شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۶
کد مطلب: 61314
۰

صد سال اخیر با تخریب محیط طبیعی و اجتماعی همراه بوده است

زنان کمتر به مراقبت های بهداشتی دسترسی دارند و کمتر از حقوق اساسی بشر در هر جای دنیا برخوردار هستند
صد سال اخیر با تخریب محیط طبیعی و اجتماعی همراه بوده است
اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی حوزه های متعددی از سلامت و رفاه انسان را تحت تاثیر قرار داده است. در اکثر نقاط جهان، زنان کمترین توانایی را برای کاهش چنین تغییراتی دارند، بنابراین در تحقیقات اخیر تمرکز مناسبی روی آنها شده است.

تغییرات اقلیمی در صد سال اخیر با تخریب محیط طبیعی و اجتماعی توسط انسان قابل ردیابی است. تأثیر شدید چنین تغییراتی، از جمله رویدادهای شدید آب و هوایی، خشکسالی و قحطی، منجر به مهاجرت میلیون ها نفر از خانه های خود شده است. کمبود ریزمغذی های مهم؛ جنگ و مبارزه بر سر منابع کمیاب؛ و وخامت سلامت روان در نتیجه تلاش‌های ناموفق برای مبارزه با این چالش‌ها، همگی در سراسر جهان احساس می ‌شوند و سلامت انسان و سیاره به طور جدایی ناپذیری در هم تنیده شده اند.

به گفته محققان، جای تعجب نیست که فقیرترین و ضعیف‌ترین بخش‌های جوامع بیشترین بار را تحمل می‌ کنند، زیرا آنها نه می ‌توانند خود را برای چنین تغییراتی آماده کنند و نه می‌ توانند خود را با آن وفق دهند. زنان و دختران به طور طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در مواقع خطر در معرض خطر بیشتر هستند و بیشترین آسیب را از شرایط جوی شدید، ناامنی غذایی و بیماری های همه گیر می بینند.

در پژوهش های جدید، محققان پنج حوزه کلیدی آسیب پذیری زنان را به دلیل زیست شناسی و عوامل اجتماعی شناسایی کردند. این عوامل دسترسی به غذا و آب، مهاجرت، خشونت مبتنی بر جنسیت، بیماری های عفونی و سلامت جنسی است.

علاوه بر این زنان کمتر به مراقبت های بهداشتی دسترسی دارند و کمتر از حقوق اساسی بشر در هر جای دنیا برخوردار هستند.

پژوهش ها نشان داد:کمبود آب برای آشامیدن و نظافت، زنان را در انجام وظایف خود با مشکل مواجه می کند، زیرا آنها تا حد زیادی مسئول خانه و خانواده در سراسر جهان هستند. به گفته محققان، آلودگی آب، خشکسالی و سیل نیز به همین صورت است.

علاوه بر این، مشکل در دسترسی به آب آشامیدنی، بیماری های منتقله از طریق آب و بیماری های ناشی از بهداشت ضعیف را تشدید می کند. مورد دوم مجدداً برای دختران و کودکان کوچک به دلیل افزایش نیاز به آب در طول بسیاری از مراحل حیاتی زندگی آنها بدتر می شود که ناشی از زیست شناسی زنانه است.

همچنین محققان توضیح می دهند : زنان معمولاً آخرین و کمترین نوبت را در غذا خوردن دارند که سلامت آنها را در دوران کودکی و دوره باروری زندگی به خطر می اندازد. این امر باعث می ‌شود که زنان دچار سوء تغذیه شده و نتوانند زندگی معنادار و پرباری داشته باشند یا فرزندان سالمی تولید و پرورش دهند.

دانشمندان هشدار می دهند :مهاجرت به دلیل رویدادهای مکرر و شدید محیطی که افزایش دمای جهانی به آن کمک کرده است، در حال افزایش است. مواردی مانند، آتش سوزی جنگل ها، طوفان ها و طوفان ها، سیل، بالا آمدن دریاها و پیشروی بیابان ها می شود. در نتیجه بیش از نیمی از افرادی که از خانه های خود مهاجرت می کنند، دختران و زنان هستند. با این حال، زنان و دختران به ندرت در این تصمیم‌ها شرکت می ‌کنند و نمی ‌توانند به سیستم ‌های هشدار اولیه یا منابع اجتماعی برای کمک به کاهش چنین فشارهایی دسترسی داشته باشند.
تحقیقات نشان می دهد: زنان و کودکان در این شرایط ۱۴ برابر بیشتر از مردان در اثر طوفان های شدید، گردبادها و سیلاب ها جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این، آنها در معرض خطر خشونت، بیماری و مرگ در طول چنین حرکاتی هستند.

محققان امیدوارند که این مطالعات به شکل‌ گیری استراتژی ‌های بهتر کمک کند و فعالان به دنبال نظرات و رهبری زنان و دختران باشند تا به جوامع و خانواده‌ها کمک کنند تا به تغییرات آب و هوایی واکنش نشان داده و زندگی خود را حفظ کنند.
شرح کامل این مطالعات در مجله Nursing Outlook منتشر شده است.
 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن