جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۳:۳۰
کد مطلب: 61372
۱
دکتر فرزاد طباطبایی

روانشناسی زنان

روانشناسی زنان یک راه مهم برای درک زنان از خود و یکدیگر است
روانشناسی زنان
حوزه روان شناسی زنان بستری است که اصلاحاتی را برای نظریه ها و تحقیقات مرتبط با زنان ارائه می دهد. زمینه هایی که تا قبل از آن، تجربیات زنان را حذف، بی اهمیت و تحریف کرده بود. روان شناسی زنان به موضوعاتی مانند رشد جسمانی در سراسر چرخه زندگی زنانه، دیدگاه های نظری در مورد شخصیت و سلامت جسمی و روانی زنان و همچنین کلیشه های جنسیتی، اساس جنسیت، حقوق باروری و سلامت باروری، ارتباطات کلامی و غیر کلامی می پردازد. روانشناسی زنان توسط کارن هورنی ابداع شد که در به چالش کشیدن نظریه های تحت سلطه مردان، به ویژه نظریه های روانکاوی زیگموند فروید بسیار موثر بود.  

تعریف روان شناسی زنان
روانشناسی زن حوزه ای از روانشناسی است که بر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که به طور گسترده با زنان در ارتباط و بر آن ها روان شناسی زنان به رشد جسمانی در سراسر چرخه زندگی زنانه، تمرکز می کند. کارن هورنای، یکی از پیشگامان روانشناسی زن اظهار داشت که واقعیت های مردانه نمی تواند روانشناسی زن و جنسیت زنان را به دلیل عدم تجربه کافی از زیست زنان، تعریف کند.
بنابراین، نظریه پردازان معتقدند که شناخت این حوزه از روانشناسی، ضروری و شنیدن صداها و تجربیات زنان برای درک روانشناسی آن ها بسیار مهم است. روان شناسی زنان معتقد است ویژگی های روانشناسی زنانه بیشتر از آنکه به دلیل ماهیت جنسیتی آن ها توسط خود زنها تعریف شود، بر نظم اجتماعی که مردان تعریف می کنند مبتنی بوده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت زنان کلیک کنید.

اهمیت روان شناسی زنان
درک روانشناسی زنان یک راه مهم برای درک زنان از خود و یکدیگر است. همچنین می تواند به مردان در درک بهتر از وضعیت های مختلف موثر بر زنان اعم از زیستی و فرهنگی و روحی کمک کند. صرف نظر از دیدگاه یا موقعیت شما در زندگی، درک اینکه زن بودن به چه معناست، بخش مهمی از معنای انسان بودن است.
درک و شناخت انسان به فراهم شدن زندگی راحت تر و چالش کمتر، کمک فراوانی خواهد کرد. بنابراین با شناخت روان شناسی زنان می توانید در مورد برخی از چالش های منحصر به فردی که امروزه زنان را تحت تأثیر قرار داده است، از جمله اعتماد به نفس پایین آنها، اشراف پیدا کنید و درباره آن ها تامل کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد زنان با اعتماد به نفس کلیک کنید.  
بررسی شخصیت های زنانه
زنان و مردان، شخصیت خود را از مجموعه ای از صفات یکسان می سازند. آن ها هر دو تحت تأثیر والدین و خواهران و برادران خود در دوران کودکی و پس از آن قرار می گیرند. به این ترتیب، تفاوت های کمی بین تیپ های شخصیتی زن و مرد وجود دارد. اما کودکان‌ در مسیر تربیتی، برای اولویت بندی ویژگی های مختلف، اجتماعی می شوند. هنگام مطالعه شخصیت، محققان معمولاً از سوژه های زن و مرد استفاده می کنند

فهرست های شخصیتی یکسانی هم به هر دو جنس داده می شود.
1-نظریه زن آلفا در مقابل زن بتا
در دهه گذشته، نظریه زن آلفا به موضوعی داغ تبدیل شده بود. نه تنها در مجلات و وب سایت ها، بلکه در تحقیقات علمی جدی نیز محبوب بوده است. اگرچه مردان تمایل دارند نقش های متفاوتی از زنان در جامعه مدرن ایفا کنند. اما حقیقت این است که مغز زنان شبیه مغز مردان است. بنابراین منطقی است که زنان برای رفتارهای غالب تر از آنچه در تصور معمول رایج است، به کار گرفته شوند و استقلال مالی داشته باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه استقلال مالی زنان کلیک کنید.
2-طیف زنان آلفا و بتا
اگرچه ویژگی های زن آلفا و بتا با شدت و ضعف متفاوت در زنان وجود دارد اما این ویژگی ها در یک پیوست قرار دارند. همه زنان در بخش هایی از این پیوست از ابتدا تا انتهای آن قرار می گیرند. یعنی زن مطلقا بتا و مطلقا الفا پیدا نمی کنید. فقط برخی از زنان دارای ویژگی های آلفا بیشتر، برخی از ویژگی بتای بیشتر و برخی دیگر در جایی مابین پیوستار قرار دارند.
محققان طرح این طیف را با استفاده از یک تست شخصیت آلفا برای کشف زنان در زمینه رهبران آغاز کرده اند. اما تحقیقات بیشتری برای بررسی شیوه های منحصر به فرد زنان در بیان ویژگی های مختلف شخصیت مورد نیاز است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات شخصیت کلیک کنید.
3-خصوصیات زن آلفا
زن آلفا شغل محور، غالب و مسلط، جنسی، مطمئن و با اعتماد به نفس، اظهار کننده و با احس ابراز وجود بالا، جنگنده و سخت کوش و قوی، شوخ طبع و رقابتی است.
4-خصوصیات زن بتا
زن بتا به عنوان خواهر آلفا کمتر شناخته شده است. دارای ویژگی هایی است که بیشتر باب میل فرهنگ ها و انتظارات کلیشه ای جوامع از زن بوده است. برخی از خصوصیات شخصیتی آن ها شامل موارد پیش رو می باشد. آسان گیر، شنونده، منفعل، پرورش دهنده و ملایم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه سبک رفتار منفعلانه کلیک کنید.  

بررسی تفاوت های جنسیتی متأثر از مغز
تحقیقات کنونی نشان می دهد که تفاوت چندانی بین دختران و پسران تازه متولد شده وجود ندارد. بنابراین نحوه اتصالات مغز از بدو تولد تأثیر چندانی بر تبعیض جنسیتی ندارد. در عوض آنچه از تفاوت های بین مردان و زنان بزرگسال مشاهده می کنیم را نه با تکیه بر تفاوت های عملکرد مغز بلکه می توان به سادگی با تأثیرات فرهنگی و شرایط اجتماعی توضیح داد.
1-اطلاعات بیشتر در مورد مغز انسان
تفاوت معناداری بین مغز زنان و مردان وجود ندارد. متیو مک دانلد، نویسنده کتاب دنیای شگفت انگیز مغز، در بخش جنسیت و مغز می نویسد: خیلی از تفاوت های مبتنی بر باورهای عام مردم از مغز زنان و مردان برگرفته از تفاوت رفتاری آن ها است. نه لزوما تفاوت واقعی بین مغز آن ها. به عبارت دیگر، زندگی کردن به عنوان یک مرد بطور مثال، خشن و سلطه جو و برتری طلب منجر به تغییرات مغزی می شود که سلطه جویی را تقویت می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه برتری طلبی یا شخصیت برتری طلب کلیک کنید.
2- روانشناسی زنان | نتایج یک بررسی
در یک بررسی انجام شده از رانندگان تاکسی لندن نشان داده شد سفرهای درون شهری متناوب، منجر به ایجاد تغییر و تفاوت در هیپوکامپ مغز رانندگان شده بود. زنان و مردان بیش از آنکه متفاوت باشند، شبیه هم هستند. چرا که ما از یک گونه هستیم. در نهایت، تفاوت بین مغز زنان و مردان همچنان مورد بحث است. اما تحقیقات علمی عصر حاضر بیشتر به دنبال کشف تشابهات است نه تفاوت ها. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت زن و مرد کلیک کنید.
3-بررسی تحقیقات فعلی
همانطور که در مورد روانشناسی زن صحبت می کنیم بهتر است مراقب باشیم که از آنچه متخصصان، "عصب گرایی عصبی" می نامند اجتناب کنیم. اساساً، نوروسکسیسم این باور نادرست را رواج می دهد که تفاوت های بیولوژیکی در مغز و اعصاب زنان و مردان، باعث تفاوت در شخصیت و رفتار می شود. این در حالی است که تحقیقات عصبی کنونی، نشان می دهد این تفاوت های بیولوژیکی به آن اندازه که در گذشته تصور می کردیم قابل توجه نیست.
این مغالطه علمی در قرن نوزدهم، زمانی آغاز شد که محققان دریافتند وزن متوسط ​​مغز زنان پنج اونس کمتر از مغز مردان است. این دریافت منجر به پدیدار شدن باورهایی شد که به تفاوت های بین زن و مرد اغراق آمیز توجه می کرد. حال آنکه ما اکنون می دانیم که اندازه مغز ناشی از توده بدنی است و اندازه مغز با هوش و باقی مسایل، ارتباطی ندارد. پیشنهاد می کنیم مقاله زن بودن را مطالعه کنید.  
چالش های انسانی پیش روی روان شناسی زنان
به عنوان انسان، تک تک ما در زندگی با چالش هایی روبرو هستیم. برخی چالش ها وابسته به جنسیت و برخاسته از دیدگاه ها و باورهای رایج بین عموم مردم در فرهنگ های مختلف از نقاط مختلف جهان است.

موارد زیر برخی از موضوعاتی است که به طور خاص بر روانشناسی زنان تأثیر می گذارد.

1-کلیشه سازی علیه زنان | روانشناسی زنان
علیرغم پیشرفت زنان در بسیاری از زمینه ها، بخشی از باور عام، هنوز زنان را موجوداتی ضعیف، خانگی و حتی "تزئینی" توصیف می کنند. مقابله با این کلیشه ها آسان نیست. این موضوعی عالی برای گفتگو با یک دوست مورد اعتماد یا یک درمانگر واجد شرایط  می باشد.
چرا که زیر سلطه چنین باورهای شکننده بودن، به سلامت روان و هویت یابی و تعیین اهداف زنان آسیب زده و موجبات مشکلات روحی می شود.
زنان باید به عنوان افرادی با ویژگی ها، مهارت ها، ایده ها و انگیزه های منحصر به فرد شناخته شوند. آن ها همچنین به فرصت هایی نیاز دارند تا نشان دهند که چه کاری می توانند انجام دهند.
2-چالش های مربوط به رابطه و روان شناسی زنان
زن و مرد هر دو مشکل مدیریت رابطه دارند. برخی از رایج ترین مشکلات زوجین به شرح زیر است: عدم وجود احساسات عاشقانه، انتظارات غیرواقعی از طرف مقابل و از رابطه، روابط نامشروع، ارتباطات بی اثر و خنثی و دلسردکننده و جنگ قدرت.
در حالی که این مسائل هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار می دهد، هر یک در بعضی از این مشکلات احتمالا نقش بیشتری دارند. بطور مثال زنان به احتمال زیاد انتظارات غیرواقعی تر از روابط دارند. اما احتمال روابط خارج از ازدواج در آن ها کمتر است.
3- روانشناسی زنان | نبرد قدرت بین زن و مرد
از سویی نبرد قدرت بین زن و مرد، غالبا زنان را بیشتر از مردان متضرر می کند. چرا که مرد از نظر بدنی قوی تر است، قدرت درآمد بیشتری در اختیار دارد و حمایت و توجیه بیشتری برای تسلط بر زن از سمت جامعه دریافت می کند. خوشبختانه به مدد رواج مشاوره ها، اکثر مردان و زنان می توانند مسائل مربوط به روابط خود را حل کنند. یک مشاور زوج درمانی می تواند زوج ها را برای شناسایی مشکلات، توسعه مهارت های ارتباطی و تبدیل مشکلات قدرت به روشهای مفید متقابل، راهنمایی کند.
4-خشونت شریک زندگی
زنان بیشتر از مردان خشونت شریک خود و همسر آزاری را تجربه می کنند. به عنوان مثال این نوع خشونت عامل شماره یک آسیب زنان در ایالات متحده است و آمار مربوط به زنانی که بیشتر در معرض خطر هستند حکایت از داستان مهمی در زیرساخت های مورد انتظار از خانواده و مرد دارد. خشونت شریک زندگی یک واقعیت تلخ است که بسیاری از افراد از هر جنسیت هر روز با آن برخورد می کنند. حتی افرادی که فکر می کردند هرگز اجازه نمی دهند این اتفاق برایشان بیفتد، می توانند در موقعیت خشونت آمیزی قرار بگیرند.
دوستان، بستگان و سایر افرادی که از خشونت اطلاع دارند می توانند در مراقبت از علائم مشکل پیشگیرانه عمل کنند. آن ها می توانند روشن کنند که برای کمک آماده هستند و می توانند کسی را که خشونت را تجربه می کند تشویق کند تا شرایط خود را به اورژانس خانواده اطلاع دهد.
5- روانشناسی زنان | غالب خشونت ها شامل کدام زنان می شود؟

    شریکی داشته باشد با مشکلی در مصرف الکل یا مواد مخدر.
    شریکی داشته باشد که شغل ثابتی ندارد یا کلا بیکار شده باشد.
    دارای تحصیلات کمتر از دبیرستان باشد.
    مورد سواستفاده قرار گرفته باشد.


 
مسائل مربوط به تولید مثل زنان

زنان و مردان هر دو دارای مشکلات مرتبط با باروری هستند. برای یک زن، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا او می خواهد باردار شود می تواند بر حقوق و مسئولیت هایش تأثیر بگذارد چه برسد به سلامت جسمی و روانی کلی او در زندگی. اگرچه این روزها ممکن است مردان مسئولیت بیشتری را در این زمینه بر عهده بگیرند اما در نهایت این زنان هستند که در مورد تصمیمات مربوط به باروری خود پاسخگو می باشند. زیرا این زنان هستند که باید جنین را حمل کنند.
مردان این امتیاز را دارند که در صورت انتخاب، از برخی مسئولیت ها سرباز بزنند. آیا این بدان معناست که والدگری زنان بهتر از مردان است؟ لزوما خیر. بلکه هر دو طرف باید با یکدیگر همکاری کنند تا بهترین والد ممکن برای فرزندان خود باشند. بنابراین، زنان و مردان درگیر در رابطه جنسی، بهتر است انتخاب های باروری خود را با دقت در نظر بگیرند.  
مسائل مربوط به زنان و سلامت روان
زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی شدید می شوند. برای زنان، شیوع جهانی افسردگی در سال ۲۰۱۰، ۵/۵ درصد بود اما برای مردان تنها ۳.۲ درصد. محققان تفاوت افسردگی مردان و زنان را مورد مطالعه قرار داده اند. در اینجا آنچه آن ها از نتایج به دست اورده اند ذکر شده است. زنان علائم درونی کننده بیشتری داشتند در حالی که مردان علائم خارجی تری داشتند. به این معنا که علائم افسردگی زنان بیشتر متوجه خودشان و علائم افسردگی مردان بیشتر متوجه محیط و بیرون از خودشان بوده است مانند بروز پرخاشگری به دیگران.

1-دلایل افسردگی زنان
طبق همان تحقیقات، افسردگی در زنان ارتباط بیشتری با تغییرات هورمونی داشته است، اما به همان نسبت، درمان های کمی وجود داشت که مخصوص زنان طراحی شده باشد. مطالعات ترجیح می دهند تفاوت های هورمونی بین زنان و مردان را نادیده بگیرند تا بتوانند نتایج درست تری را برای هر دو جنس تعمیم دهند. زنانی که بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند شامل زنانی بوده است که تبعیض های بیشتری را متحمل می شوند.
مانند اقلیت های قومی و فرهنگی. پس از آن نوجوانان، متخصصان، زنان همجنس گرا، زنان مسن، فقیر، زنانی که تحت بدرفتاری جسمی قرار دارند یا دچار اختلالات خوردن یا مسائل مربوط به مصرف مواد هستند، بخشی دیگر از زنان افسرده را تشکیل می دهد.
2-زنان و اضطراب | روانشناسی زنان
زنان همچنین بیشتر مستعد اضطراب هستند. که با توجه به شیوع افسردگی بیشتر در آن ها، چندان دور از انتظار نبوده است. همانطور که در مورد افسردگی گفته شد، اضطراب زنان هم ممکن است حداقل تا حدی به هورمون ها مربوط باشد. اما تحقیقات کمی در مورد تفاوت بین اضطراب مردان و زنان صورت گرفته است. یک مطالعه موارد زیر را پیدا کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان اضطراب کلیک کنید.

    برای بیشتر زنان با اختلال اضطراب، داروهای روانگردان تجویز می کنند.
    بدن زنان واکنش متفاوتی به داروهای ضد اضطراب نشان می دهد.
    هورمون ها به احتمال زیاد عامل مهمی در ایجاد اضطراب زنان هستند.


3-اساس بیولوژیکی افسردگی و اضطراب در زنان
این رویکرد مطمئناً باید با تحقیق و گزینه های درمانی بهتر مورد بررسی قرار گیرد. در عین حال، جامعه باید با بسیاری از مشکلاتی که در مسائل مربوط به سلامت روان زنان نقش دارند. و منجر به بروز اختلالات روانی در زنان می شود اگاهانه تر برخورد کند. از جمله خشونت شریک جنسی، خشونت فرهنگی علیه دختران و زنان، تبعیض های جنسیتی مرتبط با شغل و گرایش تحصیلی، فقدان آزادی باروری. نداشتن مهدکودک مقرون به صرفه برای کودکان که عامل نگرانی زنان می شود. و نابرابری در دستمزدها و سایر چالش های تشریح شده.  

گزینه های درمانی روانشناسی زنان
اگرچه تحقیقات بیشتری برای کشف بهترین روش های درمانی برای زنان مبتلا به اضطراب یا سایر مشکلات روانی مورد نیاز است. اما
مشاوران سه نوع درمان را که به ویژه برای زنان بیش از همه مفید است، شناسایی کرده اند:

1-درمان بین فردی | روانشناسی زنان
درمان بین فردی یک درمان کوتاه مدت برای همه اقشار به خصوص زنان است. که با مشکلات مختلف روانی از جمله اختلالات خلقی، اضطراب و اختلالات خوردن دست و پنجه نرم میکنند. همچنین ثابت شده است که درمان بین فردی برای زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، افسردگی در دوران بارداری و سایر بحران های سلامت روانی بسیار موثر است. هدف این نوع درمان کاهش علائم روانی، بهبود روابط بین فردی و افزایش حمایت اجتماعی است. این پریشانی به عنوان تابعی از بحران بین فردی، حمایت ناکافی و همه نقاط قوت و آسیب پذیری افراد در زمینه های دلبستگی، زیست شناسی و روانشناسی همراه با عوامل اجتماعی، فرهنگی و معنوی است.
2-درمان های مبتنی بر رویکرد فمینیستی
اگر احساس می کنید که توسط یک جامعه مردسالار، حاشیه نشین محسوب می شوید. درمان فمینیستی ممکن است برای شما مناسب باشد. این شیوه درمانی، صداها و تجربیات زنان را به رسمیت می شناسد. و در تلاش است تا به زنان و مردان در غلبه بر مشکلات مربوط به جنسیت، جنسیت گرایی و کلیشه سازی کمک کند. همچنین ارزش و قدرت همه زنان را یک واقعیت مسلم می داند. با این فرض که آن ها قادر به تصمیم گیری منطقی و موثر در تمام جوانب زندگی شخصی هستند.
3-درمان شناختی رفتاری | روانشناسی زنان
درمان شناختی رفتاری (سی-بی-تی) یک درمان اثبات شده برای افراد است. با استفاده از درمانگر حضوری یا آنلاین مناسب، می توانید افکاری را که رفتارهای مفید شما را به سمت اسیب زایی هدایت می کنند، تغییر دهید. همچنین می توانید اهداف رفتاری را تعیین کرده و در جهت رسیدن به آن ها تلاش کنید. و تکنیک های مقابله و مهارت های ارتباطی را بیاموزید. اگر برای پیدا کردن زمان برای رفتن به مطب درمانگر مشکل دارید، درمان آنلاین یک گزینه مناسب است. ثابت شده است که درمان آنلاین در درمان سی-بی-تی اثرگذار است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار درمانی و رویکرد های آن کلیک کنید.

4-نتایج یک بررسی
در بررسی ۱۷ مطالعه در مورد اثربخشی سی بی تی آنلاین در مقایسه با درمان سنتی، مشخص شد که سی-بی-تی انلاین در کاهش علائم افسردگی موثرتر است. همچنین اشاره شده که سی بی تی انلاین می تواند هزینه کمتری نسبت به درمان حضوری داشته باشد. از درمان آنلاین سی بی تی نیز می توان همانطور که در بالا ذکر شد، برای سایر بیماری های روانی استفاده کرد. افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه و اضطراب با این نوع درمان تسکین یافته اند.  

سخن آخر در باب روانشناسی زنان
زندگی گاهی برای همه سخت می شود. در حالی که زنان و مردان اشتراکات زیادی دارند، نقاط قوت و چالش های منحصر به فردی نیز دارند. زنان و مردان از جهات مختلف شبیه هم هستند. اما گاهی اوقات صحبت با فردی که روانشناسی منحصر به فرد زنان را درک می کند کمک بیشتر و موثرتری به زنان می کند.
اگر به کمک و پشتیبانی یک درمانگر با این دانش نیاز دارید، درمانگری پیدا کنید که بسیار خوب گوش می دهد. و بینش و دیدگاه ارزشمندی در مورد دیدگاه ها و مسائل زن و مرد دارد. تلاش می کند قضاوتگر نباشد و فرد را فارغ از جنسیت، درمان کند. اگر در درک زنان مشکل دارید، درمان برای شما نیز مفید خواهد بود.
درمانگر مشکلات شما را روشن و شفاف می کند. و به شما کمک می کند روابط قوی تری با زنان زندگی خود برقرار کنید. در نهایت، درک بهتر روانشناسی زن به همه کمک می کند. در راستای این موضوع می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.