جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۷
کد مطلب: 61346
۱

زناشویی با کیفیت و بیماری های مزمن

ارتباطات زناشویی با کیفیت ، راهی برای مبارزه با بیماری های مزمن
زناشویی با کیفیت و بیماری های مزمن
ارتباطات زناشویی با کیفیت ، راهی برای مبارزه با بیماری های مزمن بشمار می آید
نتایج تحقیقات دانشگاه کوئینزلند نشان داده است، زنانی که در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود دارای روابط با کیفیت هستند، کمتر در سنین بالاتر به بیماری های مزمن متعدد مبتلا می شوند.
دکتر شیائولین ژو (Xiaolin Xu) پژوهشگر اصلی این مطالعه از دانشکده بهداشت عمومی کوئینزلند دریافت که عدم داشتن روابط زناشویی و اجتماعی رضایت ‌بخش می‌ تواند به اندازه چاقی، عدم فعالیت بدنی یا مصرف الکل، عامل خطر برای بیماری باشد.ارتباط شناخته شده ای بین روابط اجتماعی ضعیف و سلامت ضعیف وجود دارد، اما تاکنون تحقیقات بر روی بیماری های فردی یا عواملی مانند وضعیت تاهل یک فرد یا اندازه شبکه اجتماعی آنها متمرکز شده بود.

دکتر ژو در این بار توضیح می دهد: در واقعیت، زندگی ما پیچیده‌ است و افراد با بالا رفتن سن و وضعیت تاهل یا شبکه اجتماعی اطرافیان می توانند همچنان عمیقاً ناراضی باشند. او می افزاید، ما بررسی کردیم که آیا رضایت از رابطه بر سلامت بلند مدت زنان و خطر ابتلا به شرایط سلامتی متعدد تأثیر می گذارد یا خیر؟

محققان از داده‌های ۷۶۹۴ شرکت‌ کننده استفاده کردند که سلامت و تندرستی آنها از طریق پرسشنامه تقریباً هر سه سال یکبار تا سال ۲۰۱۶ پیگیری می ‌شد. به طور مرتب از شرکت کنندگان خواسته شد تا سطح رضایت خود را در روابط خود از جمله با شریک زندگی، خانواده، دوستان و همکاران نشان دهند.
شرکت کنندگان همچنین برای ۱۱ بیماری که به عنوان اولویت های اصلی شناسایی شده بودند، تحت نظر قرار گرفتند. این بیماری ها شامل دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری مزمن انسدادی ریه، آسم، پوکی استخوان، آرتریت، سرطان، افسردگی و اضطراب بود. در ادامه ۵۸ درصد از زنانی که در زمان شروع مطالعه هیچ بیماری مزمنی نداشتند، در طول ۲۰ سال به چندین بیماری مزمن مبتلا شدند.
دکتر ژو می ‌گوید: به طور مهمی، ما دریافتیم که زنان میانسال با کمترین میزان رضایت از رابطه زناشویی، بیش از دو برابر بیشتر از زنانی که از روابط خود بسیار راضی بودند، در معرض ابتلا به چندین بیماری مزمن بودند.

پروفسور گیتا میشرا (Gita Mishra) رهبر این مطالعه و مدیر مرکز تعالی تحقیقات در زنان و بیماری‌های غیرواگیر، گفت: این تحقیق نشان می ‌دهد که کیفیت روابط اجتماعی باید در هنگام توسعه استراتژی سلامت پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد.

پروفسور میشرا در ادامه افزود: انباشته شدن چندین بیماری مزمن با افزایش سن طبیعی است، اما هر پیشرفتی که در جهت پیشگیری از بیماری داشته باشیم، کیفیت زندگی ما را بهبود می بخشد و بار سیستم مراقبت های بهداشتی ما را کاهش می دهد.
قرنطینه های دوران همه گیری کرونا اهمیت ارتباط اجتماعی با سلامت را نشان داده است، با این حال استراتژی‌های بهداشت جهانی آن را به عنوان یک عامل خطر برای بیماری‌ های مزمن در نظر نمی‌ گیرند. به گفته او، هنوز تحقیقات زیادی در این زمینه باید انجام شود، اما در این بین، زنان می ‌توانند از داشتن روابط با کیفیت بالا بهره ببرند.
شرح کامل این تحقیق در General Psychiatry منتشر شده است.
 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم