌دهد و هر سال بیش از ۶۰۰ هزار پرونده در پزشکی قانونی با موضوع ضرب و جرح تشکیل می‌شود هرچند که من معتقدم همه آمار این است و بسیاری از افراد درصورت ضرب و جرح به مراکز قضائی و انتظامی مراجعه نمی‌کنند درهرصورت این عوامل نشان می‌دهد خشونت در کشور موضوع جدی است که راه حل آن به سیاست گذاری‌های کلان برمی‌گردد.

او در پایان تاکید کرد: جدا از سیاست‌های کلان، مهارت‌های فردی راه حل دیگری برای کنترل خشونت در کشور است اما متاسفانه مردم کشور ما بهره‌برداری درستی از منابع اجتماعی کشور ندارند و نمی‌دانند اگر نتوانند خشم خود را کنترل کنند، اگر راهی برای حل مسئله خود نیابند باید با کجا تماس بگیرند برای مثال با اورژانس اجتماعی و ۱۴۸۰ آشنا نیستند البته ممکن است برخی افراد آنها را بشناسند اما فکر می‌کنند خودشان می‌توانند مشکلات و مسائل خود را حل کنند درحالی که مسائل اجتماعی وقتی کهنه می‌شوند، مزمن خواهند شد و مردم نباید از کمک گرفتن از مشاوره و مددکار غافل شوند
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "