جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۹:۳۸
کد مطلب: 61238
۱

شخصیت برند به چه معناست؟

شخصیت برند، تجسمی از آن برند در ذهن افراد است
شخصیت برند به چه معناست؟
 این روز­ها تمامی افرادی که در حوزه کسب­‌وکار مشغول به فعالیت هستند می­دانند که برند­ها نیز مانند انسان­ها از وجهه منحصر به فردی برخوردارند و بُعد خاصی از هویتشان نمایان­‌تر است که به کمک آن می­توان به حامی بودن، خالق بودن و یا به ماجراجو بودن شخصیت آن برند پی­‌برد.
تمامی برند­هایی که در طول زندگی خود با آن­ها سروکار داریم برای هدف خاصی خلق شده‌­اند و در مسیر رسیدن به این هدف گام برمی­دارند و یا حتی برای سال­های آتی خود نیز برنامه ­ای مشخص درنظر دارند. بسیاری از مواقع پیش آمده است که با دیدن یک تصویر و یا شئ، به یاد برند خاصی افتاده و نام یا تصویر آن در ذهنمان نقش می­بندد.

این نشانه­‌ها نمایانگر شخصیت برند آن کسب­‌و­کار است که به خوبی توانسته از پس این مسئولیت بزرگ برآمده و جای خود را در حافظه مخاطبانش حک کند. اگر مایلید بدانید این شخصیت، چگونه ساخته و پرداخته می­شود و همچنین اگر شما نیز علاقه‌­مند به ساخت هویت و شخصیت خاص برند خود هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

شخصیت برند به چه معناست؟
شخصیت برند، تجسمی از آن برند در ذهن افراد است، یعنی الهام بخشی از ویژگی­‌های انسانی در آن برند،  همانطور که انسان‌ها دارای صدا و چهره و حتی رنگ پوست متفاوتی هستند و باتوجه به این ویژگی­‌ها در افراد مختلف احساسات متفاوتی را ایجاد می­کنند، هر برندی نیز با هویت خود احساسات گوناگونی در مخاطبان خود برمی­انگیزد.
به عبارت دیگر، شخصیت برند؛ عبارت است از دیدگاه مخاطب از چگونگی یک برند بر اساس ظاهر، آنچه می گوید، نحوه عملکرد و ویژگی­‌های دیگری که شامل می­شود.نکته مهم این است که برند، تنها چند ثانیه فرصت دارد تا تاثیر اولیه خوبی در نظر مخاطب داشته باشد، بنابراین بهترین راه آن است که شخصیت برند خود را به گونه‌­ای تعریف کنید که بتواند از همان ابتدا افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

اهمیت موضوع شخصیت برند
ابتدا با مثالی ساده بحث خود را آغاز می­کنیم:
موقعیتی را تصور کنید که می­خواهید برای تفریح با یکی از دوستانتان به بیرون بروید؛ شخصی پرانرژی و سرگرم­‌کننده را برمی­‌گزینید و یا کسی که همیشه خسته و بی­‌حوصله است؟
ارتباط برقرار کردن با مخاطبان
شما می توانید این استدلال را برای برند و مخاطبان خود نیز اعمال کنید. مخاطبان شما ترجیح می‌دهند با برندی ارتباط برقرار کنند که به نوعی به آن‌ها ارزش می‌افزاید، نه با برندی که نه تنها هیچ تأثیری روی آن‌ها ایجاد نکرده بلکه باعث القای حس منفی در آن­ها می­شود. درواقع شخصیت برند نشان­‌دهنده مخاطبان هدف شما است، این امر موجب وابستگی عاطفی و افزایش تعامل با کسب­‌وکار شما می­شود.


از رقبا متمایز شوید
به اطراف خود خوب دقت کنید، چند نفر کسب‌­وکار مشابه با کسب­‌و­کار شما را دارند و محصولات و یا خدمات مشابه شما را به مخاطبان عرضه می­کنند؟ احتمالاً پاسختان این است: خیلی زیاد! اینجاست که شخصیت برند به کمک شما می‌آید و این امکان را می­دهد تا در نگاه مخاطبانتان، از رقبای خود متمایز شوید.
آگاهی از برند خود را افزایش دهید.
داشتن یک شخصیت برند منحصر به فرد و ثابت می­تواند به مخاطبان کمک کند تا شما را در میان انبوهی از محصولات و خدمات، بشناسند و به تعامل با شما بپردازند و در نهایت اگر برندتان را به اندازه کافی مجذوب­‌کننده بدانند، آن را بر رقبا ترجیح می­دهند.
بازاریابی هدفمند
با محدود کردن مخاطبان خود و برقراری ارتباط با شخصیت برند خود در کانال‌های مختلف، بینش عمیق‌تری نسبت به آنچه که در جایگاه شما بهتر است به دست می‌آورید. به کمک این فرآیند، دائماً به دنبال خیل عظیمی از مشتریان و راضی کردن آنان نخواهید بود، بلکه کافیست سعی کنید که بخش خاصی از مخاطبان را جذب نمایید و این اتفاق، با شخصیت برند شما امکان­پذیر می­شود؛ چراکه شخصیت برند کسب­‌و­کار شما، موجب تعامل بیشتر مخاطبان هدف با شما خواهد بود.
شخصیت برند چه کمکی به صاحبان کسب‌­و­کار می­کند؟
شخصیت برند یک شرکت، احساسی عاطفی را در مشتریان هدف خود ایجاد می­کند که این احساسات مثبت موجب بروز اقداماتی از سوی مخاطبان در جهت منفعت شرکت­‌ها و سازمان­‌ها می­شود. این موضوع اثبات شده است که اگر مخاطبان ویژگی­‌های یک برند را به ویژ­گی­‌های شخصیتی خود نزدیک بدانند، به احتمال بسیار زیاد خرید بیشتری از آن­ انجام خواهند داد.
چگونه شخصیت برند خود را بسازیم؟
شخصیت برند شما یک راهکار عالی برای ایجاد ارزش ویژه برندتان است. خلق شخصیت برند، کار آسانی نیست و نیاز به صرف زمان، هزینه و توجه دارد تا بتوان ابتدا درک درستی از سلیقه مخاطبان هدف کسب کرد.
اما اگر بخواهیم به طور خلاصه، اقدامات کلی را که باید در ساخت شخصیت برند خود در نظر بگیرید نام ببریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

    تحقیق درباره رقبا
    تعریف هویت شخصی
    انتخاب نام تجاری
    ساخت یک شعار جذاب
    طراحی لوگوی جذاب
    تعریف زبان بصری برند
    تعریف صدای برند   

صدای برند چیست؟ چگونه صدای برند خود را بسازیم؟
صدای یک برند مجموعه­‌ای از کلمات و سیگنال­‌هایی است که آن برند برای نمایان کردن شخصیت خود به مردم استفاده می­کند. صدای برند شامل ویژگی­‌هایی چون لحن، واژگان، تصاویر یا صداهای مورد استفاده در تبلیغات است که به کمک آن­ها یک برند خاص به راحتی قابل شناسایی می­شود. 

تمامی مراحلی که تاکنون برای ساخت شخصیت برند مورد بررسی قرار دادیم از لحاظ بصری بوده‌­اند؛ اما خاطره­‌انگیز شدن یک برند و تثبیت آن در ذهن مخاطب همیشه به ظاهر مربوط نمی­شود.

گاهی اوقات مخاطبان براساس نحوه بیان شما در رسانه­‌های اجتماعی، وب­سایت­‌ها، اگهی­‌ها و بیانیه­‌های مطبوعاتی درباره برند شما نتیجه‌­گیری خواهند کرد. جمع­‌آوری اطلاعاتی پیرامون این موضوع که مخاطبان شما کدام دسته از افراد جامعه را شامل می­شوند، انتظاراتشان از برند شما چیست، و رسوخ در بین افراد جامعه و پرسش درباره آنچه آنان را درباره برند شما هیجان­زده می­کند، در ساخت صدای برندتان کمک بسیاری خواهد کرد.

تفاوت بین شخصیت برند و تصویر برند چیست؟
شخصیت برند یک شرکت را نباید با تصویر آن برند اشتباه گرفت. تصاویر منتشر شده از یک شرکت، مجموعه‌­ای از دارایی­‌-های خلاقانه است که ویژگی­‌های قابل لمس از یک برند را با مخاطبان به اشتراک می­گذارد. در صورتی­ که شخصیت برند یک شرکت، تنها به موارد بصری محدود نمی­شود و درواقع، تداعی کننده احساسی عاطفی در ذهن مصرف کننده خاص خود است.

جمع­‌بندی
در این مقاله به بررسی موضوع جذاب شخصیت برند پرداخته و ویژگی­‌ها و اهمیت آن را شرح دادیم. این روز­ها در تمامی کسب­‌و­کار­ها، شخصیت برند یکی از ویژگی­‌های مهم و با ارزش آن برند محسوب می­شود. بسیاری از صاحبان مشاغل و ارائه کنندگان خدمات به دنبال راهی برای ثبت شدن در ذهن مخاطبان خود هستند که تنها راه نجات آن­ها ساختن شخصیت برند منحصر به فرد خودشان است. هدف از این کار، برانگیختن یک واکنش احساسی مثبت از سوی مصرف­‌کننده است زیرا هویت یک برند مجموعه­‌ای از ویژگی­‌های انسانی است که به یک نام تجاری نسبت داده می­شود.



 
مرجع : دانشگاه تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.