جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۸
کد مطلب: 61290
۰
گزارش پژوهش

نوشیدن الکل و تغییر شکل صورت نوزاد

چهره را آینه سلامتی می نامم زیرا سلامت کلی را منعکس می کند
نوشیدن الکل و تغییر شکل صورت نوزاد
یافته های یک مطالعه جدید توضیح می دهد:چقدر مصرف الکل توسط مادر قبل و در طول بارداری می تواند شکل صورت فرزندش را تعیین کند. به گفته محققان هلندی، زنان باردار که فقط یک لیوان شراب در هفته مصرف می ‌کنند، می‌ توانند ظاهر آینده فرزندشان را تحت تأثیر قرار دهند.

پژوهشگران اضافه می کنند: یافته های جدید روشنگر هستند، زیرا شکل صورت کودک می تواند نشانه ای از مشکلات سلامتی و رشد باشد. با نوشیدن الکل در دوران بارداری، کودک ممکن است دچار اختلال طیف الکل جنینی (FASD) شود. این ترکیبی از نقایص رشد، اختلالات عصبی، و رشد غیر طبیعی صورت قابل تشخیص است.

به گفته محققان، تغییرات رایج در ویژگی های صورت می تواند شامل نوک بینی برگردانده شده، بینی کوتاه، چانه برگردان و پلک پایینی باشد.

علائم مرتبط با سلامتی شامل اختلال شناختی، بیش فعالی، مشکلات یادگیری، مشکلات حافظه، مشکلات رفتاری و تاخیر گفتار و زبان است.

شیانجینگ لیو (Xianjing Liu) پژوهشگر ارشد مطالعه و دانشجوی دکترا که الگوریتم هوش مصنوعی برای این پژوهش توسعه داده است، در یک بیانیه رسانه‌ ای می‌ گوید: اختلال الکلی جنینی در حال حاضر به عنوان پیامد عادات نوشیدن الکل مادر در دوران بارداری شناخته شده است و ارتباط خاصی با نوشیدن زیاد الکل دارد. با این حال، تا به حال، اطلاعات کمی در مورد تأثیر مصرف کم الکل بر رشد صورت کودکان و سلامت آینده آنها وجود داشت. او افزود، در این مطالعات ما یک ارتباط آماری معنادار بین قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد و شکل صورت در کودکان نه ساله پیدا کردیم. هر چه مادران الکل بیشتری مصرف می کردند، تغییرات آماری معنی دار بیشتر بود.

به گفته او، رایج ‌ترین ویژگی ‌ها عبارت بودند از: نوک بینی، بینی کوتاه، چانه و پلک پایین برگشته.
لیو در ادامه توضیح می دهد: در میان گروهی از مادرانی که در طول بارداری مشروبات الکلی مصرف می کردند، متوجه شدیم که حتی اگر مادران در دوران بارداری حتی بسیار کمتر از ۱۲ گرم در هفته، نوشیدنی الکلی مصرف کنند، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض الکل و شکل صورت کودکان قابل مشاهده است. این اولین بار است که ارتباطی در چنین سطوح پایین مصرف الکل نشان داده شده است.
لیو همچنین گفت: من چهره را آینه سلامتی می نامم زیرا سلامت کلی را منعکس می کند. قرار گرفتن کودک در معرض الکل قبل از تولد می تواند اثرات نامطلوب قابل توجهی بر رشد سلامتی او داشته باشد و اگر مادر به طور منظم مقدار زیادی الکل مصرف کند، می تواند منجر به اختلال طیف الکل جنینی شود که در چهره کودکان منعکس می شود.
محققان برای کشف این پیوند از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق استفاده کردند.
پروفسور روشچاپکین (Roshchupkin) پژوهشگر، استادیار و رهبر گروه زیست شناسی جمعیت محاسباتی در مرکز پزشکی اراسموس در هلند می گوید: چهره شکل پیچیده ای است و تجزیه و تحلیل آن یک کار چالش برانگیز است. تصویربرداری سه بعدی کمک زیادی می کند، اما برای انجام این کار به الگوریتم های پیشرفته تری نیاز دارد. برای این کار، ما یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه دادیم که تصاویر سه بعدی با وضوح بالا از صورت می گیرد و ۲۰۰ اندازه گیری یا ویژگی منحصر به فرد ایجاد می کند. ما اینها را برای جستجوی ارتباط با قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد تجزیه و تحلیل کردیم و نقشه‌ های حرارتی برای نمایش ویژگی ‌های خاص صورت مرتبط با مصرف الکل مادران ایجاد کردیم.
بر اساس یافته ها، فرزندان کسانی که در سه ماهه اول نوشیدن الکل را ترک کردند و آنهایی که به نوشیدن ادامه دادند بسیار شبیه بودند.
نتایج همچنین نشان می دهد: سه ماه اول بارداری بیشترین تأثیر را در مورد تأثیرات مصرف الکل داشته است. ارتباط بین مصرف الکل و شکل صورت در کودکان بزرگتر ضعیف شد.
پروفسور روشچاپکین در پایان نتیجه می گیرد که نوشیدن الکل را حتی قبل از تصمیم به بارداری متوقف کنید تا از نتایج بهینه سلامت هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد اطمینان حاصل شود.
شرح کامل این مطالعات در مجله Human Reproduction منتشر شده است.
 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...