پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۱:۱۰
کد مطلب: 61332
۴
برگرفته از کتاب کار تاب آوری

مغز سالم یعنی تاب آوری بیشتر

واکنشهای مناسب و به موقع مغز . یعنی صبر و تاب آوری بیشتر برای پیدا کردن پاسخ های درست ذهنی
مغز سالم یعنی تاب آوری بیشتر
مغز سالم یعنی تاب آوری بیشتر این همان آگاهی نخست است که باید مد نظر داشته باشیم پس مراقب مغز خود باشیم و از هر آنچه که کارکرد مغز را دچار اختلال میکند پرهیز کنیم .انجام  منظم بعضی ورزشها به ویژه ورزشهای هوازی، خلق و خوی مفید و کارکرد بهتر مغز را در پی دارد. ورزش، سلول‌های اصلی مغز را تولید می‌کند که این سلولها معمولاً دراثر استرس و پیری کاهش می‌یابد.
این سلولهای اصلی سبب افزایش جریان خون به مغز، تقویت و رشد نورون‌ها، افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها و نخستین نورون‌ها می‌شود .
ورزش کردن، تنش، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد و همچنین سبب بهبود خواب و افزایش انرژی مفید است ورزش میتواند موجب توسعه تاب آوری باشد .
گذشته از ورزش کردن ، خورن غذاهای خوب و مناسب هم میتواند بر تاب آوری تاثیر داشته باشند .
خوراکی های نیرو بخش مغز مثل آنتی اکسیدانها و انواع ویتامین ها بخصوص ویتامین D و پروتئین ها باعث بهبود وضعیت سلولهای عصبی و جلوگیری از پیری سلولهای عصبی می­شود.
نرگس زمانی مترجم و نویسنده خانه تاب آوری در ادامه این یادداشت اضافه میکند سلولهای عصبی سالم یعنی عملکرد درست سلولها، در نتیجه واکنشهای مناسب و به موقع مغز . یعنی صبر و تاب آوری بیشتر برای پیدا کردن پاسخ های درست ذهنی، تصمیم گیری های درست و نهایتا عملکرد بهتر اندامها. به نظر می‌رسد که ورزش منجر به رشد (بخش پیش پیشانی مغز)PFC و هیپوکامپ می‌شود.
بخش پیش پیشانی مغز در فرایندهایی مثل برنامه‌ریزی رفتارهای شناختی پیچیده، بیان شخصیت، تصمیم‌گیری و تعدیل رفتار اجتماعی نقش دارد. در واقع فعالیت اصلی این قسمت از مغز، تنظیم اعمال و افکار بر اساس اهداف درونی است.
  • خواب یکی دیگر از عواملی است که به مغز انرژی می‌دهد و آن را تقویت می‌کندو موجب توسعه تاب آوری است .
    یک خواب خوب شبانه به پاکسازی مغز از مواد سمی کمک می‌کند. ما نمی توانیم تصور کنیم چگونه حتی یک کمبود خواب ناچیز به‌طور قابل توجهی به سلامت و کارکرد مغزی آسیب می‌رساند.
    کمبود خواب عاملی است که ترشح کورتیزول را تحریک می‌کند و گویا به‌ویژه روی هیپوکامپ که مسئول یادگیری است تاثیر می گذارد و حافظه، قدرت تصمیم‌گیری و حل مشکلاتِ زدودن خاطرات آسیب‌زای روحی و انجام اموری که نیاز به سرعت و دقت دارند را مختل می‌کند.
بیشتر بزرگسالان هر شب بین ۷ تا ۸ ساعت، به خواب نیاز دارند تا بهترین احساس و کارکرد را داشته باشند. کمتر از این مقدار، حالت روحی و کارکردشان را بد می‌کند.
مصرف بیش از حد کافئین، نیکوتین و الکل به‌ویژه در ساعات پیش از خواب، تنظیم خواب را به هم می‌زنند کافئین و نیکوتین محرک هستند، الکل فرایند خواب رفتن را آسان می‌کند اما بر عملکرد  (بخش پیش پیشانی مغز)PFC  تأثیر منفی دارد. کشیدن سیگار، خطر افزایش افسردگی، اضطراب و حملات عصبی را افزایش می‌دهد.
این همچنین به حافظه ضربه زده و خطر ابتلا به فراموشی را افزایش می‌دهد  و همانند توتون و ماریجوانا، جریان خون به مغز را کاهش داده و حافظه را مختل می‌کند. مصرف الکل به‌صورت مخربی روی حالت ارتجاعی مغز تأثیرگذار است. همچنین می‌تواند در صورت استفاده مداوم اندازه مغز را کوچک ‌کند.
مغز سالم یعنی تاب آوری بیشتر
کافئین بیش از حد به دلیل محدود کردن فشار خون به مغز، کارکرد آن را مختل کرده و می‌تواند منجر به بی‌خوابی، اضطراب و برانگیختگی بیش از حد ‌شود.
معمولا تا سقف ۰۴/۰ میلی‌گرم کافئین در روز، یعنی حدوداً چهار فنجان قهوه برای بیشتر افراد بالغ و سالم بی‌خطر به نظر می‌رسد. اما این میزان به راحتی می‌تواند با نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و یا نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه از مرز خطر عبور کند.
 فشار خون بالا می تواند سبب ایجاد لخته های خون و یا خونریزی های کوچک در مغز بشود. معمولا فشار خون بالا را میتوان با ورزش، خواب مناسب، خوردن سالم و در صورت نیاز با دارو درمان کرد.
زمانی که مغز، خطر را درک می‌کند؛ تغییراتی در بدن به‌وجود می‌آید تا به استرس پاسخ دهد. این تغییرات ما را برای حرکت به سوی جنگ یا فرار، آماده می‌کند. مغز شفاف‌تر می‌شود، برانگیختگی استرس به معنی افزایش قدرت عضلات‌، فشار خون، ضربان قلب و بالا رفتن قند خون است تا سوخت بیشتری به عضلات برسد. بدن به‌طور ایده‌آل، انرژی مصرف می‌کند و سپس به حالت عادی بازگشت می‌کند. با این حال هنگامی که برانگیختگی از بین برود، مشکلات رخ داده است. و اثرات آن کم و بیش باقی می ماند.
آیا تاکنون احساس کرده‌اید بیش از حد، تحت تأثیر تحریک افکار و گفت‌وگوها قرار گرفته‌اید؟
تاکنون احساس کرده‌اید بیش از حد بی‌احساس و یا خسته برای انجام کاری هستید؟
استرس بیش از حد، وضعیت خوب جسمانی را تغییر می‌دهد. درک این نکته به شما کمک می‌کند که عادت تحریک‌پذیری را کنترل کنید و بدانید که چگونه آن را مدیریت کنید.
“خوب است دوباره یاد آور شوم که مغز سالم یعنی تاب آوری بیشتر . پس مراقب مغز خود باشیم و از هر آنچه که کارکرد مغز را دچار اختلال میکند پرهیز کنیم .“



 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...