پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۶
کد مطلب: 61312
۳

روایاتی در باب مشورت : «هر کس به راى خود استبداد کند هلاک مى شود»

روایاتی در باب مشورت : «هر کس به راى خود استبداد کند هلاک مى شود»
در این بخش از المیزان می خوانیم:

روایاتى درباره مشورت، در ذیل (و شاورهم فى الامر) و در الدرالمنثور است که ابن عدى و بیهقى (در کتاب شعب ) به سند حسن از ابن عباس روایت کردند که گفت: وقتى این آیه نازل شد رسول خدا (ص) فرمود: خدا و رسول او نیاز به مشورت ندارند و لیکن خداى تعالى این دستور را رحمت براى امتم قرار داده چون هر کس از امت من که مشورت کند چنان نیست که هیچ رشدى عایدش نشود و کسى که آن را ترک کند ممکن نیست که به هیچ مقدار و هیچ نوعى از گمراهى و کجى گرفتار نشود.

و در همان کتاب است که طبرانى در کتاب اوسط از انس روایت کرده که گفت: رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) فرمود: کسى که استخاره کند یعنى از خدا خیر طلب کند نومید نمى‌شود و کسى که مشورت کند پشیمان نمى‌گردد و در نهج البلاغه هست که هر کس به راى خود استبداد کند هلاک مى‌شود و هر کس با مردم مشورت کند در عقل آنان شریک شده است.

و نیز در همان کتاب است که امام فرمود: مشورت کردن عین هدایت است و کسى که استبداد به راى داشته باشد خویشتن را در معرض ‍ خطر قرار داده است.

و در تفسیر صافى از رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) روایت کرده که فرمود: هیچ تنهائى وحشت آورتر از خودپسندى نیست و هیچ پشتیبان گیرى قابل اعتمادتر از مشورت نیست.

مؤلف قدس سره: روایات در باب مشورت کردن بسیار زیاد است و البته جاى مشورت آنجائى است که عملى را که درباره‌اش ‍ مشورت مى‌کنیم عملى جایز باشد یعنى از نظر مزیت‌‌ها انجام و ترکش جایز باشد و بخواهیم با مشورت به دست آوریم که آیا ترجیح در انجام آن است یا در ترک آن ؟ و اما عملى را که خداى تعالى درباره آن یا حکم وجوب دارد (در نتیجه نمى توان ترکش کرد) و یا حکم حرمت (که در نتیجه نمى توان انجامش داد) چنین عملى جاى مشورت نیست چون هیچ طرف مشورتى حق ندارد در مقام مشورت آنرا که واجب است جائزالترک و آن را که حرام است جائز الفعل کند و در نتیجه احکام الهى را تغییر دهد چرا که اگر چنین عملى صحیح بود باید اختلاف حوادث جاریه ناسخ کلام خدا شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...